Technická průvodka realizace přemostění nádraží ČD v Táboře
Rubrika: Mosty
Jedná se o silniční most přes železniční stanici Tábor, čtyřpólový, trvalý s horní mostovkou, šikmý s nosnou konstrukcí proměnné šířky. Most se nachází ve směrově zakřiveném úseku komunikace a směrem do ulice Budovcovy zasahuje do křižovatky, kde je ve vrcholovém výškovém oblouku.
NÁVRH NOSNÉ MOSTNÍ KONSTRUKCE
Nosnou konstrukci tvoří spřažená betonová deska s využitím dodatečně předpjatých betonových nosníků tvaru T. Rozpětí polí činí 20,2 + 26,8 + 25,5 + 19,3 m. S ohledem na tvarovou komplikovanost mostu je rozpětí v ose každého nosníku odlišné.
V každém poli je použito 6 nosníků, které mají výšku 100 až 1.110 mm, šířka žebra je 500 mm. V horních přírubách nosníků jsou vytvořeny na okrajích ozuby, které umožňují osazení ztraceného bednění z desek Cetris mezi příruby nosníků. Tímto postupem dochází k snížení hmotnosti nosníků, což umožňuje snazší manipulaci.
Konstrukce je opatřena vnitřními a koncovými příčníky. Na nosnících je vybetonována spřažená železobetonová deska průměrné tloušťky 220 mm. Příčníky konstrukce jsou uloženy přímo přes ocelové desky v úložných nálitcích na vodorovně uložená elastomerová ložiska. V nosné konstrukci jsou dva typy kabelů, které jsou na délku nosníků předpínány ve výrobně a na stavbě jsou napínány kabely spojitosti průběžné přes všechna pole po zabetonování a zatvrdnutí spřažené desky. Proti průchodu bludných proudů je konstrukce chráněna, kromě dalších opatření, i vrstvou plastbetonu pod ložisky.
VÝROBA NOSNÍKŮ
Nosníky jsou vyráběny v ambulantní výrobně nedaleko stavby. Pro každý nosník je navržena individuální forma, která je zhotovena jako celodřevěná na betonovém základě, vytvářecí plocha je z překližky tloušťky 21 mm. Ve výrobně je takto instalováno dvanáct forem, každá na výrobu dvou kusů nosníků. Nosníky jsou betonovány ve skupinách po dvojicích. Beton nosníků je třídy C 45/55 XF1, konzistence S4.
PŘEDPÍNÁNÍ A INJEKTÁŽ
Pro předpětí je použit systém Dywidag. V každém trámu jsou dva kabely ze 14 a 15 lan. Konce některých kabelů jsou kotveny pomocí pasivních zabetonovaných kotev. Kabely jsou napnuty ve formě po dosažení min. 80% krychelné pevnosti betonu, poté jsou zainjektovány kabelové kanálky. Vzepětí nosníků se pohybuje v rozmezí 20 až 35 mm a je průběžně kontrolováno.
MONTÁŽ NOSNÍKŮ
Montáž nosné konstrukce je rozdělena do dvou časových etap, každá na dvě mostní pole. Etapy jsou stanoveny podle postupu výstavby železničního koridoru v oblasti nádraží. Předepnuté nosníky jsou převezeny pomocí trajlerů na kolejiště, tam přeloženy na dvounápravové železniční podvozky a kolejovým postrkem dopraveny po kolejích k místu montáže. Vlastní montáž prvních dvou polí mostu proběhla ve dvou dnech kolejové výluky. Pro osazování nosníků byl použit stotunový železniční jeřáb. Nosníky byly provizorně podepřeny na provizorních podporách do definitivní polohy, která byla provizorně stabilizována do doby jejich zmonolitnění. To představuje betonáž nadpodporových příčníků a spřažené desky. Zmonolitnění se provádí také ve dvou etapách ve shodě s montáží nosníků.
IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE MOSTU
Název stavby Přemostění nádraží ČD v Táboře (objekt: SO 10-21 – Nový most přes nádraží ČD)
Převáděná komunikace místní komunikace – spojnice ulic Budovcova a Valdenská
Překonávaná překážka nádraží ČD v Táboře
Investor SŽDC
Projektant Pontex
HLAVNÍ ÚDAJE
Délka přemostění 89,9 m
Délka mostu 106,8 m
Šířka mostu mezi zábradlími 11,25 m
Plocha mostu 1.154 m2
Most je navržen na zatížení „B“ podle ČSN 73 6203.
This article describes the technical solution of realization of road bridge through the railway station Tábor. It concerns a 4-span, permanent bridge with roadway above, inclined with bearing structure of variable width. The bridge is situated in a directionally curved section of the carriageway and in direction to Budovcova Street, it interferes the intersection, where it is in apical vertical curve. The author describes the bearing structure of the bridge, the method of beams production, pre-stressing and assembly on site.