KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Příčný přesun nosné konstrukce železničního mostu u Českých Velenic

Příčný přesun nosné konstrukce železničního mostu u Českých Velenic

Publikováno: 25.5.2010, Aktualizováno: 2.6.2010 09:05
Rubrika: Mosty

V rámci akce „Optimalizace trati České Velenice – Veselí nad Lužnicí, 1. stavba“, kterou realizuje Sdružení České Velenice, zastoupené firmami Viamont DSP a. s. a Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s., spolupracovala firma MTEK, s. r. o. na výstavbě železničního mostu SO 01-38-01 v ev. km 163,167. Projekt objektu vypracoval SUDOP PRAHA a. s., pod vedením Ing. Tomáše Wanglera.

Na tomto mostním objektu spolupracovala firma MTEK, s. r. o. nejprve s dodavatelem ocelové konstrukce mostu, se společností MPS Mostní a pozemní stavby s. r. o., a zejména následně s dodavatelem celého mostu, firmou Viamont DSP a. s.

Pro MPS Mostní a pozemní stavby s. r. o. pracovníci MTEK, s. r. o. zajišťovali dodávku pomocné podpěrné konstrukce, asistovali při ustavení ocelové konstrukce mostu, prováděli vyrovnání jejích částí před svařením s přesností jednotek milimetrů a dodávali rovněž provizorní ložiska, která byla na mostě použita po celou dobu výstavby i při betonáži.

Ocelová konstrukce mostu se skládala ze tří částí, dvou krajních dílů o hmotnosti 30 tun a středního 60tunového. Jednotlivé díly byly pomocí jeřábu uloženy na podpěrnou konstrukci PIŽMO, pilíř a opěry. Vyrovnání dílů s milimetrovou přesností bylo provedeno pomocí hydraulických přípravků, na které byly jednotlivé díly ocelové konstrukce mostu postupně umístěny a dle měření bylo následně provedeno jejich příčné i podélné vyrovnání. Provizorní ložiska byla jednoduché konstrukce s kluznou dvojicí „nerez – teflon“ s bočním vedením.

Nejdůležitější část dodávky firmy MTEK byla práce pro dodavatele stavby SO 01-38-01, společnost Viamont DSP a. s. – příčný přesun hotové nosné konstrukce mostu a její synchronizované spouštění.

PŘESUN NOSNÉ KONSTRUKCE MOSTU
Celková hmotnost nosné konstrukce byla po betonáži 620 tun. Most byl přesouván po celkem čtyřech drahách. Na pilíři byly s ohledem na velikost reakce umístěny dvě, na opěrách vždy jedna. Dráhy tvořily roštové nosníky PIŽMO a HDT nosníky PERI. Jako pojezdové elementy byly použity rolny PERI 650 kN. Kotevní prvky byly svařence podle návrhu firmy MTEK, s. r. o., umožňující sdružování pojezdových rolen a rozložení tažné síly. Tato skladba prvků umožnila vyhnout se použití těžkých podvozků a eliminovat výšku následného spouštění nosné konstrukce mostu.

Jako tažné elementy sloužila čtveřice předpínacích tyčí. Na konci každé dráhy byl umístěn dutý válec, který sloužil k vyvození dostatečné tažné síly. Byly zvoleny válce se zdvihem 250 mm, což byla také velikost jednotlivých kroků. Maximální tažná síla nepřekročila 3 % z reakce v daném místě. Maximální rychlost přesunu byla 1,5 mm/s. Celý přesun o 7 550 mm byl proveden za čtyři hodiny, včetně průběžné kontroly a finálního vyrovnání podle geodetického měření. Samozřejmě také včetně přípravné práce jako demontáž provizorních ložisek,
demontáž provizorního podepření a montáž přesuvných drah zabraly výrazně delší dobu.  

S ohledem na přesun nosné konstrukce na více než dvou drahách, velkou délku mostu a limitovanou příčnou tuhost nosné konstrukce při přesunu, byla třeba vzájemná synchronizace posunu na jednotlivých drahách. Ta byla navržena jako zdvojená. Jako základní synchronizace sloužila volba identických čerpadel hydraulických agregátů na každé dráze. Ty s velkou přesností zaručovaly rovnoměrný pohyb na všech drahách. Jako bezpečnostní a zároveň kontrolní prvek byl použit synchronní systém naší vlastní konstrukce. Tento systém je značně modulární s velkým důrazem na bezpečnost. Ke každému agregátu byl veden regulační ventil, nouzové stop tlačítko a posun na každé dráze byl odměřován kontaktním lankovým snímačem. Při přesunu byla dodržena maximální příčná odchylka menší než 5 mm.

SPOUŠTĚNÍ DO POZICE
Před vlastním spouštěním nosné konstrukce mostu bylo třeba provést její přizdvižení (2 cm) a zároveň demontovat přesuvné dráhy. Na jejich místa byly pak umístěny hydraulické lisy na ocelových svařencích. Celková výška spouštění do definitivní polohy byla 0,85 m. Krok spouštění byl zvolen 10 cm. Výpočtem stanovené rozložení reakcí bylo 1 226 kN na opěrách OP1 a OP3 a 3 709 kN na pilíři P2. S ohledem na toto rozložení reakcí, požadovanou bezpečnost a prostorové možnosti pro umístění techniky byly pro spouštění na opěrách použity vždy dva lisy 1 000 kN a na pilíři čtveřice lisů 2 000 kN v kombinaci s dvojicí lisů 2 500 kN. Uvedená kombinace lisů na pilíři byla zvolena pro zrychlení krokování při spouštění.

S ohledem na spouštění na třech podpěrách, rozložení reakcí a projektantem povolené maximální podélné odchylce 2 cm, bylo třeba využít systém synchronizovaného spouštění. Nejvyšší dosažitelná přesnost našeho systému je 1 mm. V tomto případě byla nastavena regulační odchylka 5 mm, což bylo s dostatečnou rezervou v rámci odchylky dovolené projektantem a zároveň bylo možné dosáhnout relativně vysoké rychlosti spouštění. Pro měření byly opět použity lankové snímače. Po spuštění o 20 cm byla provedena montáž 6 ks ložisek. Vlastní spouštění nosné konstrukce bylo provedeno v průběhu dvou dnů.

SYNCHRONNÍ SYSTÉM
Společnost MTEK, s. r. o. disponuje systémem synchronní manipulace nové generace. Systém firmy MTEK, s. r. o. vznikl na základě kombinace zkušeností s používáním synchronních systémů jiných výrobců a ze zkušeností z oblasti průmyslové automatizace. Systém je modulární a snadno přenosný. V současnosti používaná verze je ovládána přes dotykový displej. Řídicí jednotka obsahuje real-timeový operační systém, který zaručuje definované vzorkování měřicích vstupů a definovanou odezvu. Základní modul pro osm vstupů a čtyři výstupy má hmotnost 12 kg. Již tím je systém v ČR zcela bezkonkurenční. Informace ze čtyř vstupů slouží k regulaci výstupů, zbylé čtyři jsou informativní. Systém je možné rozšířit až na 32 vstupů a 16 výstupů. Je možné použít libovolný snímač s proudovým (4–20 mA) nebo napěťovým (0–10 V) výstupem. Tedy není omezení jen na kontaktní lankové snímače, ale lze použít i snímače bezkontaktní ultrazvukové nebo laserové. Přesnost měření, která závisí především na přesnosti snímačů s běžně používanými lankovými s rozsahem 500 mm, dosahuje 1 mm. Přítomnost snímače u všech vstupů je automaticky detekována a hodnoty vstupů jsou systémem logovány (ukládány). Regulace výstupů je dvoupolohová a regulační odchylku je možné nastavit v širokém rozmezí 1 až 20 mm. Výstupy vedou k regulačním ventilům a každý je vybaven nouzovým stop tlačítkem, protože společnost MTEK, s. r. o. klade mimořádný důraz na bezpečnost.

Cross transfer of the bridge bearing structure near České Velenice
Within the operation “Optimisation of the track České Velenice – Veselí nad Lužnicí, structure 1“, executed by the Consortium České Velenice, the company MTEK, s. r. o. also cooperated on the construction of the railway bridge SO 01-38-01 in km 163.167. The most important part of the MTEK, s. r. o. supply was the works for the Contractor – company Viamont DSP a. s. – cross transfer of the ready bridge bearing structure and its synchronized lowering. The company MTEK, s. r. o. has available system of new-generation synchronous manipulation which originated based on combination of experience and use of synchronous systems of other producers, using experience in the industrial automation.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Podepření mostu na pilíři při spouštěníMost po dokončení přesunu a demontáži drahDetail perfektního vyrovnání částí ocelové konstrukce mostuDráha na opěře (foto: Radim Valo, PERI, spol. s r. o.)Synchronní systém

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (66x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...
Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (63x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (57x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice