KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Nákladní vozidla    Společnost Volvo Trucks jako první uvedla na silnice vozy na palivo Bio-DME

Společnost Volvo Trucks jako první uvedla na silnice vozy na palivo Bio-DME

Publikováno: 20.9.2010
Rubrika: Nákladní vozidla

Společnost Volvo Trucks je prvním výrobcem na světě, který používá Bio-DME jako palivo pro své nákladní vozy. Současně s otevřením první stanice na plnění DME ve Stockholmu (ve spolupráci s distribuční společností paliv Preem) vyjíždí na švédské silnice za plněním komerčních úkolů prvních pět nákladních vozů Volvo na DME. Bio-DME je jako biopalivo velmi zajímavé, protože produkuje minimálně o 95 % nižší emise oxidu uhličitého než naftový motor.

„Aby mělo nové palivo šanci na přežití, je nutné zajistit jeho výrobu, distribuci a vhodně upravená vozidla. Nyní máme při zcela unikátních provozních testech všechny tyto tři díly skládačky pohromadě,“ říká Lars Mårtensson, ředitel společnosti Volvo Trucks pro ochranu životního prostředí.

Provozní zkoušky budou prováděny v období dvou let a jejich cílem je prokázat potenciál pro rozsáhlé investice do DME vyráběného z biomasy. Projekt zasahuje celý technologický řetězec od biomasy až k palivu, tj. distribuci, palivové plnicí stanice, nákladní vozy a dopravní společnosti.

  • Příspěvek společnosti Volvo Trucks k tomuto projektu zahrnuje nákladní vozy typu FH, které budou vybranými zákazníky testovány v různých částech Švédska.
  • Výroba Bio-DME bude probíhat v závodě společnosti Chemrec. Společnost Volvo Group je prostřednictvím své pobočky Volvo Technology Transfer jedním z vlastníků společnosti Chemrec.
  • Společnost Preem vybuduje palivové stanice tak, aby nákladní vozy mohly být používány při běžném regionálním a distribučním provozu.
  • Při provozních zkouškách od jejich počátku spolupracují společnosti Green Cargo, DHL, Posten Logistik a Volvo Logistics (prostřednictvím společnosti J Trans).

„Z principiálního hlediska je Bio-DME jedním z nejslibnějších biopaliv druhé generace. Poskytuje vysokou energetickou účinnost i extrémně nízké emise skleníkových plynů. To jsou vlastnosti, které při analýze potenciálních alternativních paliv oceňujeme zvláště vysoko,“ říká Lars Mårtensson.

Letos na podzim otevře společnost Preem další palivové plnicí stanice v Göteborgu, Jönköpingu a ve městě Piteå. Zároveň s tím bude výroba Bio-DME v závodě společnosti Chemrec v Piteå prudce zvýšena.

Zavedení v masovém měřítku vyžaduje dlouhodobá rozhodnutí
Výsledky provozních zkoušek a dlouhodobá rozhodnutí příslušných institucí rozhodnou o tom, zda bude masová výroba Bio-DME skutečně zavedena. EU odhaduje, že Bio DME by do roku 2030 teoreticky mohlo v těžké komerční přepravě nahradit polovinu současné spotřeby motorové nafty.

„Hlavními problémy, které je nutno řešit, je schopnost pracovat s dlouhodobým výhledem, vyrobit dostatečné množství biopaliva, zajistit jeho distribuci do dostatečného počtu plnicích stanic a zároveň podporovat poptávku po něm,“ říká Lennart Pilskog, ředitel společnosti Volvo Trucks pro veřejné záležitosti.

„Abychom toho dosáhli, musíme mít jasně definované směrnice ze strany úřadů a musíme dosáhnout koordinované, aktivní spolupráce mezi existujícími partnery na trhu.“

FAKTA o Bio-DME - Ideální palivo pro vozidla
Když se vznětový motor pohání palivem Bio-DME, dosahuje se mnohem vyšší účinnosti a nižší úrovně hluku než u tradičního pohonu tohoto motoru naftou. V porovnání s motorovou naftou produkuje Bio DME o 95 % nižší emise oxidu uhličitého. Při spalovacím procesu také vzniká mnohem méně pevných částic a oxidů dusíku. Všechny tyto výhody dělají z Bio DME ideální palivo pro vznětové motory.

DME je plyn, ale již pod tlakem 5 barů přechází do kapalného stavu. Způsob zacházení s ním je zřejmý – probíhá podobným postupem jako u zkapalněného propan butanu (LPG). DME se může vyrábět ze zemního plynu a také z různých typů biomasy, potom je tento plyn známý jako Bio DME.

V rámci tohoto projektu se Bio DME vyrábí ze sulfátového výluhu, vedlejšího produktu při výrobě celulózy, který je značně viskózní a má velký energetický obsah. Pilotní provoz společnosti Chemrec v Piteå má kapacitu pro výrobu čtyř tun Bio DME denně.

Tento projekt je financován Sedmým rámcovým programem EU, Švédským energetickým úřadem a spolupracujícími společnostmi.

Více informací o projektu Bio DME na www.biodme.eu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Lehkých nákladních vozů Isuzu řady N bylo vyrobeno již 5 miliónů kusůLehkých nákladních vozů Isuzu řady N bylo vyrobeno již 5 miliónů kusů (21x)
Pětimiliontý kus lehkého nákladního vozu Isuzu řady N byl letos v květnu vyroben v montážním závodu Fujisawa na okraji T...
Volvo představilo nový model Volvo FMX českým zákazníkůmVolvo představilo nový model Volvo FMX českým zákazníkům (20x)
Volvo je jediný výrobce na světě, který dokáže stavebnímu segmentu nabídnout techniku v širokém a jedinečném spektru - s...
Tržby Tatry přesáhly v roce 2010 hranici 2,5 mld. Kč (17x)
Společnost Tatra, a. s., dosáhla v roce 2010 tržeb z prodeje nákladních automobilů, náhradních dílů, služeb a zboží ve v...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice