Správa a údržba silnic Jihočeského kraje: unesli bychom dvojnásobný rozpočet, aby zároveň nekolabovala doprava. Limitou mohou být vyčerpané kapacity stavebních firem
Rubrika: 2018
Správa a údržba silnic Jihočeského kraje spravuje silnice II. a III. tříd. Poslední komplexní sledování bylo provedeno v roce 2015 a 2016, v současné době se zpracovává nové měření. Věnujeme se především opravám, modernizacím a rekonstrukcím na silnicích, které vykazují stav poškození 4 a 5.
Z tabulek III. tříd je zřejmá výrazně zlepšující se tendence. Z původně 32,095 % silnic v nevyhovujícím a havarijním stavu je v současné době „pouze“ 23,371 % komunikací III. tříd ve stavu 4 a 5. Zlepšení za sledované období je o 8,732 %.
V majetku JčK se nachází na silnicích II. a III. třídy celkem 1 057 mostů s aktuálním rozdělení do jednotlivých stupňů spolehlivosti konstrukce dle dále uváděné tabulky. Mosty ve stavu 7., tj. havarijním, se na území JčK k dnešnímu datu nenacházejí. Počet mostů ve stavu 5. až 6. je v rámci Jihočeského kraje celkem 155 mostů, tj. 15 % z celkového počtu 1 057 mostů.
V tabulce jsou znázorněny silnice II. tříd v době provedení průzkumu (21. 11. 2016) | ||||||
okres | stav povrchu vozovek dle TP87 (délky v km) | celková délka [km] | ||||
1 - výborný | 2 - dobrý | 3 - vyhovující | 4 - nevyhovující | 5 - havarijní | ||
České Budějovice | 97,035 | 82,237 | 44,506 | 14,166 | 53,515 | 291,459 |
Český Krumlov | 70,625 | 69,679 | 19,118 | 2,888 | 14,855 | 177,165 |
Jindřichův Hradec | 149,843 | 93,672 | 51,745 | 34,175 | 19,792 | 349,227 |
Písek | 53,635 | 55,573 | 28,163 | 5,910 | 13,146 | 156,427 |
Prachatice | 79,123 | 89,702 | 31,802 | 15,695 | 11,053 | 227,375 |
Strakonice | 29,919 | 57,546 | 29,532 | 13,497 | 35,161 | 165,655 |
Tábor | 67,277 | 87,805 | 53,133 | 15,367 | 38,018 | 261,600 |
Celkem | 547,457 | 536,214 | 257,999 | 101,698 | 185,540 | 1 628,908 |
% | 33,609 | 32,919 | 15,839 | 6,243 | 11,390 |
V tabulce jsou znázorněny silnice III. tříd v době provedení průzkumu (31. 7. 2015 a 29. 7. 2016) |
||||||
okres | stav povrchu vozovek dle TP87 (délky v km) | celková délka [km] | ||||
1 - výborný | 2 - dobrý | 3 - vyhovující | 4 - nevyhovující | 5 - havarijní | ||
České Budějovice | 123,104 | 195,899 | 124,836 | 102,512 | 141,240 | 687,591 |
Český Krumlov | 51,144 | 146,220 | 101,802 | 54,960 | 84,658 | 438,784 |
Jindřichův Hradec | 97,733 | 197,651 | 145,896 | 124,284 | 113,159 | 678,723 |
Písek | 96,537 | 128,150 | 70,201 | 59,868 | 94,137 | 448,888 |
Prachatice | 93,886 | 175,350 | 63,796 | 47,147 | 40,086 | 420,265 |
Strakonice | 146,975 | 145,660 | 37,912 | 31,329 | 138,194 | 500,070 |
Tábor | 146,419 | 195,727 | 65,542 | 56,595 | 117,275 | 581,558 |
Celkem | 755,793 | 1 184,657 | 609,985 | 476,695 | 728,749 | 3 755,879 |
% | 20,123 | 31,541 | 16,241 | 12,692 | 19,403 |
V tabulce jsou znázorněny silnice III. tříd v době provedení průzkumu (30. 11. 2017) | ||||||
okres | stav povrchu vozovek dle TP87 (délky v km) | celková délka [km] | ||||
1 - výborný | 2 - dobrý | 3 - vyhovující | 4 - nevyhovující | 5 - havarijní | ||
České Budějovice | 288,271 | 130,647 | 68,473 | 58,748 | 167,235 | 713,824 |
Český Krumlov | 141,727 | 121,387 | 35,089 | 32,470 | 104,950 | 435,623 |
Jindřichův Hradec | 273,973 | 130,194 | 104,528 | 58,519 | 109,486 | 676,700 |
Písek | 206,486 | 102,796 | 34,686 | 31,998 | 67,001 | 442,967 |
Prachatice | 228,279 | 103,766 | 19,169 | 8,409 | 26,433 | 386,056 |
Strakonice | 306,855 | 72,446 | 32,819 | 26,619 | 98,585 | 537,324 |
Tábor | 345,898 | 115,581 | 33,520 | 19,778 | 73,353 | 588,130 |
Celkem | 1 791,939 | 776,817 | 328,284 | 236,541 | 647,043 | 3 780,624 |
% | 47,398 | 20,547 | 8,683 | 6,257 | 17,115 |
rok 2018 | celkem mostů | II. třída | III. třída |
I - bezvadný | 206 | 97 | 109 |
II - velmi dobrý | 104 | 46 | 58 |
III - dobrý | 260 | 98 | 162 |
IV - uspokojivý | 332 | 99 | 233 |
V - špatný | 135 | 52 | 83 |
VI - velmi špatný | 20 | 7 | 13 |
VII - havarijní | 0 | 0 | 0 |
Celkem | 1 057 | 399 | 658 |
PŘEHLED INVESTIC V ROCE 2018
Silnice
Předpokl. fin. prostředky vč. DPH |
km celkem | |
Silnice 2018 – účelovky I. | 18 447 911 Kč | 6,292 |
Silnice 2018 – účelovky II. | 6 956 097 Kč | 1,312 |
Silnice 2018 – SFDI I. modernizace |
112 636 346 Kč | 43,478 |
Silnice 2018 – SFDI II. modernizace |
25 826 832 Kč | 7,250 |
Silnice 2018 – SFDI II. opravy | 228 889 199 Kč | 60,507 |
Silnice P10 | 566 966 346 Kč | 119,097 |
Celkem | 959 722 731 Kč | 237,936 |
Silniční propustky
Předpokl. fin. prostředky vč. DPH | ks celkem | |
Silniční propustky 2018 | 15 029 722 Kč | 48 |
Mosty + inženýrské stavby
Plán investic pro letošní rok počítá s částkou cca 616 mil. Kč. Z toho 192 mil. tvoří vlastní zdroje, 56 mil. je mimořádný příspěvek Jihočeského kraj a 368 mil. Kč jsou dotační prostředky z EU nebo SFDI.
Plán investic obsahuje 59 akcí. Z toho je 22 mostů, 22 rekonstrukcí silnic, 5 opěrných zdí, 4 průtahy. Dále pak plán investic počítá s řešením odvodnění nebo stavbou propustků, z nichž některé jsou v podstatě na úrovni mostu. Podstatná část financí musí jít také do nových projektových dokumentací a průzkumů.
Ideální rozpočet
Na investice by mohla být částka alespoň jednou tak vysoká, než je nyní, ale ideální rozpočet – to je ošemetná otázka. Nicméně pro zajištění adekvátní dopravní obslužnosti ve vztahu k uzavírkám vidím jako hraniční cca 1,5 mld. Kč do silnic a cca 1 mld. Kč do inženýrských staveb. Možná stojí za zmínku, že letošní rok je výjimečný tím, že dna kapacit dosáhly stavební firmy.
Hlavní letošní stavby
Mezi hlavní stavby v letošním roce patří rekonstrukce opěrné zdi v Křemži, výstavba nové zdi v Černěticích nebo rekonstrukce průtahů v Borovanech nebo Slověnicích. To jsou všechno technicky, finančně, ale také časově náročné stavby.
