Tyršův most v Přerově
Rubrika: Mosty
Stavba nového Tyršova mostu se nachází na řece Bečvě v zastavěné části Přerova na místě původního mostu zničeného za druhé světové války a později nahrazeného provizorní ocelovou lávkou. Stavba je umístěna v ochranném pásmu Městské památkové zóny Přerov severozápadně od původního historického jádra města na trase původní formanské cesty, kde stál most nejméně od pozdního středověku. Nový most je navržen jako společenská část pěší cesty do středu města.
Zakládání mostu je podmíněno polohou spodní stavby v místě původního Tyršova mostu. Pro zesílení základových konstrukcí byly použity mikropiloty. Pro přenesení sil z mikropilot do pilířů byly navrženy roznášecí železobetonové prahy vybetonované na povrchu ubouraných stávajících základů. Tvar v řezu je obdélníkový se skosenými povrchovými plochami. Celková výška prahu je 1,0 m, šířka 3,0 m, délka 13,5 m.
Pilíře jsou železobetonové, mají stěnový tvar tloušťky 1,4 m a délky 12,57 m. Výška obou stěn od paty po povrch úložného prahu je 7,06 m. Obě zhlaví jsou zkosená pod úhlem 45 °. Zhlaví jsou vytažena nad povrch úložného prahu ve tvaru klínů. Úložný práh má příčný střechovitý sklon 4 %. Na povrchu je 6 ks ložiskových bloků o rozměrech 730 × 650 mm zešikmených v úhlu 85 °. Zhlaví pilířů jsou obložena přírodním kamenem.
NOSNÁ KONSTRUKCE
Nosná konstrukce je železobetonová, trámová. Statický systém představuje spojitý nosník o třech polích rozpětí 23,35 + 24,79 + 23,35 m. Nosná konstrukce sleduje svým povrchem podélné i příčné sklony vozovky, chodníků a cyklistických pruhů na mostě. Směrově je v přímé, výškově je niveleta ve vrcholovém zakružovacím oblouku o poloměru 619 m. Spodní líc trámů je příčně ve vodorovné, všechny trámy mají v příčném řezu stejnou výšku spodního líce, podélně má spodní líc tvar odpovídající zakružovacímu oblouku nivelety. V koncových oblastech je vytvořen podélný protispád pro odvodnění oblasti mostních závěrů. Šikmost mostu i nosné konstrukce je 85,00 °. Výška nosné konstrukce je proměnná 1 200 – 1 300 mm. Šířka nosné konstrukce je 12 070 mm, celková délka mezi závěry je 72 990 mm. V nosné konstrukci jsou zabetonovány odvodňovače a odvodňovací trubičky izolace. V nosné konstrukci jsou osazeny chráničky pro převedení jednotlivých inženýrských sítí po mostě a pro elektrické instalace na mostě, včetně rezervy. Ložiska jsou elastomerová opatřená potřebnými vodícími konstrukcemi a kotevními deskami. V každé úložné přímce je umístěno 6 ks ložisek. Celkem je nosná konstrukce uložena na 24 ložiscích.
DOMINANTA MOSTU
Vozovka je tvořena hydroizolační vrstvou z asfaltových pásů, které jsou ochráněny litým asfaltem. Povrch tvoří kamenná dlažba osazená do pískového lože. Most je osazen žulovými římsami a atypickým ocelovým zábradlím. Dominantu cesty mostem tvoří socha zubra s kruhem v nozdrách, která má původ v heraldice městského erbu. Tato socha je doplněna sochou ptáka, symbolu volnosti a svobody, umístěnou ve středu mostu, a třemi stromy na jeho protější straně. Původní most, který v této části Přerova překlenul Bečvu, byl postaven v roce 1903. Na konci druhé světové války ho nacisté vyhodili do povětří a břehy Bečvy spojila v roce 1964 jen provizorní lávka. Ta stála nad zbytky původního mostu až do září 2010.
Stručný postup výstavby:
- snesení Tyršova sloupu
- demontáž původní ocelové lávky
- zřízení přístupů do koryta řeky
- zhotovování štětovnicových jímek
- bourání původních pilířů a částečně opěr
- zhotovování mikropilot vnitřních podpěr a krajních opěr
- bednění, armování a betonáž základů
- bednění, armování a betonáž pilířů
- bednění, armování a betonáž opěr
- osazování mostních ložisek
- montáž skruže a bednění nosné konstrukce
- armování a následná betonáž nosné konstrukce
- osazení mostních dilatačních závěrů
- demontáž bednění nosné konstrukce
- pokládka hydroizolace včetně její ochrany
- montáž inženýrských síti pod mostem
- montáž žulových mostních říms
- demontáž skruže
- zhotovování ledolamů žulovým obkladem pilířů
- sanace nábřežních zdí
- upálení štětovnicových stěn pod hladinou řeky Bečvy
- osazení zábradlí a architektonické výzdoby
- zatěžovací zkouška mostu
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O STAVBĚ
- Místo stavby: Přerov, řeka Bečva v prodloužení ul. Mostní k ul. Brabansko
- Investor: Statutární město Přerov
- Zhotovitel stavby: Skanska a. s., divize silniční stavitelství, závod Mosty
- Zpracovatel projektu: CityPlan spol. s r. o. a Šrámková architekti s. r. o.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O MOSTU
- Charakteristika: masivní, železobetonový, trámový
- Délka přemostění: 69,99 m
- Délka mostu: 74,19 m
- Délka nosné konstrukce: 72,99 m
- Rozpětí polí: 23,35 + 24,79 + 23,35 m
- Šikmost: 85 °
- Volná šířka: 11,6 m
- Šířka mostu: 12,50 m
- Výška mostu nad terénem: 8,60 m
- Stavební výška: 1,50 m
- Zatížitelnost normální: 22 t
- Zatížitelnost výhradní: 40 t
Tyrš Bridge in PřerovConstruction of a new Tyrš Bridge is located on the river Bečva, in a build-up quarter of Přerov, on a place of the original bridge destroyed during World War II and later replaced by a provisional steel footbridge. The construction is situated in the protection zone of Přerov Municipal conservation area, north-west of the original historical city centre, on the route of traditional carrier path, where it had been standing since the late Middle Ages. The new bridge is designed as a social area of a pedestrian road leading to the city centre.