KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Turecko chce spojit Evropu s Asií třetím mostem přes Bospor

Turecko chce spojit Evropu s Asií třetím mostem přes Bospor

Publikováno: 29.4.2010, Aktualizováno: 6.5.2010 15:40
Rubrika: Mosty

Turecko chce postavit třetí most přes úžinu Bospor a posílit tak silniční spojení mezi Evropou a Asií. Oznámil to dnes turecký ministr dopravy Binali Yildirim s tím, že most o délce 1 257 metrů má i s dálničními napojeními na obou stranách stát přes šest miliard dolarů (asi 114 miliard Kč).

Most má být obdobné konstrukce jako dva dosavadní, tedy zavěšený na ocelových lanech. Povede přes úžinu nedaleko jejího ústí do Černého moře, od obce Garipçe na evropském břehu k obci Poyraz na asijském. Nabídková soutěž na výstavbu má být vypsána ještě letos.

Přes Bospor, mořskou úžinu spojující Černé a Marmarské moře, vedou zatím dva mosty. První z nich Bogaziçi Köprüsü leží jen v nevelké vzdálenosti od historického centra Istanbulu, dokončen byl v říjnu 1973.

Druhý most přes Bospor leží asi pět kilometrů severně od prvního, je 1 510 metrů dlouhý a jeho výstavba stála 130 milionů dolarů. Jmenuje se most sultána Mehmeda II. Dobyvatele, který vládl v letech 1451-1481, dobyl Cařihrad a pod jménem Istanbul z něj udělal centrum turecké říše na několik století. Tento most je umístěn mezi částmi Hisarüstü na evropské straně a Kavacik na asijské. Je zavěšený mezi ocelovými pylony, vozovka se nachází 64 metrů nad hladinou moře, takže pod ním mohou proplouvat i ty největší lodě.

Bospor je 29 kilometrů dlouhá a v nejširším místě necelé čtyři kilometry široká úžina, která spojuje Černé moře s Marmarským a rozděluje Istanbul na evropskou a asijskou část. Až do vybudování prvního mostu vedla přes Bospor jen trajektová přeprava, která ale od poloviny minulého století nestačila uspokojit poptávku.

Kromě mostů se od května 2004 staví také podzemní spojení Asie s Evropou v Istanbulu, podmořský silniční a železniční tunel. Má být dlouhý 13,7 kilometru, z toho na 1 400 metrů má vést v hloubce 55 metrů pod vodou. Podle původních plánů měl být dokončen v roce 2012.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (72x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (60x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (58x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice