Rekonstrukce mostu Ivančice, ev. č. 152-028
Rubrika: Mosty
Článek popisuje kompletní rekonstrukci třípolového trámového mostu vybudovaného v roce 1923. Cílem rekonstrukce nebyla jen renovace stávající konstrukce, nýbrž I její rozšíření a zvýšení třídy zatížitelnosti. Projekt počítal se zesílením nosné konstrukce dodatečně předpnutými příčnými I podélnými kabely a novou spřahující železobetonovou deskou, výměnou mostního svršku, hydroizolace, mostních ložisek a rozšířením podpěr včetně mostovky.
POPIS MOSTU
Třípolový, trámový, monolitický most slouží pro převedení silniční dopravy na silnici II/152 v obci Ivančice přes řeku Jihlavu. Byl vybudován v roce 1923 a ve své původní podobě již nevyhovoval potřebám pěší ani silniční dopravy. Komunikace je místní dvoupruhá asfaltová silnice šířky 7,50 – 7,80 m. Na mostě byla komunikace zúžena na cca 5,15 m. Projekt rekonstrukce počítal s šířkou komunikace na mostě 7,00 m a jednostranným chodníkem šířky 2,00 m.
Stávající nosná konstrukce mostu o třech polích je z pěti železobetonových monolitických trámů spojených železobetonovou deskou. V jednotlivých polích jsou mezi trámy železobetonové příčníky, nad opěrami se nachází masivní železobetonové nadpodporové příčníky. Nosná konstrukce mostu tvoří rámovou konstrukci u podpěr a krajní pole jsou položeny na opěrách na ložiscích.
Spodní stavba je založena na plošných základech. Opěry mostu mají masivní železobetonový dřík s dilatací oddělenými železobetonovými křídli. U některých křídel došlo vlivem dopravy k vyklonění. Podpěry jsou stěnové žb. konstrukce, podpěra II je situována na břehu toku řeky a podpěra III v toku řeky. Břit podpěry III je na návodní straně opancéřován ocelovým úhelníkem.
REKONSTRUKCE MOSTU OBSAHUJE
- Bourací práce příslušenství mostu a nosné konstrukce
- Sanace spodní stavby
- Zesílení nosné konstrukce
- Mostní svršek a odvodnění
Bourací práce příslušenství mostu a nosné konstrukce
Odstranění svršku mostu se obešlo bez zvláštních zařízení a problémů. Před vybouráním stávajících úložných prahů na mostě se musela zřídit provizorní podpěrná konstrukce před lícem opěr a stávající konstrukce mostu se pomocí lisů, pro aktivaci podpěrných stojek, přizvednula. Při bouracích pracích byly odstraněny i stávající křídla mostu.
Sanace spodní stavby
Pro rozšíření mostu bylo třeba i rozšíření opěr. Nové rozšiřující základové pasy, stejně jako nové dříky opěr, se spřáhly se stávající konstrukcí příčnými přepínacími lany NPE Ls 15,7 – 1800. Kabely se kotví jednolanovými zapouzdřenými kotvami v nových čelech opěr. Veškerý povrch konstrukce byl připraven otryskáním VVP, výztuž ošetřena antikorozním nátěrem a celá konstrukce následně zasanována reprofi lační maltou a opatřena uzavíracím nátěrem na beton.
Zesílení nosné konstrukce
Na vybetonovaném úložném prahu se pod stávající nosníky do plastbetonové vrstvy osadila nová elastomerová ložiska 200 x 300 x 41 mm.
ŽB deska
Stávající část NK a nová část se spojila s novou ŽB spřahující deskou. Spřažení bylo provedeno spřahujícími trny vlepenými do stávající desky v místě trámů po 200 – 1000 mm vždy po dvou kusech. Pro betonáž konzolových části desky byly využity nosníky o délce 9 m zavěšené pomocí táhel DW15 do stávající nosné konstrukce. Bylo tím dosaženo volného průtočného profi lu řeky a zároveň vyřešen problém s umístěním lešení do koryta řeky při sanaci podhledu mostu.
Obr.1 – příčný řez mostem s návrhem zavěšeného lešení s bedněním
Předpětí nosné konstrukce
Předpínání volnými kabely bylo prováděno ve třech fázích. Byly použity lana NPE Ls 15,7 – 1800 se zapouzdřenými kotvami. V první fázi se předeply kabely umístěné v úrovni stávajících trámů mostu (pod chodníkovou římsou 2 x 2 ks/trám, na opačné straně 1 ks/trám). V místě lomů se vytvořily deviátory z ocelové pásoviny vlepené do vysekaného betonu nosné konstrukce. Druhá fáze se prováděla po osazení ložisek a po vybetonování nové spřahující desky. Lana byla protažena v prostoru mezi trámy v počtu 3 ks na mezeru. V místech lomů kabelů pod deskou se dobetonovávali nové žb. deviátory kotvené vlepenými trny a odbouranými smykovými kapsami do bočních trámů. Deviátory se dobetonovávali přes odvrtané otvory v desce nosné konstrukce. A konečně třetí fáze předpínání probíhala až po dokončení celého svršku mostu. Umístění lan bylo opět v prostoru mezi trámy v počtu 3 ks na mezeru.
Kotveny však byly do deviátorů u podpěr v 1. a 3. poli.
MOSTNÍ SVRŠEK A ODVODNĚNÍ
Izolace nosné konstrukce byla provedena modifi kovaným asfaltovým pásem s polyesterovou výztužnou vložkou na pečetící vrstvu. Izolace byla přetažena až na přechodové desky v délce 1 m.
Mostní chodníkové římsy jsou z monolitického železobetonu s odrazným obrubníkem výšky 150 mm z vnitřní strany a prefabrikovanými lícovkami ze strany vnější.
Jsou do nosné konstrukce kotveny pomocí kotev říms. Plochy říms jsou opatřeny hydrofobní impregnací proti CHLR, povrch betonu je zdrsněn.
Odvodnění vozovky je řešeno podélným sklonem mostu do mostních odvodňovačů 500x500mm DN 150 mm (14 ks).
Obr. 2 – Postupná výstavba zavěšeného lešení s bedněním pro spřaženou žb. desku
Obr. 3 – Detail složení zavěšeného lešení s protaženými kabely pro příčné předpětí
ZÁVĚR
Opravený most slouží opět provozu ke spokojenosti obyvatel obce Ivančice i projíždějících řidičů. Pro nás to byla zajímavá výzva, uplatnili jsme zde moderní sanační i bednící technologie a jsme rádi, že se nám tak podařilo přispět ke zvýšení užitné hodnoty mostu. Věříme, že díky naší rekonstrukci bude konstrukce funkční nejméně několik dalších desetiletí.