KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Rekonstrukce mostů Helenín na II/602

Rekonstrukce mostů Helenín na II/602

Publikováno: 30.7.2009, Aktualizováno: 4.8.2009 13:36
Rubrika: Mosty

Článek popisuje rekonstrukci – sanaci mostních objektů C 201 a C 202 na komunikaci II/602, se zaměřením na sanaci spodních staveb objektů.

IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE MOSTŮ C 201, C 202

Stavba: II/602 HR KRAJE – PELHŘIMOV, 2. STAVBA
Objekt: C 201, C 202
Název mostů: Most ev. č. 602-040, 602-041
Katastrální území: Helenín
Zhotovitel: SMP CZ a.s.
Evropská 1692/37
Praha 6 160 00
Investor: Krajský úřad kraje Vysočina
Žižkova 57
587 33 Jihlava
Správce mostu: Správa a údržba silnic Jihlava
Kosovská 16
586 01 Jihlava
Projektant: Dopravoprojekt Ostrava s. r. o.
Masarykovo náměstí 5
702 00, Ostrava 1
Pozemní komunikace: II/602

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O MOSTĚ C 201
Stávající most byl postaven v 40-tých letech 20. století. Jedná se o tří pólový most pole tvoří ŽB šestitrám o rozpětí 4,930+6,468+4,646 m. Z důvodů nevyhovujícího stavebního stavu byla navržena rekonstrukce a zesílení mostu. V rámci rekonstrukce bylo navrženo odbourání zařízení mostu, dodatečné předpětí a nadbetonování zpražené ŽB desky dále sanace spodní části stavby.

Překračovanou překážkou na trase je místní komunikace.

Na mostě je převáděna silnice II/602 se stávající šířkou mezi obrubami 7,00 m, která se rekonstrukcí rozšiřuje na 8,50 m mezi obrubami. Navržený most respektuje šířkové uspořádání silnice v trase intravilánu.

POPIS REKONSTRUKCE MOSTU C 201 – SPODNÍ STAVBA
Opěry
Odbouraná plocha závěrných zídek byla očištěna, vyvrtány otvory ø20 mm, dl. 160 mm pro spřažení a do nich chemicky kotveny trny ø16 mm (např. HILTI HIT-RE 500). Odbourání bylo dobetonováno betonem C30/37XF2 do nové výšky a tvaru.

Sanace
Veškeré betonové povrchy opěr, podpěr a křídel byly očistěny vodním paprskem (1.000 barů), obnažená výztuž opískována do stříbrné barvy (Sa 2,5) a opatřena pasivačním nátěrem. V místech větších poruch byla provedena reprofi lace maltami hrubší zrnitosti v prvním kroku, v druhém kroku byla provedena sanace celoplošná v tloušťce dle projektové dokumentace. Horní část úložných prahů byla pomocí sanační malty vyspádována 2 % k líci úložného prahu.

Rozsah prací pro sanaci byla zhruba 50 % povrchu hrubou sanační maltou a 100 % povrchu jemnou sanační maltou. Celý povrch stativ byl opatřen ochranným a sjednocujícím nátěrem. Barva sjednocujícího nátěru RAL 7032. Sanační práce byly provedeny v systému Redrock, maltami Permapatch T5 a T20.

Izolace a ochrana povrchu spodní stavby
Zasypané lícní části opěr a křídel se opatřily izolačními nátěry 1xALP + 2xALN, rub opěr 1xALP + 1xNAIP +geotextílie 600g/m2 provedenými dle TKP. Nátěry v místech styku se zeminou ochráněny vrstvou geotextilie 600g/m2. Hranice lícních nátěrů je 250 mm pod povrchem terénu. Pod římsami byla provedena ochrana izolace vrstvou asfaltového pásu s hliníkovou vložkou s hrubým posypem přesahujícím 250 mm vnitřní obrys římsy.

Nosná konstrukce
Bylo provedeno ubourání všech částí mostního svršku (stávající římsy, zábradlí na mostě, vozovkové vrstvy, izolace a spádového betonu) až na horní povrch stávající nosné konstrukce. Povrch desky byl očištěn a bylo provedeno navrtání otvorů ø20mm dl.80mm (pro OMO hmoždinky M12mm) a ø25mm dl.90mm , navaření pásové oceli směrem do středu rozpětí a trubičky odvodnění izolace. Před betonáží spřažené desky se provedlo zesílení konstrukce lepenými uhlíkovými lamelami.

Na očištěnou desku vybavenou spřahujícími prvky byla provedena nová spřahující ŽB deska z betonu C30/37 XF1. Deska byla provedena ve spádu vozovky 2,5 % s protispádem u říms 4,0 % a byly v ní vytvořeny kapsy pro mostní závěry.

Provedení uhlíkových lamel
Uhlíkové lamely jsou základní součástí systému zesílení konstrukcí externě lepenou uhlíkovou výztuží, na mostě bylo použito 12 lamel šířky 50 mm, tl.1,2 mm a 12 lamel šířky 80 mm, tl.1,2 mm. Povrch betonu pro lepení lamel byl dobře očištěn, zdegradovaná vrstva betonu byla mechanicky odstraněna. Požadavek na odtrhovou pevnost podkladu byl 1,5 N/mm2. Nerovnosti podkladu byly vyrovnány plastmaltou. Lepidlo se nanášelo na lamelu v tloušťce 2 mm, protažením jednoduchým zařízením. Min. tloušťka naneseného lepidla byla 1 mm, max. 3 mm. Lamely byly osazeny před zatížením mostu skladbou mostního svršku.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O MOSTĚ C 202
Stávající most byl postaven v 40-tých letech 20. století. Jedná se o dvou pólový most hlavní pole tvoří ŽB čtyřhrám o rozpětí 31,20 m, vedlejší pole ŽB deska o rozpětí 4,13 m. Z důvodů nevyhovujícího stavebního stavu byla navržena rekonstrukce mostu. V rámci rekonstrukce bylo navrženo odbourání mostního svršku a vybavení mostu, zesílení nosné konstrukce dodatečným předpětím a zpraženou ŽB deskou, novým mostním svrškem a vybavením.

Překračovanou překážkou na trase je řeka Jihlava a polní cesta.

Na mostě je převáděna silnice II/602 se stávající šířkou mezi obrubami 7,00 m, která se rekonstrukcí rozšiřuje na 8,50 m mezi obrubami. Navržený most respektuje šířkové uspořádání silnice v trase intravilánu.

POPIS REKONSTRUKCE MOSTU C 202 – SPODNÍ STAVBA
Opěry

Odbouraná plocha čelních a závěrných zídek byla očištěna, vyvrtány otvory ø20mm, dl. 160 mm pro spřažení a do nich chemicky kotveny trny ø16 mm (např. HILTI HIT-RE 500). Odbourání bylo dobetonováno betonem C30/37XF2 do nové výšky a tvaru Betonem C30/37XF2.

Úložné bloky
Plocha pod ložisky byla očištěna, provedeny vývrty ø20 mm, dl. 160 mm, a do nich chemicky zakotveny (HILTI HIT-RE 500) trny ø16 mm, vytvořen spojovací můstek a vybetonovány nové úložné bloky. Ložiska byla uložena do předepsané výšky do plastmalty.

Sanace
Veškeré betonové povrchy opěr, podpěr a křídel byly očistěny vodním paprskem (1.000 barů), obnažená výztuž opískována do stříbrné barvy (Sa 2,5) a opatřena pasivačním nátěrem. V místě větších poruch byly provedena reprofi lace maltou hrubší zrnitosti. Následně byla provedena reprofi lace celoplošná. Horní část úložných prahů byla pomocí sanační malty vyspádována 2 % k líci úložného prahu. Sanační zásah byl proveden v systému Redrock , maltami Permapatch T5, T 20.

Izolace a ochrana povrchu spodní stavby
Zasypané lícní části opěr a křídel se opatřily izolačními nátěry 1xALP + 2xALN, na rubu opěr, čelních zídek byl proveden ochranný obsyp štěrkopískem a 1xALP + 1xNAIP +geotextílie 600g/m2 provedenými dle TKP. Nátěry byly v místech styku se zeminou ochráněny vrstvou geotextilie 600g/m2. Hranice lícních nátěrů je 250 mm pod povrchem terénu. Izolace na nadbetonávce pole 1 a opěry 1 je izolace chráněna cementovou maltou tl. 40 mm. Na rozhraní opěry1 a pole1, a pole1 a pilíře2 byl proveden 0,5m široký pás izolace se zvýšenou průtažností o 30%. Pod římsami byla provedena ochrana izolace vrstvou asfaltového pásu s hliníkovou vložkou s hrubým posypem přesahujícím 250mm vnitřní obrys římsy.

Nosná konstrukce a její součásti
Bylo provedeno odbourání všech částí mostního svršku (stávající římsy, zábradlí na mostě, vozovkové vrstvy, izolace a spádového betonu) až na horní povrch stávající nosné konstrukce. Potom bylo provedeno zaměření a předáno projektantovi k ověření předpokladu projektu.