Příprava důležitých investic
Co se týče inž. staveb, je nyní připravována zhruba stovka akcí, kterou tvoří zejména nové mosty, ale také přeložky silnic nebo průtahy obcemi. Mezi největší patří přeložka v Trocnově za cca 70 mil. Kč nebo přeložka u Lomů u Kunžaku za 130 mil. Kč. Z mostů patří mezi největší připravované stavby rekonstrukce mostu u Římova za 60 mil. Kč.
Pro rok 2019 připravujeme modernizace silnic spolufinancované z evropských fondů:
Investice | km celkem | |
Silnice – program P11 | 356 889 790 Kč | 29,226 |
Silnice – program P12 | 465 356 700 Kč | 50,110 |
Celkem | 822 246 490 Kč | 79,336 |
Kde cítíme největší dluh?
Jsme především svázáni omezenými finančními prostředky, v některých případech mohou přípravu stavby zpomalovat složité majetkoprávní vztahy. Volbu rekonstruovaného úseku je také nutné přizpůsobit možným objízdným trasám tak, aby nedocházelo během oprav ke kolapsu dopravy, je důležité sledovat plánované akce komplexně a vyhnout se tak nežádoucímu souběhu. V obecné rovině nás trápí další dvě věci – 1. byť jsme poměrně úspěšní v čerpání prostředků z IROP, je třeba zmínit složitou administrativu a ne vždy z technického či technologického hlediska logické podmínky; 2. vážíme si a jsme rádi za dotaci ze SFDI ve prospěch krajů, nicméně z mého pohledu by bylo dobré zlepšit systematičnost přidělování finančních prostředků z hlediska časového – vzhledem ke schvalovacím procesům a délkám výběrových řízení je třeba mít jasno dříve, než na jaře příslušného roku (co jsem aktuálně zaznamenal, měla by být částka pro kraje pro příští rok již součástí rozpočtu SFDI, což by zmíněné vyřešilo).
Co se mostů týče – pro účely zjišťování přesného rozsahu potřebných prací na mostech, umístěných na silnicích II. a III. třídy v JčK, jejich plánování a kontrolu, byla v roce 2011 vytvořena a zavedena originální webové aplikace, která je v souladu s ČSN 73 6221 a předpisy ŘSD týkající se údržby mostů. Aplikace navazuje na účetnictví organizace a umožňuje kontrolu dokončených prací provedených jednotlivými závody SUS JčK. Každý rok se podle důležitosti zjištěných závad plánuje stavební údržba a opravy mostů. S ohledem na nedostatečný počet kvalifikovaných pracovníků, jsme nuceni převážnou část prací charakteru stavební údržby zajišťovat dodavatelsky, přičemž vzhledem k tomu, že se jedná o práce malého rozsahu, potýkáme se s malým zájmem oslovených firem (umocněno letos již zmíněnými vyčerpanými kapacitami dodavatelů…)
Kvalita prací je celkem slušná
S kvalitou jsme spíše spokojeni. V obecné rovině je kvalita prací dobrá, procento reklamací relativně nízké u silnic, o něco vyšší u mostů a případné reklamace v drtivé většině případů řešeny pozitivně. Z dlouhodobého hlediska lze pozorovat mírně zlepšující tendenci.
Pro úplnost možná zmíním skutečnost, že v loňském roce se u modernizací silnic vyskytl případ konkrétní firmy, kdy byla kvalita práce a termín plnění v diametrálním (negativním…) rozdílu oproti ostatním.
Řidiči mají většinou pochopení
Věc velmi individuální, ale zdá se, že většina uživatelů silnic má pochopení, že opravy s sebou nesou i nepříjemná omezení ve formě objízdných tras či kolon kolem částečných uzavírek. Pokud řidič vidí na stavbě „činnost“, obvykle situaci respektuje. Rozčarování přichází, pokud je staveniště opuštěné.
Vzhledem k velkému množství naplánovaných uzavírek silnic na území Jihočeského kraje se snažíme v co největší míře informovat řidiče o plánovaných či již probíhajících uzavírkách a to jak na svých webových stránkách, webových stránkách Kraje, či na nejčtenějších jihočeských internetových serverech, v neposlední řadě je pak veřejnost informována o uzavírkách v pravidelných zpravodajských relacích na Jihočeské televizi.