KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Nákladní vozidla    Odpovědnost za životní prostředí je pro dopravní firmy stále důležitější

Odpovědnost za životní prostředí je pro dopravní firmy stále důležitější

Publikováno: 20.9.2010
Rubrika: Nákladní vozidla

Pro dopravní firmy je čím dál tím důležitější prokázat, že chtějí a také dokáží brát svou odpovědnost za životní prostředí vážně. Proto společnost Volvo Trucks svým zákazníkům nabízí zevrubné prohlášení o tom, jaký mají její nákladní vozy vliv na životní prostředí. Společnost Volvo Trucks je jediným výrobcem nákladních vozů, který takovouto službu poskytuje.

„Zájem našich zákazníků o detailní informace o tom, jak naše nákladní vozy ovlivňují klima a životní prostředí, v posledních letech vzrostl,“ říká Lars Mårtensson, ředitel společnosti Volvo Trucks pro ochranu životního prostředí.

EPD (Environmental Product Declaration, prohlášení o vlivu produktu na životní prostředí) společnosti Volvo bylo zavedeno už v roce 2001 v souvislosti s uvedením nových modelů nákladních vozů FH a FM. Služba EPD se od té doby neustále rozvíjí. Nedávno byla také dokončena analýza životního cyklu modelů FE a FL, takže je k dispozici prohlášení EPD pro celou modelovou řadu nákladních vozů Volvo.

„Ještě po téměř deseti letech jsme jediným výrobcem nákladních vozů na světě, který svým zákazníkům nabízí informace tohoto typu,“ říká Lars Mårtensson.

Společnosti, kterým záleží na využití krajiny, na kvalitě vod a na potřebě lidstva zachovat čisté ovzduší, se nakonec vítězně prosadí. To je pevné přesvědčení Oskara Villaniho, prezidenta ústavu SDI-Research (Sustainable Development Research Institute, výzkumný ústav udržitelného rozvoje) ve Vídni, který provádí výzkum trhů, trendů a scénářů budoucnosti pro korporátní zákazníky.

Oskar Villani uvádí, že základy environmentálních trendů byly položeny už dávno, v roce 1972, kdy vědec Dennis Meadows publikoval společně s několika svými kolegy zprávu nazvanou „The Limits to Growth“ (Hranice rozvoje). To bylo poprvé, co byla pozornost soustředěna na omezené zdroje a na nutnost zastavit ničení životního prostředí.

„Obvykle to trvá 30 až 40 let, než se nějaký trend u široké veřejnosti, mezi právníky a v průmyslu ujme v širokém měřítku. Nyní můžeme konečně pozorovat, že se v otázce životního prostředí začíná něco dít,“ říká Oskar Villani.

Během přibližně posledního desetiletí bylo v Evropě, USA a v Japonsku vydáno mnoho legislativních předpisů týkajících se životního prostředí. Například v roce 2004 zavedla EU směrnici o ochraně životního prostředí, která zavazuje společnosti v rámci Unie, aby čistily znečištěnou půdu a znečištěnou vodu a omezovaly ostatní parametry, které v důsledku činnosti společností začaly ohrožovat lidstvo a živočichy.

Oskar Villani, přestože upozorňuje na to, že některé společnosti přesunují své činnosti znečisťující prostředí do zemí, kde více či méně chybí ekologická legislativa, nevidí útlum u těchto environmentálních trendů.

„Existuje opodstatněná vyhlídka na to, že ekologicky uvažující společnosti a ty společnosti, které s nimi spolupracují, ekonomicky porostou. Nicméně technologie určené k ochraně životního prostředí stojí peníze, ohledy na životní prostředí vždy vyžadují určitou úroveň blahobytu a prosperity a chudší oblasti světa si nemohou dovolit, aby zavedly tytéž vysoké standardy.“

Oskar Villani dodává, že směr, který tento vývoj nabere v budoucnosti, závisí na způsobu, s nímž si bohatší země poradí s konkurenční nevýhodou způsobenou přísnými ekologickými zákony a s vysokými náklady na produkty šetrnější k životnímu prostředí.

O to více se musí sektor dopravy, který je odpovědný za podstatnou část znečištění planety emisemi oxidu uhličitého, přizpůsobit novému ekologickému uvažování, které se šíří mezi bohatšími zeměmi našeho světa. Společnost Volvo Trucks už přijala značnou odpovědnost za životní prostředí a v této cestě bude pokračovat.

„Musíme pamatovat na naše životní prostředí, na naše zdroje a na budoucí generace. To je hlavní součástí hnací síly, podporující naši snahu o minimalizaci důsledků provozu nákladních vozů na životní prostředí,“ říká Lars Mårtensson. „Ale je to také závazek pro naše zákazníky.“

„Poptávka po detailních informacích o vlivu našich nákladních vozů na životní prostředí se v posledních letech zvýšila. Tyto informace jsou snadno dostupné prostřednictvím interaktivní služby na našich webových stránkách,“ vysvětluje.

S využitím těchto informací si může vlastník vozu vypracovat podrobnou kalkulaci takových parametrů, jako je výroba, v celém řetězci od počáteční těžby surovin až po zpracování materiálů použitých ve vlastních závodech společnosti Volvo Trucks i v různých závodech jejích dodavatelů po celé Evropě. Zahrnuta je i doprava potřebná pro výrobu.

„EPD potvrzuje, že způsob, kterým je nákladní vůz využíván, hraje nejdůležitější roli. Vše, co ovlivňuje spotřebu paliva, jako je styl řízení, údržba a druh použitého paliva, může být prostřednictvím EPD monitorováno. Tento nástroj demonstruje důležitost zkoumání a porozumění celkovému pohledu a uvědomění si toho, jak může jednotlivec celkový pohled ovlivnit. Je to tento holistický přístup a tyto analýzy životního cyklu, které jsou důležitou součástí práce společnosti Volvo na řešení scénářů budoucnosti,“ tvrdí Lars Mårtensson.

Nástroj EPD je rozdělen na pět sekcí: materiály a výroba, palivo, výfukové emise, údržba a zpracování při ukončení doby života, tedy recyklace.

Recyklace je důležitou součástí environmentální snahy společnosti Volvo Trucks. Dnes je možné recyklovat více než 90 procent nákladních vozů Volvo, a tento podíl se stále zvyšuje. Například u nových modelů Volvo FM nebo FH 4 x 2 tvoří obrovský podíl 97 procent litiny použité na vůz litina recyklovaná.

Ani jediný vyřazený nákladní vůz neodchází ze dvou recyklačních závodů společnosti Volvo Trucks ve Švédsku na skládku.

Společnost Volvo Trucks se také zajímá o dopad činnosti svých závodů na životní prostředí. Cílem je, aby všechny závody společnosti byly z hlediska produkce oxidu uhličitého neutrální, ať už stojí kdekoliv na světě. Závod v belgickém Gentu byl v tomto snažení v roce 2007 první a závody v Tuve a Umeå ve Švédsku budou z hlediska oxidu uhličitého neutrální v roce 2011.

Anna Sjölin, ze společnosti Volvo Trucks, připomíná, že ochrana životního prostředí je pro zákazníky stále důležitější.

„Máme zákazníky, kteří nás oslovují, protože jsou si vědomi, že jsme na špičce ve snaze o ochranu životního prostředí. Mnoho zákazníků nemá zcela jasno při debatách o alternativních palivech nebo technologiích příznivých k životnímu prostředí, a ti považují společnost Volvo za seriózního a spolehlivého obchodního partnera,“ vysvětluje.

Dodává, že zákazníci mohou využívat novou verzi EPD jako nástroj k ověření svých vlastních cílů v ochraně životního prostředí.

Společnost Deutsche Post DHL má za cíl snížení svých emisí oxidu uhličitého na tunokilometr do roku 2020 ve srovnání s rokem 2007 o 30 procent.

„Prodej nákladních vozů hraje v tomto úsilí důležitou roli, protože 95 procent emisí, které ve Švédsku generujeme, pochází od nákladních vozů, které používáme,“ říká Ulf Hammarberg, který pracuje v odboru životního prostředí přepravy DHL pro Švédsko.

Loni na jaře navštívili redaktoři National Geographic jeden z recyklačních závodů společnosti Volvo, aby vytvořili dokument o tom, jak jsou nákladní vozy Volvo recyklovány. Trailer tohoto dokumentu můžete zhlédnout ZDE.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Související články


Fotogalerie
Lars Mårtensson, ředitel společnosti Volvo Trucks pro ochranu životního prostředí.Oskar Villani, prezident SDI-Research (Sustainable Development Research Institute, výzkumný ústav udržitelného rozvoje) ve Vídni.Anna Sjölin ze společnosti Volvo Trucks.Ulf Hammarberg, DHL Freight Sweden, se zabývá novými palivy a alternativními technologiemi v odboru životního prostředí přepravy DHL pro Švédsko.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Lehkých nákladních vozů Isuzu řady N bylo vyrobeno již 5 miliónů kusůLehkých nákladních vozů Isuzu řady N bylo vyrobeno již 5 miliónů kusů (24x)
Pětimiliontý kus lehkého nákladního vozu Isuzu řady N byl letos v květnu vyroben v montážním závodu Fujisawa na okraji T...
Kamiony se v noci vrátí na pražskou Jižní spojku (22x)
Kamionová doprava se v nočních hodinách znovu vrátí na Jižní spojku. Návrh hlavního města dnes schválili radní Prahy 4, ...
Tatra v Brně představila kompletní řadu vozidel pro hasiče a armádu (22x)
Kopřivnická automobilka Tatra dnes představila v rámci brněnského veletrhu armádní techniky IDET 2011 kompletní sérii ná...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice