KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Rozhovor s Ing. Romanem Fuksou, ředitelem výstavby D 0805 mostu Opárno na stavbě dálnice D8 – 0805 Lovosice – Řehlovice

Rozhovor s Ing. Romanem Fuksou, ředitelem výstavby D 0805 mostu Opárno na stavbě dálnice D8 – 0805 Lovosice – Řehlovice

Publikováno: 7.4.2011
Rubrika: Mosty

1. Jak hodnotíte průběh výstavby mostu? V čem je jiná než na jiných stavbách?
2. Co bylo zatím nejobtížnější v rámci realizace? A jak jste problémy řešili?
3. Můžete jmenovat nějakou zajímavost, která se pojí s výstavbou mostu?

Ad 1) Průběh výstavby byl zásadně ovlivněn podmínkami stavebního povolení, tím že vede Chráněnou krajinnou oblastí České středohoří. Již v dokumentaci pro územní rozhodnutí byla pro přemostění Opárenského údolí zvolena koncepce obloukového železobetonového mostu, zejména s ohledem na požadované velké rozpětí, vyloučení stavební činnosti v údolí při výstavbě letmo, estetické působení a minimalizaci budoucí údržby. Proto byla stavba zpočátku rozdělena na dvě samostatná, oplocená a naproti sobě umístěná staveniště o šířce mostovky a délce sahající na každé straně od opěry ke třetímu mostnímu pilíři, který je poslední před začátkem údolí a vychází z něj konstrukce poloviny oblouku.

Ad 2) V rámci výstavby mostu Opárno se vyskytla celá řada velmi obtížných technických problémů, které se společným úsilím zhotovitele, projektanta a objednatele podařilo operativně vyřešit, tak aby nebyl narušen plánovaný průběh výstavby.

Velký problém zastihl naše kolegy hned v úvodu výstavby, při založení mostu – jak se zmiňuji již v odborném článku – kdy kdy při výkopových pracích na pilíři P13 v úrovni základové spáry byla zjištěna široce rozevřená trhlina, která procházela pískovcovým souvrstvím až do níže uložených rul. Vlastní sanaci předcházel dodatečný geologický průzkum, návrh a realizace sanace. Horní část trhliny se zabetonovala betonem C25/30. V trhlině se provedly vrty až do vrstvy rul. Spodní část trhliny byla zainjektována. Ve svahu před skalním blokem se odtěžila lavice, ze které se provedlo 10 subhorizontálních vrtů pro injektáž skalního masivu cementovou směsí do hloubky 9 m. Dále se provedlo devět vrtů pro trvalé lanové horninové kotvy délky cca 17 m, z toho kořen v rule měl délku minimálně 6 m. Kotvy byly tlakově injektovány v plné délce a zároveň tak plní funkci injektážních vrtů.

Ad 3) Zajímavostí, či vlastně inovací, kterou Metrostav a.s. aplikoval u mostních konstrukcí v ČR úplně poprvé, je vodní chlazení nosných konstrukcí z vysokopevnostních betonů (C 45/55). Při jejich tuhnutí se vyvíjí vysoké hydratační teplo. Při betonáži pokusných bloků byla zjištěna ve středu konstrukce teplota vyšší než 70 °C. Toto vyvíjené teplo má negativní vliv na vznik trhlin a životnost konstrukce. Aby se tomuto negativnímu jevu při betonáži oblouku zamezilo, byly připevněny k výztuži trubky s uzavřeným průtokem vody. Voda se chladila ve vaně s ledem a čerpadlem cirkulovala trubkami v uzavřeném okruhu. Díky této vcelku jednoduché, ale velmi účinné a ekologicky nezávadné technologii se podařilo snížit vrchol teplotní křivky asi o 15 °C. Chlazení probíhalo zhruba 30 hodin a nejvyšší dosud dosažená teplota byla 55 °C. Po ukončení chlazení, byly trubky vyplněny injektážní maltou.

Interview with Ing. Roman Fuksa, director of bridge construction Opárno on section of Motorway D8 – 0805 Lovosice – Řehlovice.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Letecký snímek mostu OpárnoMost OpárnoMost OpárnoIng. Roman Fuksa

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (84x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice