Účast SMP CZ a. s. na zakázce „Prodloužení trasy metra V.A – Dejvická – Nemocnice Motol“
Rubrika: Metro A
Historicky se pro naši stavební společnost jedná již o třetí zakázku tohoto typu. Naše činnost na rozšiřování pražského Metra započala v roce 2000 v rámci prodloužení metra C z Holešovic do Ládví a plynule pokračovala v letech 2004 – 2008 v rámci budování dalšího prodloužení této trasy z Ládví do Letňan. Po menší pauze vyplněné budováním zejména tzv. hloubených tunelů Letná v rámci zakázky Městský okruh – tunel Blanka, se tedy vracíme již potřetí do prostředí, které již sice známe, ale přesto je v mnohém jiné, než jsme byli zvyklí z minulých dvou zakázek.
Co se týče dodavatelského systému, Investor – Magistrát hl. m. Prahy, technický dozor investora – IDS i objednatel Metrostav divize 8 – tady se nic nezměnilo. Jako dodavatel ale tentokrát vystupujeme jako Sdružení SMP – Eurovia – Metro V.A (SMP vedoucí sdružení). Činnost jsme zahájili na jaře 2011, ovšem hlavní objemy prací nás čekají v letošním a příštím roce. Termín plánovaného zprovoznění byl o měsíc zkrácen na 28. 9. 2014.
Předmětem díla „našeho sdružení“ je zejména Zajištění stavební jámy a zemní práce práce sdruženého vzduchotechnického objektu na ulici Evropská včetně kompletní dodávky stavební části tohoto VZT objektu a přilehlého zařízení staveniště tzv. ZS E1. Dále pak dodávka prací HSV-PSV v traťových úsecích mezi stanicí Dejvická a stanicí Petřiny. Dále je to zajištění stavební jámy a zemní práce ve stanici Petřiny včetně velkého množství provizorních a definitivních přeložek inženýrských sítí.
Zajišťujeme také kompletní dodávku objektu „Osvětlení stanice Petřiny“ a její architektonické ztvárnění ve smyslu dodávek podhledů a smaltovaných obkladů. Z tohoto objemu prací připadly Eurovii objekty zajištění stavebních jam, zemní práce, sadové úpravy a veškeré přeložky inženýrských sítí a zjednodušeně řečeno, u nás zůstaly konstrukce zejména z betonu a oceli.
Co se změnilo oproti minulým zakázkám je charakter námi budovaných stavebních objektů. Zatímco v minulosti se jednalo především o železobetonové konstrukce hloubených tunelů nebo hloubených stanic, nyní se převažující objem naší dodávky nachází v traťových ražených úsecích jednokolejných tunelů. Tyto tunely jsou, jak je všeobecně známo, budovány u nás nově použitou tzv. metodou TBM – tedy pomocí speciálních razících strojů, které nově budované tunely nejen vyrazí, ale současně vyskládají ze speciálních železobetonových segmentů-tubinek ostění tunelu. Tím je tunel zároveň opatřen definitivním ostěním, čímž je nejen staticky zajištěn, ale i utěsněn proti podzemní vodě.
Prodloužení metra V.A má čtyři traťové (mezistaniční úseky): Dejvická – Bořislavka, Bořislavka – Nádraží Veleslavín, Nádraží Veleslavín – Petřiny a Petřiny – Nemocnice Motol. Na prvních třech z nich jsou předmětem naší dodávky tzv. práce HSV-PSV, což znamená provedení tzv. vyrovnávacích podkolejových betonů, definitivních železobetonových a zděných konstrukcí vč. speciálních protipožárních vrat v propojkách a dodávka a montáž ocelových konstrukcí pro veškeré kabelové rozvody. Pro představu je předmětem dodávky SMP CZ celkem více než 8 km jednokolejných tunelů a kde také vystrojujeme 15 vzduchotechnických propojek. Tyto práce samy o sobě by byly celkem jednoduché. Největším problémem je přístup do tunelů, neboť na všech třech úsecích dohromady byly tři, nyní již pouze dva přístupové body. Navíc současně probíhá budování jednotlivých stanic, takže průjezd z jednoho úseku do druhého přes tyto stanice je většinou vyloučen. Jediná sjízdná rampa do tunelů byla již zrušena a tak nezbývá než veškerý potřebný materiál po dovezení k přístupovému otvoru spustit jeřábem do jámy a následně menšími dopravními prostředky rozvážet těmito tunely až do vzdálenosti téměř 1,5 km. Betonovou směs je nutné přečerpávat pomocí potrubí, zavěšeném na stěně stavební jámy z automixu v úrovni terénu do tzv. „utopeného“automixu spuštěného pomocí těžkého jeřábu do cca 30 metrové hloubky do úrovně traťových tunelů a následně tímto automixem couvat již zmiňovaných 1,5 km. Druhý způsob dopravy betonu do tunelů , který se používá při výstavbě, 1,7 km dlouhém traťovém úseku mezi stanicí Dejvická a Bořislavka je čerpání betonu pomocí zásobovacích vrtů opět do tzv. „utopeného“ automixu. Tyto vrty jsou zřízeny přímo v některém z jízdních pruhů ulice Evropská a jejich používání zajišťují dopravně inženýrská opatření. Pro představu, výše popsanými způsoby je nutno do traťových tunelů v rámci realizace podkladních betonů dopravit celkem 6 000 m3 betonu.
Na výše uvedeném nejdelším traťovém úseku se také nachází Sdružený vzduchotechnický objekt, který je současně jediným přístupovým bodem pro dopravu veškerého materiálu do tohoto traťového úseku a to oběma směry. Je nutné si totiž uvědomit, že se zde vyváží i rubanina ze v souběhu prováděných ražeb vzduchotechnických propojek.
Přes všechny výše popsané problémy s výstavbou vlastního VZT objektu čekat nelze, neboť by nezbyl čas na jeho vystrojení pro fungování Metra životně důležitými technologiemi, včetně větrání. A tak na koordinaci prací, správné plánování a dodržování harmonogramu jednotlivých činností je tento stavební objekt extrémně náročný. Termín zprovoznění budovaného úseku stanovený na 28. 9. 2014 se neúprosně blíží a tak důležitý milník – stavební připravenost pro montáž technologií 31. 12. 2013 musí být splněn.
Všechny výše uvedené skutečnosti kladou maximální požadavky na organizaci výstavby včetně koordinace jednotlivých dodavatelů. Vzhledem k současnému komplikovanému dodavatelskému systému na Metru jsou podmínky pro souvislejší a hlavně efektivní způsob výstavby často více než svízelné.
Je více než jisté, že po klidnějším začátku nás jako realizátory na výstavbě do konce léta 2014 čeká velice obtížné období, kdy se s přibližujícím termínem dokončení bude zvyšovat tlak od objednatele na maximální zkrácení doby realizací jednotlivých objektů.
Participation of the SMP CZ a. s. on the Contract “Metro Line V.A Extension – Dejvická – Nemocnice Motol”
Historically, it is already the third contract of this type for our construction company. Our activities on the extension of Prague Metro commenced in 2000 within the extension of metro C from Holešovice to Ládví and continued in 2004 – 2008 on the construction of another extension of this line from Ládví to Letňany. After a short break spent by constructing especially of so-called bored tunnels Letná within the contract the City Circuit – Blanka Tunnel, we are returning already for the third time to the environment which is familiar for us, however differs in many aspects that we were used to from two previous contracts.