SaZ pracuje na nových projektech dvoucestných záchranářských vozidel
Rubrika: Kolejový průmysl
Česká republika patří mezi významné výrobce kolejových vozidel. V tomto segmentu nezaostává ani tradiční společnost s dlouholetou tradicí, kterou zcela určitě je hodonínská společnost SaZ s. r. o. Dlouholetá tradice výroby dvoucestných vozidel a železniční techniky, která začala v roce 1954, se nese v duchu vývoje a produkce stále nového sortimentu, který společnost nabízí po celém světě. V poslední době společnost SaZ s. r. o. získala významné zakázky v tuzemsku i zahraničí na dodávku dvoucestných záchranářských vozidel.
Od začátku letošního roku probíhá výroba požárních zásahových automobilů – dvoucestných vozidel. Zadavatel požadoval vozidla, která jsou vybavena pohonem všech čtyř kol (4 × 4) s bubnovým dvoucestným systémem. Charakteristikou tohoto systému je, že při jízdě po koleji je přenos výkonu zajištěn přes bubny pomocí pneumatik automobilu.
Nástavbou těchto vozidel je valník s plachtou. Valníková nástavba je vybavena sklopnými lavicemi a schůdky pro nastoupení a vystoupení evakuovaných osob. Plachta nástavby je posuvná pro vyjmutí a vložení požárního příslušenství za pomoci hydraulického nakládacího jeřábu umístěného za kabinou vozidla. Vozidla jsou ve fázi montáže a budou předány v létě tohoto roku.
Neméně zajímavým projektem pro zákazníka z Polska je dodávka dvoucestných záchranářských vozidel. Dvoucestná vozidla, která jsou předmětem kontraktu, budou určena k záchranářským činnostem a odstraňování následků železničních nehod na železničních tratích. Vozidla budou využívána v provozu na kolejích s rozchodem 1 435 mm a také 1 520 mm. Vozidla budou vybavena dvoukabinou s 6 místy (1 + 5). Ve vozidle bude zabudována hydraulická hnací soustava umožňující připojení nakolejovacího zařízení. Základním vozidlem budou vozidla značky Renault s pohonem všech čtyř kol (4 × 4). Na železnici budou vozidla poháněna bubnovým dvoucestným systémem. Skříňová nástavba bude rozdělena na segmenty umožňující umístění nakolejovacího zařízení tak, aby bylo zabezpečeno před pádem nebo nechtěným přemístěním. Po celé délce skříňové nástavby budou upevněny výklopné plošiny s teleskopickým posilovačem. V bočních stěnách nástavby budou umístěny prachotěsné a vodotěsné žaluzie zhotovené z hliníkových profilů.
Výše uvedenými projekty společnost SaZ s. r. o. navázala na produkci záchranářských vozidel, která byla součástí jejího portfolia už v minulosti. Mezi předchůdce patřilo např. vozidlo, kde jako základní šasi bylo použito vozidlo PRAGA. Toto vozidlo bylo vybaveno veškerým potřebným zařízením pro nakolejení vykolejených vagonů či tramvají a bylo vybaveno hydrostatickým systémem se dvěma jednoosými podvozky.
Jiným zástupcem dvoucestných záchranářských vozidel z portfolia SaZ s. r. o. je např. dvoucestné záchranářské vozidlo Friliner 4 × 4 RSQ představující lehčí řadu záchranářských dvoucestných vozidel. Vozidlo se dodává ve verzi s dvoukabinou s celkovým počtem míst k sezení 6 včetně řidiče. Frikční systém pohonu je na bázi předního a zadního jednonápravového podvozku.
Náhlé, náročné a nepředvídatelné situace, se kterými se záchranáři setkávají na železnici, vyžadují jejich včasný zásah. Této výzvě čelí také dvoucestná záchranářská vozidla vybavená hydraulickým nakolejovacím zařízením. Společnost SaZ s. r. o. se svou více než šedesátiletou tradicí disponuje odpovídajícími a materiálními zdroji k vývoji a výrobě speciálních řešení pro hasičské záchranné sbory. V případě zájmu lze nabídnout i standardní silniční hasící techniku přestavěnou pro jízdu po železnici pro záchranné a hasící práce v tunelech, v metru, apod., včetně zařízení pro evakuaci lidí z prostor zamořených kouřem či jinými chemickými zplodinami.