V Maroku začala stavba vysokorychlostní trati za 1,8 miliardy eur
Rubrika: Kolejový průmysl
Marocký král Muhammad VI. a francouzský prezident Nicolas Sarkozy dnes na nádraží v severomarockém Tangeru slavnostně zahájili stavbu vysokorychlostní železniční trati. Rychlovlaky spojí pobřežní město s metropolí Rabatem a pobřežní Casablankou. Projekt za nejméně 1,8 miliardy eur (44,3 miliardy korun) bude z velké části financovat Francie, která uvolnila půjčku 920 milionů eur.
Podle agentury DPA je Maroko první z afrických a arabských zemí, kde vysokorychlostní trať vznikne. Někteří ale projekt kritizují jako zbytečný.
Rychlovlaky mají na trať dlouhou 350 kilometrů vyjet poprvé koncem roku 2015. Vlakové soupravy Maroku loni prodal francouzský koncern Alstom. Čtrnáct souprav vysokorychlostních TGV stálo 400 milionů eur (nyní 9,8 miliardy korun); po dokončení prací mají dosahovat rychlosti 320 kilometrů v hodině. Celkovou vzdálenost tak bude možné překonat místo nynějších čtyř hodin a 45 minut za dvě hodiny a deset minut.
Náklady na vybudování dráhy Maročané odhadují na 1,8 miliardy eur, podle agentury AFP, ale v této částce není započtena přidružená infrastruktura. Čtvrtinu nákladů mají pokrýt spřátelené země jako Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty nebo Kuvajt, poslední čtvrtina půjde z marocké kasy. Francouzská strana podle DPA počítá s cenou tři miliardy eur.
Bývalý marocký ministr financí podle serveru BBC projekt kritizoval jako mrhání penězi v zemi, která by se měla raději soustředit na boj s negramotností a chudobou. Podle sociologů bude projekt splácet několik generací.
První vlak TGV spatřil světlo světa v roce 1981, od té doby se jich prodalo na 650. V roce 2007 vlak překonal rychlostí 574,8 kilometru v hodině světový železniční rychlostní rekord. Mírně rychleji jezdí pouze speciální vlaky na magnetickém polštáři.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.