Swietelsky na D48 staví a modernizuje deset mostů
Rubrika: Mosty
Po roce prací se severomoravská silnice I/48 v úseku Rybí – Rychaltice už viditelně proměňuje v dálnici D48. Společnost Swietelsky stavební, která ji rekonstruuje ve sdružení s firmami Metrostav (60 procent) a Colas (20 procent), zde má na starosti výstavbu tří obslužných komunikací podél dálnice a staví deset mostních objektů, z nichž největší má přemostění dlouhé téměř 90 metrů. Buduje rovněž dvě protihlukové stěny, kanalizaci na hlavní trase D48 a všech osm přeložek plynovodů. Z nich je už sedm dokončených.
„Do provozu jsme předali již také dvě obslužné komunikace v celkové délce 4,38 kilometrů a intenzivně pracujeme na mostních objektech a kanalizaci první etapy. Ta trvá až do srpna příštího roku,“ říká Ing. Aleš Marek, hlavní stavbyvedoucí Swietelsky stavební.
Právě k 1. srpnu 2019 má být první polovina dálnice, měřící 11,5 kilometrů, uvedena do užívání. Vzniká za provozu z nevyhovující silnice první třídy se čtyřmi jízdními pruhy bez středového rozdělení. Stavba tohoto úseku spočívá v rekonstrukci a rozšíření. Přípravné práce v podobě výstavby obslužných komunikací a přeložek inženýrských sítí začaly loni v červnu. Nyní je přestavba v hlavní fázi 1. etapy.
MOSTY SE BOURALY I STAVĚJÍ PO POLOVINÁCH
Z deseti mostů je pět na hlavní trase D48. Ty původní se zde kompletně demolují. Nové se tedy staví včetně pilotového založení. Mosty jsou železobetonové monolitické, pouze jeden je s prefabrikovanými nosníky VSTI a spřaženou železobetonovou deskou.
Zbylých pět pak představuje menší objekty. Jedná se o přesypané mosty, u nichž se hlavně prodlužuje jejich stávající konstrukce pod násypem D48.
„Stavba mostů na hlavní trase je složitá v tom, že se provádí po polovinách. Tedy i demolice těch původních probíhala po polovinách. Souvisí to s poměrně složitou technologií zajištění stability ponechaných ‚zbytků‘ mostů a dálničního tělesa. To znamená pažení štětovnicemi s převážkami a lanovými kotvami, záporové pažení, podskružení ponechaných částí mostů a podobně,“ vysvětluje Aleš Marek.
Dodává přitom, že jako na každé stavbě, i zde se při ní narazí na překvapení, například v podobě skalnatého podloží nebo starých betonových bloků z doby výstavby I/48, o kterých nikdo nevěděl. To pak práce zpomalí nebo i na čas zastaví. „Řešili jsme ale také sesuvy svahů nebo tekuté písky. Nicméně věříme, že vše dokončíme včas,“ dodal Aleš Marek.
Celá trasa dálnice by měla být zprůjezdněna do konce roku 2020 a definitivně dokončena do půlky roku 2021. Pro dopravu nejen na Novojičínsku, ale v celém Moravskoslezském kraji bude znamenat její zrychlení a zvýšení bezpečnosti.
PRÁCE ZA PROVOZU
Zatím je zde ale automobilová doprava poměrně komplikovaná, protože je k dispozici vždy jen polovina původní silnice rekonstruované za běžného provozu.
„Pro nás to znamená jednoznačný tlak na vyšší obezřetnost prakticky všech prací, které zde za provozu děláme. Ale zvyšuje setím i technologická složitost při provádění mostů a především samotné stavby a její etapizace a převádění dopravy podle postupu prací na první půlce dálnice. To je kolikrát i někam jinam, podle toho, jak se na jednotlivých objektech pracuje,“ zmiňuje další charakteristický prvek stavby této dálnice Aleš Marek.
NA D11 PRACUJE SPECIÁLNÍ LAFETA
Na stavbě dalšího úseku dálnice D11 společnost Swietelsky stavební a její závod Speciální stavby nasadila na vrtné práce ojedinělou speciální vrtnou lafetu Wimmer AB3600, která nebývá tak často v Česku k vidění. Umístěna je na rameni bagru s velkým dosahem.
„Lze s ní provádět pažené vrty průměru až do dvou set milimetrů ve výškách, kam dosáhne rameno bagru, Na dálnici to bude až do devíti metrů,“ říká Ing. Lukáš Svrčina, vedoucí projektu ze závodu Speciální stavby Swietelsky stavební.
Firma si ji pořídila k vrtání vrtů pro lanové kotvy ve výškách, kde je jinak nutné budovat nákladné konstrukce, umožňující pojezd klasických vrtných souprav, nebo pro vrty větších průměrů na skalách. Například pro založení ochranných plotů a dynamických bariér.
Závod Speciální stavby, který společnost Swietelsky stavební zřídila od února letošního roku, se zaměřuje na velmi odborné činnosti, jako jsou právě injekční a kotevní technologie, zakládání staveb, práce s vrtací technikou nebo zpevňování skalních masivů.
Práce na dálnici D11 závod začal v květnu v úseku kilometru 0,00 – 8,00, kde se dodavatelsky pro společnost Skanska podílí na výstavbě tří objektů.
Na dvou z nich zajišťuje mosty pomocí kotveného záporového pažení. Třetím je oprava zárubní zdi pomocí prefabrikovaných železobetonových žeber s výplní z lícových panelů, kotvených pomocí systému pramencových kotev. V rámci tohoto objektu dojde i na sanaci svodidlové zídky, betonáž základového prahu, gabionovou zídku, injektáž stávajícího zásypu cementovou směsí a montáž zábradlí.
Na této zakázce se podílí rovněž nový závod Mosty, který v rámci společnosti Swietelsky stavební působí od dubna a před tím byl v její struktuře veden především jako technologická oblast, byť se stavbě mostů v Česku věnuje už od roku 2002.
„Vidíme v tom zajímavou podnikatelskou příležitost a chceme i v tomto segmentu výrazněji posílit svoji pozici,“ dodal její jednatel František Fryš. Firma dosud v zemi postavila a opravila více než sto mostních a podobných konstrukcí, včetně velkých dálničních mostů, zejména na D1 a D8.