KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    ŘSD připravuje opatření ve výstavbě mostních objektů – s cílem větší efektivity a úspor

ŘSD připravuje opatření ve výstavbě mostních objektů – s cílem větší efektivity a úspor

Publikováno: 18.5.2011
Rubrika: Mosty

Ředitelství silnic a dálnic pokračuje v procesu úspor na projektech silniční dopravní infrastruktury. Novinkou je série opatření k efektivnější a úspornější výstavbě mostních objektů. Jde o zcela nový přístup, jehož cílem je nastavení nových pravidel přípravy a výstavby. V návrzích se objevují například nově samostatné soutěže jen na mostní objekty nebo výběrový katalog.

Mostní objekty patří k nejnákladnějším částem dopravní infrastruktury. „To platí nejen o přípravě, ale i o jejich výstavbě a především o jejich údržbě,“ říká ředitel výstavby ŘSD René Poruba. Podle informací ŘSD tvoří mostní objekty až 40 procent všech nákladů na stavbu dálnic a silnic v České republice. Automaticky tak při hledání významnější části úsporných opatření jsou právě mostní objekty jednou z priorit.

Dosud probíhala příprava a výstavba mostních objektů s nízkou efektivitou. Například byly mostní objekty z většiny soutěženy jako součást celé komunikace, tedy včetně navazující silnice nebo dálnice. Také se upřednostňoval architektonický vzhled, což stavbu významně prodražovalo. Neexistovala také koncepčnost ve stavbě mostů a nulová kontrola jejich stavu, oprav a údržby. „V důsledku to znamená, že jsou dnes mosty zastaralé a velká část z nich je v nevyhovujícím stavu,“ říká René Poruba.

ŘSD se po dalších částech dopravní infrastruktury (tunely, ekodukty a další) chce na mosty detailněji zaměřit. Nový přístup chce nastavit v procesu přípravy projektu mostních objektů, při výběrových řízeních a v jednodušších technických předpisech. „Chceme do soutěží na stavbu mostních objektů dostat větší počet specializovaných stavebních společností, do nákladů zahrnout nejen výstavbu, ale i náklady na provoz a údržbu a současně navržené řešení podrobovat oponentuře nezávislých expertů,“ vysvětluje René Poruba.

Mezi novinky zaváděné ŘSD patří například soutěže na realizaci samostatných mostních objektů v předstihu před navazující silniční komunikací. Otevře se tím možnost pro účast většího počtu specializovaných mostařských společností. „Dosud byly tyto specializované firmy diskriminovány. Vzhledem ke své specializaci nedisponují zkušenostmi pro výstavbu silničních komunikací. Proto se nemohly soutěží za současné praxe účastnit,“ upřesňuje René Poruba. Další z řady opatření je zavedení technických normativů do přípravy a stavby mostních objektů nebo finanční kontroly při údržbě. Dominovat bude nově ekonomická stránka před architekturou.

Mostní objekty také budou rozdělovány do dvou skupiny - mosty menších a středních rozpětí a mosty velkých rozpětí. U mostů velkých rozpětí bude probíhat na mostní objekty samostatná soutěž a zadávací dokumentace bude jen se základními parametry. „Otevřeme tím trh pro nové dodavatele. Očekáváme silnější tlak na efektivitu a úspory v porovnání se současným stavem,“ říká René Poruba.

Novinkou u mostů menších a středních rozpětí bude tzv. katalogizace doporučených konstrukcí. „ŘSD provede základní výběr vhodné konstrukce, který bude vodítkem pro účastníky soutěže. Výběr zhotovitele bude mít poměrně jasná pravidla. Nepřekvapí nás ani změna ceny v průběhu výstavby,“ doplňuje René Poruba.

ŘSD plánuje tyto nové aspekty zavést do procesu přípravy a výstavby co nejdříve. S ohledem na nižší rozpočet pro celou dopravní infrastrukturu jsou tyto změny a jejich uvedení do procesu co nejdříve více než důležité.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (73x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (62x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (60x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice