Unikátní montážní postup propojil břehy Labe novým mostem
Rubrika: Mosty
Na stavbě obchvatu silnice I/38 kolem Nymburka byla 10. května k vidění unikátní technologická operace, při které stavbaři vsadili do již vybudovaných částí mostu více než 52 m dlouhou ocelovou nosnou konstrukci, čímž propojili levý a pravý břeh Labe. Podle plánu měly být oba břehy propojeny zhruba o měsíc dříve, avšak vysoká hladina vody v řece zapříčinila zastavení lodní dopravy a původní termín odsunula. V následujícím období se však zdržení eliminuje a termín dokončení mostu bude dodržen.
Trasa obchvatu vede v plochém území Polabí a dopravní řešení včetně požadavků správy Povodí Labe vyžadovalo přemostění s nízkou konstrukční výškou a zároveň velkým rozpětím hlavního pole. Most byl navržen jako zavěšený, se dvěma rovinami závěsů a nízkými pylony. Aby šla takováto konstrukce zrealizovat a zároveň byly dodrženy požadavky všech zainteresovaných stran, byla střední část mostu (o rozpětí 132 m) vylehčena použitím 52 m dlouhých ocelových nosníků s železobetonovou deskou. Délka nosníků vychází z geometrické koncepce celého přemostění.
Příčné řezy
Výroba ocelové konstrukce
Této technicky náročné a v podstatě unikátní operaci předcházela výroba ocelových nosníků a jejich doprava lodí až na místo montáže. Nosníky byly vyrobeny rozdělené na dvě části v mostárně MCE ve Slaném, odkud putovaly po silnici do přístavu v Mělníku. Zde byly stykovány a opatřeny příčníky tak, aby konstrukce celého ocelového pole zůstala rozdělená po délce na dvě poloviny (kvůli přepravitelnému rozměru). Oba vystrojené nosníky byly naloženy na říční člun a po Labi odvezeny na staveniště.
Zvedání a montáž
Vlastní zvedání nosníků, z nichž každý měl hmotnost 110 t, začalo v šest hodin ráno, kdy se loď s nimi přesunula pod budoucí most. Následně byly nosníky uchyceny, pomalu vyzvednuty speciálními lisy do definitivní polohy a zafixovány (montážním uchycením). Po rektifikaci mostních závěsů byly nosníky definitivně přivařeny k zabetonovaným ocelovým zárodkům.
„Lisy, nebo spíše zvedací zařízení, nebyly speciální svou nosností, ale funkcí. Jedná se o zařízení schopné po krocích zvedat břemeno zavěšené na ocelových lanech. Zvedání jednoho nosníku trvalo přibližně tři hodiny a vyžadovalo hodinářsky přesnou koordinaci jednotlivých činností,“ řekl Jiří Chmelík z firmy SMP CZ, která je dodavatelem mostu.
S ohledem na technickou náročnost zvedání ocelových nosníků a související podpůrné činnosti byla po důkladné analýze všech rizik přijata přísná bezpečnostní opatření, což možná pokazilo radost všem, kteří se na tuto unikátní operaci chtěli podívat zblízka. Na druhou stranu to výsledný dojem profesionálně odvedené práce ještě umocnilo.
„Použití jiné metody, např. výsunu, by bylo velice komplikované a neekonomické. V době montáže ocelového pole byly již osazeny a aktivovány závěsy. Proto by případně bylo možné vysunout pouze holé nosníky a všechny příčníky by musely být přivařeny až v definitivní poloze nad vodou,“ vysvětluje J. Chmelík.
Za rok bude dílo uvedeno do veřejného provozu a téměř nikdo si neuvědomí, že projíždí po mostě, který je postaven netradičním způsobem, prvním svého druhu v České republice.
Nosníky byly po vyzvednutí do definitivní polohy
zafixovány montážním uchycením.
The article describes the procedure of the technological operation when builders inserted a more than 52 m long steel load-bearing structure into the already built parts of the bridge over the Labe River (at the construction of by-pass road I/38 around Nymburk). To lift parts of the bridge, special presses were used which lifted up the steel bridge deck structure from a river boat to the final position.