Nosná konstrukce pole 2 byla synchronně zvednuta hydraulickými lisy. Lisy byly uloženy na úložných prazích. Po dosažení dostatečné výšky cca 0,60 m byla nosná konstrukce montážně podepřena.

Po vytvrdnutí úložných bloků a uložení sanovaných ložisek se montážní podepření odstranilo a nosná konstrukce se synchronně spustila na rektifikované sanované ložiska.

Pole 1:
ŽB deska byla očištěna a na ní proveden spádový beton C30/37 XF1 min. tl. 60 mm ve sklonu 2,0 % od pilíře 2.

Pole 2:
Povrch desky byl očištěn a bylo provedeno navrtání otvorů ø20 mm dl. 80 mm (pro OMO hmoždinky M12 mm) a ø25 mm dl. 90 mm (pro OMO hmoždinky M16 mm) - navaření pásové oceli směrem do středu rozpětí a bylo provedeno navrtání otvorů pro betonáž deviátorů, odvodňovače a trubičky odvodnění izolace. Dále byly navrtány šikmé kanálky pro kabely volného předpětí ø40mm šikmo skrz desku a příčníky, u krajních trámů vrt ø 80 mm.

Na očištěnou desku vybavenou spřahujícími prvky byla provedena nová spřahující ŽB deska z betonu C30/37 XF1. Deska byla provedena ve spádu vozovky 2,5 % s protispádem u říms 4,0 % a byly v ní vytvořeny kapsy pro mostní závěry a kabely předpětí.

Předepnutí nosné konstrukce
Nosná konstrukce byla dodatečně předepnuta 8 ks celozapouzdřenými předpínacími lany DYWIDAG ø15,7. Lana jsou vedena šikmo vyvrtanými otvory ø40 mm skrz desku a příčníky. Jejich směr je měněn prostřednictvím deviátorů na stěnách hlavních trámů. Lana jsou jednostranně napínaná, kotevní napětí 1.300 MPa, podržení 2 min.

Deviátor tvoří zámečnický výrobek a betonové bloky kotvené do hlavních trámů a příčníků osmi OMO hmoždinkami M16 mm do vývrtu ø25 mm hl. 90 mm.

Betonáž deviátorů byla provedena před betonáží spřažené ŽB desky, pro deviátor byl použit drátkobeton s vlákny Benesteel 80/55, množství 5 kg/1 m3 čerstvého betonu. Napínání po 10 dnech po betonáži spřažené desky při 80 % pevnost v tlaku betonu. Kotvy přepínacích lan jsou osazeny do kapes vytvořených v nové spřažené ŽB desce.

Ložiska
Na mostě se zachovala původní ložiska, která jsou sanována otryskáním a natřením grafitem.

U podpěry 2 byl proveden nový úložný blok a ložiska uložena do předepsané výšky do plastbetonu.

U opěry 3 se ložiska uložila do předepsané výšky do plastbetonu.

Požadavky na povrchovou úpravu
Podhled a boční povrchy byly tryskány vysokotlakým vodním paprskem (1000 barů), obnažená výztuž byla opískována do stříbrné barvy (Sa 2,5) a opatřena pasivačním nátěrem. V místě větších poruch byla provedena reprofi lace maltou. Následně se provedl adhezní můstek a celoplošná reprofi lace sanační maltou Permapatch T5. Podhled i boční povrchy NK byly opatřeny sjednocujícím nátěrem Barva sjednocujícího nátěru RAL 7032.

MOST C 202 – VRCHNÍ STAVBA
Izolace a ochrana povrchu nosné konstrukce
Pole 1:
Na spádový beton, očištěný povrch rubu opěr a čelních zídek byla aplikována celoplošná izolace proti vodě tl. 5 mm. Svislé plochy izolace byly chráněny geotextilií o hmotnosti 600 g/m2, vodorovné plochy cementovou maltou tl. 40 mm. Místa dilatací čelních zídek byla upravena dle detailu projektové dokumentace. Prostor je odvodněn odvodňovací drenáží ø150 mm obalenou geotextílií. Drenáž má sklon 3,0 % a je vyvedena za křídly opěr. Dva odvodňovače mostovky jsou umístěny v nadbetonávce čelních zídek. Voda z nich je svedena potrubím a skluzem podél pilíře 2 přes kamenný zához do řeky.

Pole 2:
Na ŽB desku je aplikována celoplošná izolace jednovrstvého izolačního pásu tl. 5 mm na pečetící vrstvě. V prostoru pod římsou +0,25 m je navržena ochrana izolace, např. Foalbit. Izolace je odvodněna odvodňovacími trubičkami průměru 40 mm a odvodňovači umístěných v lomu sklonu železobetonové desky.

Povrch betonu byl před zahájením izolatérských prací očištěn a povrchová vrstva
vykazuje pevnost v odtrhu min. 1,50 MPa.

Mostní závěry
U pilíře 1 a 3 je povrchový mostní závěr Maurer D80. U opěry 3 bude před mostním závěrem drenážní profi l, vyústěný do odvodňovacích trubiček.

Vozovka

Vozovka na mostě je navržena v celkové tloušťce 100mm ve skladbě:
Asfaltový brton střednězrnný modif. ABSM I ČSN 73 6121    50 mm
Spojovací postřik z modif. kationaktivní
emulze v mn. 0,2 kg/m2
ČSN 73 6129
Asfaltový beton hrubý ABJ I ČSN 73 6121    45 mm
Izolace asfaltovými pásy jednovrstvá
pečetící vrstva
5 mm
CELKEM 100 mm

Římsy
Na mostě jsou osazeny monolitické železobetonové římsy z betonu C30/37 XF4 s lícním prefabrikátem šířky 90 mm a výšky 600 mm. Celá římsa má šířku 800 mm. Mezi římsovým lícním prefabrikátem a monolitickou římsou je proveden spojovací můstek.

Výška obruby je 0,15 m. Horní povrch říms je ve sklonu 4,0 % k vozovce. Hrany jsou zkoseny 20/20 mm, popř. 100/100 mm u obruby. Římsa je opatřena ochrannými nátěry proti chloridům a povětrnostním vlivům (nátěr typ OS-A). Kotvení říms je provedeno pomocí zámečnického výrobku Z1 do předvrtaného otvoru zalitého zálivkovou hmotou, vzdálenost kotev 1,00 m. Lícní prefabrikáty jsou kotveny vlastním kotevním přípravkem.

Mostní odvodňovače a rigoly
Odvodnění mostu bylo řešeno hydrotechnickým výpočtem . Vozovka se střechovitým sklonem 2,5 % a podélným 0,3 % je odvodněna odvodňovači s mříží 530x330 mm. Voda do nich je přiváděna podél obrub střechovitým odvodňovacím žlábkem (zřízené také protispády) šířky 500 mm, sklonem 0,5 % a proměnnou hloubkou 0-25 mm. Žlábek je vytvořen z litého asfaltu. Za opěrou 3 navazuje dvouřádkem se žulových kostek 100x100 mm, který je zaústěn do skluzu za křídly zaústěnými do vývařišť v patě svahu a z něj do kamenného záhozu s proklínováním. Před podpěrou 2 je proveden žulový dvouřádek zaústěný do odvodňovače s lapačem nečistot. Voda je odvedena svislým potrubím podél pilíře 2 a skluzem z bet. tvárnic přes kamenný zához s proklínováním do řeky.

Hlavní pole má šest odvodňovačů. Čtyři odvodňovače jsou vyústěny nad tokem a pod dvěmi u opěry 3 bude proveden kamenný zához s proklínováním 3,00 x 3,00 m. Před začátkem říms u opěry 1, je proveden skluz s vývařištěm a zaústěním do vsakovací jímky. Skluzy jsou vedeny mimo vzrostlé stromy tak, aby nedošlo k jejich poškození.

Rekonstrukce těchto mostních objektů byla provedena v období duben až srpen 2008 střediskem SMP CZ, a.s. 3200 – sanace. Tato stavba byla součástí většího souboru oprav na komunikaci II/602, která spojuje Jihlavu s dálnicí D1 přes obec Malý Beranov. Hlavní stavbyvedoucí Ladislav Mucha předal toto dílo v termínu, kvalitě a ke spokojenosti objednatele. Především bych chtěl vyzdvihnout řemeslné zpracování sanačního zásahu, o kterém se můžete při výjezdu z Jihlavy přesvědčit i vy, když si za Malým Beranovým uděláte zastávku.


Most C201 před rekonstrukcí


Most C201 po rekonstrukci


Most C202 před rekonstrukcí


Most C202 po rekonstrukci

Tento článek byl publikován také na XIX. mezinárodním sympoziu SANACE 2009.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

U Sokolova projedou auta po části nového mostu přes Ohři od dubna (104x)
Silniční most přes Ohři na rychlostní silnici R6 u Sokolova bude průjezdný v jednom směru od Chebu do Karlových Varů od ...
Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (90x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (55x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice