Rekonstrukce Žďákovského mostu
Rubrika: Mosty
Začátkem června letošního roku byla zahájena dlouho připravovaná rekonstrukce našeho nejznámějšího a nejkrásnějšího mostu. Žďákovský most převádí silnici I/19 přes Orlickou přehradní nádrž.
Do provozu byl uveden v roce 1967 a je přibližně v polovině své plánované životnosti. Ve středním poli mostu je ocelový plnostěnný oblouk o rozpětí 330 m, který podpírá spřaženou ocelobetonovou mostovku. Po 48 letech provozu jsou všechny ocelové a betonové nosné části mostu v téměř dokonalém stavu s výjimkou mostních závěrů. Pouze havarijní stav mostních závěrů byl před několika lety důvodem pro dopravní omezení. Předmětem probíhající rekonstrukce je výměna mostních závěrů, obnova vozovkového a izolačního souvrství, výměna zábradlí a římsy, sanace betonových konstrukcí spodní stavby a kompletní obnova protikorozní ochrany ocelových konstrukcí. Rekonstrukce bude probíhat do konce roku 2017. Most bude uzavřen pro automobilovou dopravu zhruba do poloviny příštího roku. Po dokončení rekonstrukce bude most v bezvadném stavu a v druhé polovině své životnosti bude dokladem vysoké úrovně mostního stavitelství v České republice.
Podrobnější informace rekonstrukci Žďákovského mostu jsou v časopise Silniční obzor 9/2015.