Údolní estakáda obchvatu Chrudimi
Rubrika: Mosty
Výstavba mostního objektu je součástí obchvatu Chrudimi. Hlavní trasu tvoří cca 5,9 kilometrů dlouhý úsek přeložky silnice I/37 mezi obcí Medlešice a křižovatkou se silnicí I/17. Obchvat je veden volnou východní trasou mimo obytnou zástavbu města Chrudimi. Komunikace je navržena v kategorii S11,5/80. V km 2,956 překračuje trasa ploché údolí řeky Chrudimky a železniční trať Chrudim – Hrochův Týnec mostním objektem SO 204 – Údolní estakáda. Výška mostu nad terénem je cca 14,00 m. Silnici I/37 převádí přes uvedené překážky most o 13 polích s rozpětími 36,00 + 11 × 42,00 + 36,00 m.
ZALOŽENÍ MOSTU
Most je založen na velkoprůměrových pilotách průměru 1 180 mm. Délky pilot se pohybují od 7,0 do 8,0 m. Piloty jsou vetknuty do skalního podkladu tvořeného zvětralým až navětralým slínovcem, příp. slínitým prachovcem. Pod každým základem je umístěno 12 pilot, pouze u pilířů s pevnými ložisky v blízkosti řeky Chrudimky je použito pilot 14.
SPODNÍ STAVBA
Krajní opěry jsou navrženy masivní železobetonové šířky 3,0 m. Vzhledem k malé výšce tvoří úložný práh dřík opěry. Opěra je uložena na základovém pasu výšky 1,3 m a šířky 4,0 m. Součástí opěr jsou i rovnoběžná železobetonová křídla, která mají vlastní základ a zároveň jsou vetknuta do dříku opěr.
Vnitřní podpěry jsou dvoudříkové, členěné. Průřez dříků je obdélníkový se základním půdorysným rozměrem 1,80 × 1,50 m a s vybráním na delších stranách. Výška pilířů se pohybuje v rozmezí od 7,1 m do 13,1 m.
Uložení nosné konstrukce je na každé podpěře provedeno prostřednictvím dvojice hrncových ložisek s typickým uspořádáním pevných ložisek uprostřed mostu.
NOSNÁ KONSTRUKCE
Nosná konstrukce je tvořena monolitickým podélně předpjatým spojitým nosníkem o 13 polích s rozpětími 36,00 + 11 × 42,00 + 36,00 m. Výškově je nosná konstrukce v části údolnicového oblouku o poloměru R = 10 000 m. Podélný skon na mostě je tedy proměnný od sklonu cca –0,3% do sklonu cca 2,1 %, s nejnižším bodem nivelety v krajním poli před pilířem 1. Půdorysně je konstrukce nejprve v přímé, dále od km 2,881 v pravostranném přechodnicovém oblouku délky 210 m a od km 3,091 v kruhovém oblouku poloměru R = 1 500 m. Příčný sklon nosné konstrukce je pravostranný ve sklonu 2,5 %. Příčný řez tvoří dvojtrámová konstrukce s konstantní výškou 2,4 m (v ose trámu) a osové vzdálenosti trámů 6,9 m. Šířka trámů na spodním líci je 1,5 m. Tloušťka mostovky se mění od 300 mm v konstantní části mezi trámy a na krajích konzol až na 450 mm ve vetknutí. Šířka NK je 13,4 m. Nosná konstrukce je navržena z betonu C30/37-XF2+XD1.
Předpětí je realizované pomocí předpínací výztuže systému BBR CONA a předpínacích lan ∅ 15,7 – St 1860/1640. V jednom předpínacím kabelu je použito 19 lan. V každém trámu je 8 ks kabelů vedených ve dvou výškových řadách, v oblasti spojkování a kotvení na začátku a konci betonážních etap jsou řady tři. Kabely jsou vedeny průběžně. Spojkování je po dvou polích a to vždy střídavě (1/2 v předcházející etapě). Kabely jsou kotvené v čelech nosné konstrukce a na konci betonážních etap. Napínání kabelů je jednostranné z přední strany.
MOSTNÍ VYBAVENÍ
Vozovka na mostě je dvouvrstvá celkové tloušťky 80 mm. Římsy jsou klasické, monolitické z betonu C30/37 – XF4+XD3 opatřené zábradelními svodidly ZSH2 a na levém okraji mostu protihlukovou stěnou výšky 1,5 m. Betonáž říms probíhala za použití posuvných betonážních vozíků umístěných na nosné konstrukci. Na obou koncích mostu jsou navrženy hřebenové mostní závěry FREYSSINET CIPEC WP umožňující celkový posun 350 mm. Most je odvodněn pomocí podélného svodu z polypropylénu DN 200 až DN 400 mm zavěšeného v ose odvodnění a zaústěného u opěry 0 do šachty kanalizace hlavní trasy.
Most bude v budoucnu vybaven systémem automatického postřiku vozovky solankou. V rámci realizace objektu jsou pro tyto technologie připraveny chráničky v římsách, protahovací a technologické šachty.
POSTUP VÝSTAVBY
Samotné výstavbě mostu předcházelo vytyčení prostoru stavby, sejmutí ornice a archeologický průzkum dané lokality. V rámci přístupu na stavbu bylo rovněž nutné zřídit provizorní přemostění řeky Chrudimky spojující oba břehy plochého údolí. Přemostění bylo realizováno z mostního provizoria Bailey Bridge o rozpětí 24,4 m. Následovala realizace pilotového založení, betonáž krajních opěr a vnitřních podpěr. Pilíře byly betonovány ve dvou etapách, spodní etapa měla proměnnou výšku od 1,9 do 7,9 m, horní etapa byla vždy konstantní výšky 5,2 m. Betonáž nosné konstrukce probíhala po etapách metodou postupné betonáže na pevné skruži. V každém pracovním taktu je vybetonováno 1 pole mostu s přesahující konzolou délky 8,0 m. Do doby zřízení definitivního pevného bodu zmonolitněním s pevnými ložisky na pilíři 6 byla konstrukce dočasně zajištěna k pevnému bodu na opěře 0 pomocí speciálních přípravků připevněných k podložiskovým blokům.
ZÁVĚR
Stavba mostu byla zahájena v srpnu 2013, výstavba nosné konstrukce pak v květnu 2014. V době redakční uzávěrky tohoto článku zbývá dokončit příslušenství mostu. Předpokládané zprovoznění celého úseku Medlešice – silnice I/17 je plánováno na červen 2016.
Projektantem mostu ve stupni dokumentace pro realizaci stavby je firma Valbek spol. s r. o., zhotovitelem je sdružení „Sdružení Chrudim“ (Eurovia CS, a. s. – vedoucí účastník sdružení, M-silnice, a. s. a PORR, a. s. – účastníci sdružení).
Value Viaduct of Chrudim Bypass
The bridge building is a part of the Chrudim bypass. The main route is formed by about 5.9 kilometre long section of the road I/37 relocation between Medlešice and the intersection with the road I/17. The bypass goes freely with eastern route outside the residential area of Chrudim. The communication is designed in the category of S11.5/80. At km of 2.956, the route crosses a flat valley of the Chrudimky River and the railway track Chrudim - Hrochův Týnec with the bridge SO 204 – Value Viaduct. The height of the bridge over the terrain is approximately 14.00 m. The Road I/37 over the mentioned barriers includes the 13-span bridge having the measures of 36.00 + 11 × 42.00 + 36.00 m.