Protihlukové stěny na koridorech ČD
Rubrika: Mosty
Základním faktorem tvořícím fungující společnost, je bezesporu dopravní sektor. Proto jsou nepřetržitě vyvíjeny snahy vedoucí ke zlepšení situace v tomto sektoru, čímž se zároveň hledají cesty, jak získat výhody na stále zaplněnějších trzích.
Neustále rostoucí přepravní nároky u osob či zboží ukazují na neadekvátnost, nesoulad na jedné straně mezi touto potřebou a na straně druhé kvalitou, vzájemným propojením a rychlostí rozvoje dopravní infrastruktury v rámci České republiky i celé EU. Neshoda těchto dvou stran souvisí s omezeným přísunem prostředků na správu, modernizaci a rozvoj dopravní infrastruktury, čímž negativně působí nejen na ekonomiky jako celky, ale zároveň brání rozvoji jednotlivých regionů.
Důležitým krokem ovlivňujícím situaci v dopravním sektoru je pomoc směřující k posílení a návratu do původních pozic železniční dopravy, která přes svůj obrovský potenciál stále více ztrácela v konkurenčním boji s jinými druhy dopravy. Toto dokládají i čísla, když železnice v průběhu uplynulých třiceti letech přišly o téměř 13 % podílu na nákladní dopravě po Evropě při neustálém růstu objemu přepravovaného zboží. Důvody lze hledat zejména v zastaralosti řízení, tratí, strojů, budov a s tím vznikajících problémech. Rozhodně nelze říci, že železnice nemohou konkurovat silniční dopravě. Důkazem nám mohou být USA, kde železniční nákladní doprava zaujímá 40% podíl na celkové nákladní přepravě. Pro změnu stavu v Evropě je proto nezbytné zahájení obnovy postavené na změně předpisů, spolupráci se samotnými provozovateli a společné orientaci na výstavbu jednotného evropského železničního systému do roku 2020.
Obnova železnic je tedy determinující podmínkou změny podílů mezi jednotlivými druhy doprav, obzvláště v oblasti nákladní přepravy. Rozhodujícím okamžikem je také opětovné budování důvěryhodnosti železnic v očích uživatelů.
Toto se promítá do skutečnosti, kde dochází k optimalizaci traťových úseků i v rámci modernizace traťových koridorů, např. Praha – České Budějovice nebo Plzeň – Cheb. Nedílnou součástí této stavební revitalizace tratí ČD je i budování protihlukových opatření. Důvodem ke zřízení těchto stavebních objektů je zejména ochrana zdraví, přírody a v neposlední řadě také estetické hledisko.
PROTIHLUKOVÉ CLONY (STĚNY)
Protihlukové clony jsou stavební objekty, které se umísťují mezi zdroje hluku (komunikace, tratě ČD) a objekty nebo území, které je potřeba chránit před hlukem z dopravy. Za protihlukovou clonu se považuje každý objekt v blízkosti komunikace, který cloní nebo tlumí zdroj hluku, tedy budovy, mostní objekty, zářezy a násypy komunikace, zemní valy, zárubní a opěrné zdi, akustické absorpční obklady umístěné na stavebních objektech a v neposlední řadě protihlukové stěny (PHS), které realizuje také SMP CZ, divize 3, středisko 35 – podzemní a inženýrské stavby.
PHS jsou budovány z různých stavebních materiálů, které jsou určující pro členění PHS na odrazivé a pohltivé. Protihlukové stěny ve smyslu SMP CZ, na které se zaměříme, jsou tvořeny železobetonovými prefabrikáty, které členíme podle hlukové funkce na odrazivé – železobetonové sloupky, panely, nebo kombinací ocelové nosné konstrukce a výplně z bezpečnostních skel, a na pohltivé – železobetonové panely opatřené vrstvou mezerovitého lehkého betonu (MLB) Liadur. Výrobu a dodávku železobetonových prefabrikátů pro výstavbu PHS (sloupky, panely, panely Liadur) zajišťuje SMP CZ, vlastními silami a to ve výrobně VMS Brandýs nad Labem, divize 3, středisko 33 – podzemní a inženýrské stavby.
Samotnou realizaci lze dělit na tři základní pracovní postupy a to na zřízení založení, zřízení nosné části a výplně PHS. Uvedené fáze provádění PHS na koridorech ČD spojuje společný jmenovatel a to je vysoká náročnost na koordinaci prováděných prací vzhledem k velmi časově omezenému fondu výstavby, přítomnosti mnoha zhotovitelů stavebních částí, omezenému pracovnímu prostoru a omezením, která jsou důsledkem pouze částečného omezení provozu na trati ČD. Z výše uvedeného také vyplývá náročnost na bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Jednotlivé pracovní postupy, tedy založení, nosná část a výplň PHS mohou být realizovány z prostoru trati ČD (vyloučené snesené koleje), z vyloučené trati ČD kolejovými vozidly, nebo z přilehlých pozemků.
Zřízení založení PHS lze realizovat v několika variantách. Jedná se o založení formou pilotového základu, mikropilotového základu, kopaného základu (železobetonová patka) a kotvení do mostních říms. Tyto varianty založení lze kombinovat v návaznosti na časovou, technologickou a geologickou situaci, čímž je dosahováno maximálního zefektivnění výstavby. Nosná část PHS, která přímo navazuje na založení je tvořena železobetonovými resp. ocelovými sloupy tvaru H, které jsou kotveny do zhlaví základů zabetonováním. Další fází výstavby je realizace výplně PHS ze železobetonových prefabrikovaných panelů nebo průhledné výplně.
REALIZACE PHS NA TRATÍCH ČD SPOLEČNOSTÍ SMP CZ
Stavební společnost SMP CZ, se zúčastňuje mnoha výběrových řízení na realizaci staveb. Významnou část stavebních zakázek tvoří také realizace protihlukových stěn v rámci optimalizace tratí (koridorů) Českých drah. V současné době se podílíme na výstavbě PHS na optimalizaci traťových koridorů:
- Benešov – Strančice, kde realizujeme 11 stavebních objektů PHS s termíny 05/2008 až 12/2009,
- Praha Libeň – Praha Běchovice (1. část), kde realizujeme 3 stavební objekty PHS s termíny 07/2008 až 07/2009,
- Planá u Mariánských Lázní – Cheb, kde realizujeme 11 stavebních objektů PHS a mostů s termíny 05/2008 až 10/2010.
The author of the article focuses on noise barriers produced by the company SMP CZ. She describes their functioning, material and physical characteristics, then the assembly method and conditions within implementation. At the end of the article she lists several selected reference constructions.