Protikorozní ochrana ocelových konstrukcí: SO 201 – Děčín – Železniční most přes Labe v km 2,089
Rubrika: Mosty
Protikorozní ochranu železničního mostu prováděla pro výrobce ocelových konstrukcí firmu Metrostav a. s. Praha, Divize 3, společnost PROFICOLOR s. r. o. Praha. Jednalo se jednak o dílenské nátěry, kde součástí protikorozní ochrany nosníků a mostovky byla i realizace metalizačního nástřiku, tak i o nátěry realizované na stavbě včetně kompletního vrchního nátěru. Zakázka ze strany dodavatele protikorozní ochrany byla realizována kompletně, tj. včetně dodávky metalizačního materiálu, nátěrových hmot a ředidel. Celkový rozsah zakázky činil 8 400 m2 ploch v rozdělení do 3 polí mostu.
Pro protikorozní ochranu se použily nátěrové hmoty HEMPEL výrobce HEMPEL MARINE PAINTS A/S Copenhagen Danmark. V rámci protikorozní ochrany ocelových konstrukcí mostu byly aplikovány tři základní ochranné nátěrové systémy (ONS) v souladu s předpisem „Protikorozní ochrana ocelových konstrukcí“ SŽDC (ČD) S 5/4 účinného od 1. 1. 2001.
Dílenské nátěry ocelových konstrukcí mostu, tj. nátěrový systém, kromě vrchního nátěru, byly realizovány na pracovišti výrobce ocelových konstrukcí společnosti Mestrostav a. s. divize 3, kde bylo využito zařízení tryskacího a stříkacího boxu výrobce. Výjimku tvořili pozinkované ocelové konstrukce pochozích plechů, na kterých byla dílenská protikorozní ochrana prováděna v provozovně zhotovitele protikorozní ochrany firmy Proficolor v Tuchlovicích u Kladna. Na těchto pozinkovaných dílech byl na dílně realizován kompletní nátěrový systém, včetně aplikace vrchního nátěru.
Začátek realizace prací na stavbě v červnu 2013 byl poznamenán povodněmi a další práce byly z tohoto důvodu odsunuty v té době na neurčito.
Po opadnutí vody a dokončení zámečnických a svářečských prací objednatelem byl nástup k zahájení protikorozní ochrany stanoven na konec srpna. Vzhledem k tomuto skluzu bylo zřejmé, že realizace protikorozní ochrany, která je na stavbě plně závislá na klimatických podmínkách, nebude v období podzimu jednoduchá.
Tyto obavy se v průběhu podzimu taky potvrdili. Byly dny, které celé propršely, dny kdy ranní mlha trvala do odpoledne a dny kdy vzdušná vlhkost od řeky překračovala limitních 80 % téměř nepřetržitě v průběhu celého dne. Často se stávalo, že půldenní či celodenní práce byla následně znehodnoceny náhlou změnou počasí, a to i přes neustálé sledování vývoje počasí přes srážkové radary a meteodružice.
Stavba si ze strany zhotovitele protikorozní ochrany vyžádala zvýšení pracovních kapacit a techniky tak, aby bylo možné využít každé hodiny vhodných klimatických podmínek. Rozsah prací na stavbě představoval realizaci oprav dílenských nátěrů, poškozených dopravou a montáží, protikorozní ochranu montážních svarů, kde bylo prováděno otryskávání povrchu ostrohrannou struskou, přebroušení ploch, omytí tlakovou vodou a provedení kompletního vrchního nátěru ocelové konstrukce mostu.
Vzhledem k blížící se pevně plánované výluce a spojené s demontáži ocelové konstrukce starého mostu, bylo potřeba práce dokončit v termínu, který požadovala stavba pro výsun nové ocelové konstrukce do pozic. Práce na všech mostních dílech byly ukončeny v říjnu, předány odpovědným zástupcům objednatele a zákazníka a konstrukce mohla být následně umístěná do své trvalé pozice na závěrách a pilířích.
V měsíci listopadu následně probíhaly pouze dokončovací práce na již usazené mostní ocelové konstrukci a lokální opravy poškozené protikorozní ochrany, ke kterým došlo během výsunu a manipulací.
Přes veškeré komplikace způsobené povodněmi a následnými častými nevhodnými klimatickými podmínkami, čím byl zkomplikovaný veškerých postup prací všech dodavatelův, nevyžádal si postup realizace protikorozní ochrany žádné závažné technologické změny. Toto se povedlo i díky zodpovědnému přístupu pracovníků dodavatele protikorozní ochrany firmy Proficolor. Veškeré práce protikorozní ochrany byly kompletně úspěšně ukončeny v listopadu 2013 a předány zákazníkovi.