V Jablunkově už budou vysouvat konstrukci estakády
Rubrika: Mosty
Silnice I/11 tvoří hlavní silniční tah severu Moravy; současně ho v Mostech u Jablunkova propojuje se Slovenskem. Výhledově by měla být v úseku Hrádek – státní hranice SR čtyřpruhová, směrově rozdělená. Protože se jedná o finančně i technicky náročný záměr, byla stavba rozdělena do několika etap: v první fázi vznikl obchvat Mostů u Jablunkova, obchvat Jablunkova, na nějž se zaměříme, se staví od dubna letošního roku a na obchvat Hrádku je zpracována studie.
Obchvat Jablunkova je navržen v kategorii S 11,5/100 (80) jako polovina výhledového děleného čtyřpruhu S 22,5/100. Začíná na okraji obce Hrádek ve Slezsku, kde se napojuje na již upravený úsek trasy. Pravostranným obloukem odbočuje na západní okraj obce Návsí, překračuje řeku Olši a Jasení potok, kříží silnici III/01148, překračuje Černý potok, železniční trať státní hranice – Dětmarovice a řeku Lomnou (její údolí a silnici III/01151 přechází 451,6m estakádou). Končí napojením na obchvat Mostů u Jablunkova. Všechna křížení obchvatu dlouhého 5,170 km s rychlostní komunikací jsou navržena jako mimoúrovňová, vzniknout by měly dvě mimoúrovňové křižovatky (MÚK) – Návsí a Lomná.
MÚK Návsí (v km 0,741) napojí Hrádek na nový úsek I/11 a umožní sjezd do Návsí a Jablunkova. Je řešena tak, aby výhledově bylo možné pokračovat obchvatem Hrádku ve Slezsku a dokončit obchvat Jablunkova v kategorii S 22,5/100. MÚK Lomná (v km 4,652) je na silnici III/01151 a umožní veškerá dopravní napojení.
Výstavba komunikace zahrnuje dvacet stavebních a jedenáct mostních objektů, řadu přeložek inženýrských sítí a např. i třináct protihlukových stěn. Na čtyřech místech bude monitorován stav vozovky, údaje budou přenášeny do dispečinku zimní údržby na cestmistrovství v Bystřici nad Olší.
Parametry trasy
Území, jímž silnice povede, je značně členité, s výraznými tektonickými lomy, erozními rýhami a místním sesuvným územím. Trasa je proto – a také kvůli požadovaným technickým parametrům – vedena zčásti na násypu (až 14,0 m) a zčásti v zářezu (až 5,0 m).
Komunikace má uspořádání 2 × 3,5 (jízdní pruhy) + 2 × 0,25 (vodicí proužky) + 2 × 1,5 (zpevněná krajnice) + 2 × 0,5 m (nezpevněná krajnice).
Návrh konstrukce vozovky vychází z předpokládaného dopravního zatížení (vrstva celkem 660 mm). Vozovka je odvodněna příčným sklonem do silničních příkopů zaústěných do nejbližších recipientů. V úsecích, kde mají být protihlukové stěny v koruně silnice (nejdelší je dlouhá 456 m), je podél zpevněné krajnice navržen 0,5m odvodňovací monolitický rigol. Voda je pak svedena skluzy po svahu do příkopu.
Mosty
Most přes Olši
Na obchvatu je celkem jedenáct mostů, zajímavé jsou především dva: most přes řeku Olši a estakáda nad místními komunikacemi, údolím řeky Lomné a tratí ČD.
Tzv. SO 202 je zvláštní vysokým násypem, o nějž se čtyřpolový most (rozpětí polí jsou 38 + 48 + 38 + 48 m) opírá na pravém břehu. O hranu strmého svahu na levém břehu se bude opírat pilotami. Nosná konstrukce je spojitá přes vnitřní podpěry. Ocelové svařované nosníky jsou spřaženy s železobetonovou (ŽB) deskou z monolitického betonu. ŽB pilíře ve tvaru členěných podpor jsou založeny na vrtaných pilotách – kromě podpory v řece, která je založena plošně.
„Násyp je opravdu v rámci této stavby mimořádný,“ potvrdil hlavní stavbyvedoucí Petr Kříž z firmy Alpine. „Je vysoký až čtrnáct metrů, aby se silnice mostem napojila na druhý břeh. Pojal bezmála padesát tisíc kubíků zeminy, což je pětina násypů celé stavby.“
Hlavní stavbyvedoucí Petr Kříž
Estakáda
Estakáda nad místními komunikacemi, údolím řeky Lomné a tratí ČD, tzv. SO 211, prochází v km 4,368–4,799 obchvatu ve výšce až 24,6 m nad terénem. Uspořádání nosné konstrukce (NK) i spodní stavby je navrženo tak, aby mělo co nejmenší dopad na okolí. NK je řešena jako nedělená pro tři, respektive čtyři jízdní pruhy.
Staticky působí jako spojitý nosník o osmi polích s rozpětím 45 + 6 × 57 + 45 m (měřeno v ose komunikace 432 m; celkem pak estakáda měří 451,6 m). Sloupy jsou založeny na vrtaných pilotách.
NK bude spřažená ocelobetonová. Hlavní ocelový nosník truhlíkového průřezu se dvěma stěnami je spřažen s monolitickou ŽB deskou mostovky. Její konzolové části jsou podepřeny ocelovými vzpěrami uzavřeného průřezu, které tvoří šikmou příhradovou stěnu.
Mostní konstrukci (z oceli S355NL, S355J2G3 a S355J2H) dodají Vítkovice, kompletovat se bude na místě. Montovat ji budou Hutní montáže.
Trasa estakády směrem k Mostům u Jablunkova
Aktuální stav
Podle informací hlavního stavbyvedoucího je ke konci října hotovo 90 % založení všech mostních objektů a 60 % odkopů a násypů celé stavby. „Momentálně se připravujeme na to, že koncem roku budeme montovat polovinu estakády,“ přiblížil aktuální dění na stavbě Petr Kříž. „Konstrukci budeme montovat nadvakrát – první část z konce, od podpory 9, s druhou částí jí půjdeme naproti na jaře od podpory 1. Konstrukce bude podélně vysouvána bez montážních podpor. Estakáda je nejkomplikovanější a časově nejnáročnější etapou této stavby – bude se dělat dva roky,“ uzavřel P. Kříž.
Obchvat Jablunkova má být zprovozněn v říjnu 2008, dokončení stavby je naplánováno na duben 2009.
Betonáž jednoho z pilířů mostu přes Olši