KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Systém by fungoval kdyby....byly finanční prostředky

Systém by fungoval kdyby....byly finanční prostředky

Publikováno: 23.7.2008, Aktualizováno: 30.11.2008 23:02
Rubrika: Mosty

Říkáte si „...nic nového pod sluncem...“ a máte pravdu. Nalézt u tohoto problému lék, který se jmenuje jinak, nelze. Ano jsou to TY peníze, které by pomohly k odstranění problému který se na tomto sympoziu probírá ze všech stran. Zjištění je to nemilé, neboť jako člověk, který se v komunální politice pohybuje již deset let, tuto zaklínací formuli slýchám až příliš často.

Nechci se zde zabývat tím, kolik procent mostů je nutno opravit již včera a kolik procent posečká ještě dnes. Odborníků na slovo vzatých, kteří se statistikou zabývají je zde mnoho a čísla se mění z roku na rok, podle toho jaký onen rok byl.
Kde ale ony finanční prostředky vzít ? Že by další magické zaklínadlo dnešní doby Evropská unie ? Myslím si, že ano. Dlouhodobý propad zájmu o mostní objekty, samozřejmě, že nejen o ně, zapříčiněn minulým režimem (viz starší vládní usnesení) a cca deset let trvajícím obdobím, kdy se měnily systémy samosprávy a státní správy a řešily se jistě finančně důležitější problémy, se nám nedaří dlouhodobě dohnat a to nejen u mostů. Není se co divit. Vše kolem nás je závislé na financích. Každý starosta, primátor či hejtman se snaží aby ta jeho obec, město či kraj byl vyšperkován a má v šuplíku spoustu nápadů na něco nového, pro občana viditelného. Opravy či rekonstrukce stávajících mostů k nim zcela určitě nepatří. Na pořad dne se zájem samosprávy o mosty dostane až v případě nějaké poruchy, či závady. Namítnete, že zde jsou úředníci, kteří se o ně mají starat a konat. Máte pravdu.Oni se starají a konají, ale vše skončí každoročně na podzim, kdy se schvalují rozpočty. Tam dostanou zelenou jen ty opravdu havarijní stavy, na větší rekonstrukce či opravy finanční prostředky nejsou a správci jsou rádi že mají alespoň na běžnou údržbu.

Jak tedy možná dosáhnout cíle? Mnozí z nás to jistě známe. Máme plán něco vybudovat či opravit co, není v našem (obecním) vlastnictví, tak státu uděláme přípravu a on postaven před připravenou věc ony finance, včetně nákladů na přípravu, poskytne (někdy). Chceme-li aby se tato situace zlepšila v celé republice tak si myslím, že pro žádosti do různých fondů bude platit obdobný způsob. Mnozí zástupci samosprávy namítnou, že jsou rádi, že zaplatí mandatorní výdaje a trochu jim zůstane na rozvoj svého správního obvodu a ještě mají něco platit za druhé? Mají pravdu, nicméně je to vždy na rozhodnutí zastupitelstva a buď budeme plakat, že je to vše špatně, nebo se s tím budeme snažit něco dělat. Je nutno, si uvědomit, že objem peněz je jen jeden pro všechny. A pomoc vidím v tom, že se náklady rozloží a nakonec je stejně dostane iniciátor zpět. Výhodou je upozornění na něco, co samospráva vnímá jako prioritu ve svém obvodě, což mnohdy z úhlu pohledu správce bývá jinak. Další výhodou při podílení se samosprávy na zpracování projektové dokumentace, je možnost významným způsobem ovlivnit samozřejmě i samotnou realizaci. Plánováním objízdné trasy po vhodných komunikacích, připravit si ony trasy eventuelně i stavebně ve spolupráci s investorem či vlastníkem. Pohlídat si negativní vlivy na dopravní obslužnost a mít přehled o možných nákladech na objízdné trasy.
Dalším zdrojem financí mohou být nové daně, ale myslím, že daňové zatížení je již dost vysoké a tak tuto myšlenku bez komentáře zamítám. Stávající daně jsou dostatečné (samozřejmě jak pro koho) a vybírání mýtného snad přinese více peněz do oprav, rekonstrukcí a údržby. Jen je nutno vyvinout tlak na zpoplatnění komunikací nižší třídy, kdy i tzv. „dvojka“ má mnohdy hustotu provozu na úrovni „jedničky“. Je zde ovšem i další problém a ten se týče vytíženosti projekčních kanceláří a v neposlední řadě taktéž i prováděcích organizací, neboť opravit most je odborná záležitost. Projekční kanceláře jsou vytíženy na rok dopředu a v současné době intenzivních dopravních staveb, i s ohledem na zákon o veřejných zakázkách, se prováděcí organizace, schopna opravit či rekonstruovat kvalitně most, hledá špatně. Tady přichází na řadu plánování a dobří manažeři ví, že kvalitní plánování je důležité pro zdar věci.

Problém mostů z pohledu samosprávy by byl jistě jiný, kdyby byly upraveny majetkoprávní vztahy ke komunikacím jinak než dnes. Existuje iniciativa Statutárního města Ostravy, která částečně navrhuje změny v zákonech směřující k jinému majetkoprávnímu uspořádání ve vztahu ke komunikacím. Vše je ovšem na počátku projednávání . Jisté je, že myšlenka převodu vlastnických práv ke komunikacím společně i s příslušnými objemy financí, by jistě samosprávě prospěla, neboť samospráva by díky blízkosti a znalosti jednotlivých problémů, tyto lépe zvládala i s ohledem na dlouhodobé plánování. Dle mého názoru, je sympozium o mostech jistě dobrým úmyslem, který odkrývá dlouhodobou bolest, kterou málokdo z nás vnímá. Většina řidičů denně projede po spoustě mostů a jen hrstka z nich ví, jak ten most vypadá zblízka. Není výjimkou, že řidiči osobních i nákladních vozidel u nás projíždějí přes mosty starší sto let a kdyby viděli na co vjíždějí, asi by tam nevjeli. Je dobré, že se touto problematikou zabýváme a já vám za sebe, jako člena dopravní komise SMO ČR mohu slíbit, že se zasadím, aby i v dalších orgánech svazu informace o špatné situaci našich mostů proběhla a dále se touto situací samospráva zabývala a hledala společné řešení ve spolupráci se státem. A na závěr snad jen přání, aby se vše nezačalo intenzivněji řešit až dojde k nějaké vážné újmě na zdraví, jak je to u nás zvykem.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (70x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (61x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (58x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice