Silniční záchytné systémy OMO v roce 2017
Rubrika: Mosty
Na silniční síti České republiky se můžeme potkat s řadou svodidel od velkého množství výrobců. Tato situace je sice odrazem liberalizace trhu a velkého výběru, na druhé straně však přináší správcům komunikací nemalé komplikace, jak logistického, skladovacího, ale také i finančního charakteru. Vzhledem ke znalosti této situace jsme se proto od počátku snažili o co možná nejvyšší míru kompatibility svodidel OMO. Svodidla OMO mají více jak 50 % dílů shodných a jejich koncept vychází z osvědčené a tuhé svodnice NH4 a jsou plně kompatibilní i s novou svodnicí typu AM z české produkce.
K výhodám svodidel OMO patří zejména:
- pouze dva kotevní body na sloupek
- 3 schválené typy kotvení (přípravek, rozpěrná kotva, soudržná kotva)
- vzdálenost sloupků 2 m (zahraniční výrobci často 1,25 m nebo 1,33 m)
- jedny z nejmenších pracovních šířek na trhu svodidel umožňují použití u protihlukových stěn, stožárů, sloupů VO, středních dělících pásů
- vzhledem k domácímu vývoji a výrobě velká možnost volitelných úprav, např. kotevní prvky z materiálu antikoro A2, A4, různé druhy výplní aj.
SVODIDLO MS4/H2
Jednostranné ocelové svodidlo je montováno od roku 2007 na mostních objektech a různých typech opěrných zdí. Vzhledem k pracovní šířce pouze 0,7 m (třída W2) se ve velké míře používá pro oddělení silničního provozu ve středních dělících pásech a na vnějších okrajích, pokud je za svodidlem mostní zábradlí nebo PHS. Při své výšce pouhých 0,75 m nevytváří nepříjemně vysokou bariéru a neomezuje výhled do okolí pro účastníky provozu a to při úrovni zadržení H2.
ZÁBRADELNÍ SVODIDLO ZMS4/H2
Je dodáváno od roku 2012 zejména na okraje mostů a opěrných zdí nebo na místech, kde je výhodou jeho malá pracovní šířka 0,8 m (W2). V případech, kdy je zapotřebí svodidlo doplnit o zábradelní výplně jsou k dispozici čtyři druhy výplní, které splňují zpřísněné podmínky dané novými TP 258. Tyto parametry se týkají především zabránění prolezení, pádu předmětů (včetně sněhu) pod most atd. Výplně, stejně jako vlastní svodidlo se dodávají v příslušné úrovni protikorozní ochrany, včetně barevných odstínů.
ZÁBRADELNÍ SVODIDLO ZMS4/H3
Bylo s úspěchem odzkoušeno nárazovou zkouškou v červnu 2016 a je odpovědí na zvyšující se poptávku po vyšší úrovni zadržení na pozemních komunikacích. Má příznivé parametry (viz tab.) a to při malé výšce pouhého 1,25 metru a hmotnosti 47 kg / 1 bm svodidla. Na mostních objektech nebo opěrných zdech může být osazováno jak bez výplní, tak včetně zábradelních výplní, kterých je v systému nabízeno pět typů včetně plné výplně z AL plechu. Tento záchytný systém může být použit bez výplní v místech s omezeným přístupem chodců (např. dálnice), jelikož splňuje požadavek TP 114 v parametru maximální vzdálenosti mezi podélnými prvky 400 mm.
Technické parametry svodidla ZMS4/H3 zjištěné bariérovou zkouškou | ||||
Úroveň zadržení | Pracovní šířka | Dynamický průhyb | Prudkost nárazu | Vyklonění vozidla |
H3 | W = 1,3 (W4) | D = 0,8 m | ASI = 0,8 | VL = 2,0 m (VI 6) |
Všechny tři systémy ocelových svodidel OMO mají vydáno Osvědčení o stálosti vlastností dle ČSN EN 1317 a mají schválení použití na pozemních komunikacích v České a Slovenské republice. V případě dodávek (prodeje montážním firmám) jsou na přání dodávána včetně objednaného způsobu kotvení, které jsou certifikovány (případně modifikovány) a také s případným dozorem výrobce. Firma Stavby OMO je schopná pružně reagovat na konkrétní požadavky a vlastním odborným personálem uskutečnit montáž na silniční síti nejen v České ale i Slovenské republice.