V centru Ostravy se buduje devítipolová estakáda
Rubrika: Mosty
Po třech desítkách let užívání se dočkala rekonstrukce jedna z nejfrekventovanějších ostravských komunikací – Českobratrská ulice v centru města. Opravy potrvají do června příštího roku.
Rekonstrukce 816m úseku zahrnuje šest desítek stavebních objektů. „Polovina z nich jsou přeložky inženýrských sítí, tedy věci, které nejsou vidět, ale dají nejvíce práce. A musejí se udělat jako první,“ řekl vrchní stavbyvedoucí Bohdan Pernica z fi rmy ODS-Dopravní stavby Ostrava, Závod Ostrava, která je zhotovitelem stavby.
Koncem loňského roku byla zprovozněna provizorní komunikace, která nyní převádí provoz mezi starým mostem nad tratí ČD a první světelnou křižovatkou, aby v místě staré cesty mohla postupně vyrůstat estakáda. Ta převede provoz nad stávající křižovatkou Českobratrské s Cihelní a Cingrovou, kolem bývalé sladovny a vyústí na křižovatce Varenské a Hornopolní ulice.
„Je vidět, že stavíme ve městě – kam kopnete, všude je spousta sutin. Zádrhele v podobě nevhodného podloží stíhaly mostaře, na dvou místech museli dělat větší štěrkopískové polštáře, aby mohli založit pilíře,“ doplnil Bohdan Pernica. Podle něj probíhá největší stavební boom právě teď, kdy „viditelně“ roste nový most.
Tvar spřažené desky Českobratrská
ESTAKÁDA
Devítipolová estakáda dlouhá 238 m je hlavním stavebním objektem celé rekonstrukce. Bude dvoupruhová (tzv. severní most, který obsahuje i zárodek rampy sjezdu na Cihelní ulici), byť úsek mezi Nádražní ulicí a vyústěním stavby u křižovatky s Varenskou bude čtyřpruhový. Jejímu rozšíření brání stávající most, který bude snesen přibližně v květnu příštího roku. S vybudováním tzv. jižního mostu se počítá při navazující stavbě silnice I/56. Ten by pak měl mít zárodek sjezdové rampy na Cingrovu ulici.
Ohraničení stavby – schéma
Ortofotomapa se zákresem stavby
Založení
Spodní stavba estakády je založena plošně, v realizační dokumentaci stavby se však na pilířích 3 a 4 a v zárodku rampy změnilo na založení na pilotách. „Nejsou zde dobré geologické podmínky a návrhové rychlosti na rampě byly počítány na 50 km/h, tedy vyšší než normou předpokládaných 38 km/ h. Je to vhodnější i proto, že rampa, která tam v budoucnu bude, bude pravděpodobně také založena na pilotách, takže napojení – co se týká založení – by bylo obdobné,“ uvedl vrchní stavbyvedoucí Jiří Muroň.
Ze základu vždy vyrůstá dvojice pilířů. Pilíře jsou kruhového průřezu, profi lu 1 200 mm a na rampě 900 mm. Pilíře 3 a 4 budou kvůli zmíněné rampě 1 400mm. Budou hladké, nahoře přes příčník bude položena ocelová konstrukce.
Nosná konstrukce
Nosnou konstrukci vyrobili ve Vítkovice Heavy Machinery a smontují ji zaměstnanci firmy Max Bögl a Josef Krýsl – klasicky, usazováním jednotlivých dílců na pilíře jeřábem. Konstrukci tvoří pět nosníků z oceli opatřených čtyřvrstvým ochranným nátěrem. Na nich bude spřažená železobetonová deska, která nebude předepnuta podélně ani příčně. Celková výška konstrukce vrchní stavby je cca 1 300 – 1 400 mm (bez vozovky), šířka mostovky bude 11 370 mm, samotná komunikace bude mít 8 m.
Uložení konstrukce na ložiska
Betonáž
Deska bude betonována bednicími vozíky – pojízdné bednění se bude posouvat po konstrukci v cyklech. V úsecích dlouhých zhruba 16 m tak vznikne spřažená deska vrchní stavby.
One of the spinal roads of the centre of Ostrava – Českobratrská Street has finally been reconstructed after thirty years of its operation. The reconstruction divided to five stages started with the construction of a temporary road and relocations of utility lines and shall be completed by the commissioning of 238m nine-pole elevated road over the line of České dráhy connecting to the four-lane Varenská Street.
Celý článek v plném rozsahu naleznete v časopisu SILNICE ŽELEZNICE 2/2007.