KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Povodněmi poškozený most v Bašce bude stržen a nahrazen novým

Povodněmi poškozený most v Bašce bude stržen a nahrazen novým

Publikováno: 31.5.2010, Aktualizováno: 1.6.2010 15:28
Rubrika: Mosty

Uzavřený most v Bašce na Frýdecko-Místecku, který poškodily povodně, bude stržen a nejpozději do poloviny roku 2012 nahrazen novým. Dopravu přes řeku do té doby zajistí provizorní most, který by mělo ženijní vojsko postavit během června. ČTK to dnes řekl starosta Bašky Břetislav Jasek. Rozvodněná Ostravice podemlela pilíř mostu natolik, že se vychýlil, a celý most se poté prohnul o 30 centimetrů.

Most postavený v roce 1961 je celkově ve špatném stavu, podle kraje by proto jeho oprava byla ekonomicky nevýhodná. "Na základě statické analýzy a ekonomického posouzení stavu nakloněného pilíře se jeví jako nejvýhodnější celý stávající most snést a postavit nový, který bude lépe odolávat povodním," uvedla mluvčí kraje Šárka Vlčková.

Ostravice, jejíž hladina během povodní vystoupala až na nejvyšší povodňový stupeň, podemlela štěrkové podloží pod železobetonovým pilířem natolik, že se vychýlil o 15 stupňů. Osmdesát procent délky mostu se tím nenávratně poškodilo.

Stavba nového mostu, dlouhého 93 metrů, bude podle prvních odhadů stát 60 milionů korun. Podle Jaska by měla být do září hotová projektová dokumentace pro územní rozhodnutí, do konce roku pak následná dokumentace pro provedení stavby. O firmě, která poškozený most zdemoluje a postaví nový, by se mohlo rozhodnout na přelomu letošního a příštího roku, dodal starosta.

Nový most už nebudou podpírat tři pilíře, ale pouze jeden, který bude umístěn mimo hlavní proud řeky. Nový středový pilíř i opěry na krajích budou zapuštěny hluboko do podloží, takže v budoucnu nebude hrozit jejich podemletí. "Nový most bude respektovat stávající komunikaci i potřebnou rezervu nad hladinou stoleté vody," dodala mluvčí.

Zhruba deset metrů od poškozeného mostu vznikne provizorní přemostění, které opět spojí Bašku a její místní část Kunčičky u Bašky. Zároveň obnoví propojení staré silnice mezi Frýdkem-Místkem a Frýdlantem nad Ostravicí s novou rychlostní komunikací R56 mezi oběma městy.

Provizorní ocelový most, čtyři metry široký a 36 metrů dlouhý, postaví ženijní vojsko za peníze ze státních hmotných rezerv, řekl ČTK Jasek. "Všechny termíny se zatím dodržují, což je pro obec skvělé. Projekt by měl být hotový tento týden. Samotnou montáž mostu by mělo asi 40 vojáků provést během 14 červnových dní tak, aby byl most připraven na provoz začátkem července," řekl starosta.

Součástí jednosměrného mostu bude také chodník pro pěší; krajská správa silnic vybuduje takzvané předmostí včetně světelné signalizace, obec zaplatí veřejné osvětlení. "Vše se musí projednat ještě s vlastníky pozemků i Povodím Odry," dodal starosta.

Na demolici poškozeného mostu a následných stavbách nového a provizorního přemostění řeky se dnes shodli zástupci kraje, krajské správy silnic a obce Baška, jejíž obyvatelé musejí prozatím jezdit objížďkami přes Frýdek-Místek či Frýdlant nad Ostravicí; chodci pak využívat lávku pro pěší u vlakového nádraží v Bašce.

"Jednání s dopravcem ČSAD vedla k tomu, že již od minulé středy v obci fungují náhradní jízdní řády a autobusy zajišťují mimo jiné dopravu dětí do školy," popsal situaci v povodněmi rozdělené obci její starosta.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice