KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Tyršův most v Přerově

Tyršův most v Přerově

Publikováno: 7.8.2012, Aktualizováno: 10.8.2012 10:33
Rubrika: Mosty

Stavba nového Tyršova mostu se nachází na řece Bečvě v zastavěné části Přerova na místě původního mostu zničeného za druhé světové války a později nahrazeného provizorní ocelovou lávkou. Stavba je umístěna v ochranném pásmu Městské památkové zóny Přerov severozápadně od původního historického jádra města na trase původní formanské cesty, kde stál most nejméně od pozdního středověku. Nový most je navržen jako společenská část pěší cesty do středu města.

Zakládání mostu je podmíněno polohou spodní stavby v místě původního Tyršova mostu. Pro zesílení základových konstrukcí byly použity mikropiloty. Pro přenesení sil z mikropilot do pilířů byly navrženy roznášecí železobetonové prahy vybetonované na povrchu ubouraných stávajících základů. Tvar v řezu je obdélníkový se skosenými povrchovými plochami. Celková výška prahu je 1,0 m, šířka 3,0 m, délka 13,5 m.

Pilíře jsou železobetonové, mají stěnový tvar tloušťky 1,4 m a délky 12,57 m. Výška obou stěn od paty po povrch úložného prahu je 7,06 m. Obě zhlaví jsou zkosená pod úhlem 45 °. Zhlaví jsou vytažena nad povrch úložného prahu ve tvaru klínů. Úložný práh má příčný střechovitý sklon 4 %. Na povrchu je 6 ks ložiskových bloků o rozměrech 730 × 650 mm zešikmených v úhlu 85 °. Zhlaví pilířů jsou obložena přírodním kamenem.

NOSNÁ KONSTRUKCE
Nosná konstrukce je železobetonová, trámová. Statický systém představuje spojitý nosník o třech polích rozpětí 23,35 + 24,79 + 23,35 m. Nosná konstrukce sleduje svým povrchem podélné i příčné sklony vozovky, chodníků a cyklistických pruhů na mostě. Směrově je v přímé, výškově je niveleta ve vrcholovém zakružovacím oblouku o poloměru 619 m. Spodní líc trámů je příčně ve vodorovné, všechny trámy mají v příčném řezu stejnou výšku spodního líce, podélně má spodní líc tvar odpovídající zakružovacímu oblouku nivelety. V koncových oblastech je vytvořen podélný protispád pro odvodnění oblasti mostních závěrů. Šikmost mostu i nosné konstrukce je 85,00 °. Výška nosné konstrukce je proměnná 1 200 – 1 300 mm. Šířka nosné konstrukce je 12 070 mm, celková délka mezi závěry je 72 990 mm. V nosné konstrukci jsou zabetonovány odvodňovače a odvodňovací trubičky izolace. V nosné konstrukci jsou osazeny chráničky pro převedení jednotlivých inženýrských sítí po mostě a pro elektrické instalace na mostě, včetně rezervy. Ložiska jsou elastomerová opatřená potřebnými vodícími konstrukcemi a kotevními deskami. V každé úložné přímce je umístěno 6 ks ložisek. Celkem je nosná konstrukce uložena na 24 ložiscích.

DOMINANTA MOSTU
Vozovka je tvořena hydroizolační vrstvou z asfaltových pásů, které jsou ochráněny litým asfaltem. Povrch tvoří kamenná dlažba osazená do pískového lože. Most je osazen žulovými římsami a atypickým ocelovým zábradlím. Dominantu cesty mostem tvoří socha zubra s kruhem v nozdrách, která má původ v heraldice městského erbu. Tato socha je doplněna sochou ptáka, symbolu volnosti a svobody, umístěnou ve středu mostu, a třemi stromy na jeho protější straně. Původní most, který v této části Přerova překlenul Bečvu, byl postaven v roce 1903. Na konci druhé světové války ho nacisté vyhodili do povětří a břehy Bečvy spojila v roce 1964 jen provizorní lávka. Ta stála nad zbytky původního mostu až do září 2010.

Stručný postup výstavby:

  • snesení Tyršova sloupu
  • demontáž původní ocelové lávky
  • zřízení přístupů do koryta řeky
  • zhotovování štětovnicových jímek
  • bourání původních pilířů a částečně opěr
  • zhotovování mikropilot vnitřních podpěr a krajních opěr
  • bednění, armování a betonáž základů
  • bednění, armování a betonáž pilířů
  • bednění, armování a betonáž opěr
  • osazování mostních ložisek
  • montáž skruže a bednění nosné konstrukce
  • armování a následná betonáž nosné konstrukce
  • osazení mostních dilatačních závěrů
  • demontáž bednění nosné konstrukce
  • pokládka hydroizolace včetně její ochrany
  • montáž inženýrských síti pod mostem
  • montáž žulových mostních říms
  • demontáž skruže
  • zhotovování ledolamů žulovým obkladem pilířů
  • sanace nábřežních zdí
  • upálení štětovnicových stěn pod hladinou řeky Bečvy
  • osazení zábradlí a architektonické výzdoby
  • zatěžovací zkouška mostu

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O STAVBĚ

  • Místo stavby: Přerov, řeka Bečva v prodloužení ul. Mostní k ul. Brabansko
  • Investor: Statutární město Přerov
  • Zhotovitel stavby: Skanska a. s., divize silniční stavitelství, závod Mosty
  • Zpracovatel projektu: CityPlan spol. s r. o. a Šrámková architekti s. r. o.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O MOSTU

  • Charakteristika: masivní, železobetonový, trámový
  • Délka přemostění: 69,99 m
  • Délka mostu: 74,19 m
  • Délka nosné konstrukce: 72,99 m
  • Rozpětí polí: 23,35 + 24,79 + 23,35 m
  • Šikmost: 85 °
  • Volná šířka: 11,6 m
  • Šířka mostu: 12,50 m
  • Výška mostu nad terénem: 8,60 m
  • Stavební výška: 1,50 m
  • Zatížitelnost normální: 22 t
  • Zatížitelnost výhradní: 40 t

Tyrš Bridge in PřerovConstruction of a new Tyrš Bridge is located on the river Bečva, in a build-up quarter of Přerov, on a place of the original bridge destroyed during World War II and later replaced by a provisional steel footbridge. The construction is situated in the protection zone of Přerov Municipal conservation area, north-west of the original historical city centre, on the route of traditional carrier path, where it had been standing since the late Middle Ages. The new bridge is designed as a social area of a pedestrian road leading to the city centre.

Bookmark
Ohodnoďte článek:
Diskuse

Tyršův most v Přerově

Tento most není pěkný
 Je to exhibice architektky. Mohlo tam být mostní dílo elegantní a levnější....
počet příspěvků: 1 | poslední příspěvek: 5.2.2013 13:23vstup do diskuse >>

Fotogalerie
Most je navržen jako společenská část pěší cesty do středu města.Socha zubra s kruhem v nozdrách má původ v heraldice Přerova.Socha ptáka uprostřed mostu je symbolem volnosti a svobody.Stavba přemosťuje řeku Bečvu.Původní most z roku 1903 vyhodili nacisté do povětří a od roku 1964 do roku 2010 pojila břehy Bečvy jen provizorní lávka.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (70x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (62x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (57x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice