KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Použití ocelové flexibilní konstrukce velkého rozpětí

Použití ocelové flexibilní konstrukce velkého rozpětí

Publikováno: 3.1.2007, Aktualizováno: 27.11.2008 21:56
Rubrika: Mosty, Tunely

Biokoridory přes komunikace s použitím flexibilních ocelových konstrukcí z vlnitého plechu se začaly používat v Evropě na konci 80. let 20. století. Od počátku výroby ocelových flexibilních konstrukcí SuperCor s velkou vlnou (380 × 140 mm) v roce 1975 se objevily podstatně širší možnosti uplatnění. Největší nárůst ve výstavbě ocelových flexibilních konstrukcí SuperCor se odehrál v 90. letech 20. století. Současné mostní konstrukce, včetně biokoridorů, mohou být stavěny až do rozpětí 24 m.

Jeden z největších objektů, u kterého byly použity konstrukce z ocelových vlnitých plechů, byl postaven letos na dálnici A2 v Polsku. Biokoridor se skládá ze dvou paralelních obloukových konstrukcí SuperCor, každá s rozpětím 17,67 m a světlouvýškou 5,50 m, a z dalších dvou konstrukcí MultiPlate MP200 uzavřeného profilu s rozměry 9,36 × 8,13 m. Vše dodala a smontovala firma ViaCon.


Letecký pohled na dálnici A2 v Polsku.

Šířka mostu je ve vrcholu 50 m a v úrovni původního terénu 75 m. Konstrukce SuperCor jsou kotveny do železobetonových základových pasů s použitím kotevních šroubů. Takovéto rozpětí bylo možné dosáhnout díky plechům se zvlněním 380 × 140 mm, které mají 9krát vyšší ohybovou tuhost než klasické ocelové konstrukce MultiPlate. Díky tomu bylo možné navrhnout oba oblouky s poloměrem ve vrcholu 13,75 m.
Geometrie profilu vyžadovala zesílit základní profil o tloušťce 7 mm výztužnými žebry – zrcadlově otočenými přišroubovanými plechy. Taková konstrukce profilu má za následek mimo jiné snížení nadvýšení klenby během obsypu. Z měření na jiné konstrukci stejného profilu vyplývá, že maximální naměřené nadvýšení bylo jen 26 mm. Tato hodnota je výrazně nižší než limitní hodnota 110 mm, rovnající se 2 % z příslušného rozměru – světlé výšky konstrukce.

Betonový límec překrývá kraj plechů po celém obvodu konstrukce.
Betonový límec překrývá kraj plechů po celém obvodu konstrukce.

Čelní pohled na biokoridor přes komunikaci.
Čelní pohled na biokoridor přes komunikaci.

Maximální hodnota nadvýšení v době, kdy byl zásyp v úrovni vrcholu konstrukce, se dále snížila vlivem přitížení přisypanou zeminou nad klenbu do konečné výšky nadnásypu 2,2 m. Zmiňovaná vysoká ohybová tuhost konstrukce je důležitá také pro zajištění stability šikmých konců konstrukce, které se chovají jako opěrné zdi, na něž působí aktivní zemní tlak. I přes tuto skutečnost byl zrealizován železobetonový límec 60 × 40 cm, spřažený s konstrukcí kotevními šrouby. Límec má tedy funkci statickou a zároveň výrazně napomáhá k výbornému estetickému vzhledu celého objektu. Koncová hrana konstrukce se zvlněním je jím totiž celá překryta. Sklon čel byl stanoven na hodnotu 1:1,5 tak, aby konstrukce nebyly zbytečně dlouhé. Téměř celý svah tak musel být odlážděn kamenem.
Náraz vozidel do stěny ocelového profilu je minimalizován použitím svodidel a zvýšeným kotvením ocelové konstrukce v úrovni 2,5 m nad komunikací k předsazeným základovým pasům. Výsledný stupeň korozní agresivity atmosféry na vnitřní straně konstrukce je ve smyslu ČSN EN 12 944-1 C4. Počítá se působení solné mlhy během zimních měsíců – stupeň C5 a po zbytek roku je uvažován stupeň C3. Z tohoto důvodu byl líc konstrukce opatřen dílenským epoxidovým nátěrem s nominální tloušťkou 200 μm, naneseným na žárový zinek tloušťky 85 μm s náležitou předúpravou povrchu otryskáním. Rub konstrukce byl po smontování natřen asfaltovou emulzí.
Zhotovitel ocenil krátkou dobu montáže všech čtyř konstrukcí rovnající se osmi týdnům. Montáž provádělo 10 pracovníků firmy ViaCon s použitím lehkého lešení a jednoho jeřábu 25 t. Pro dotažení šroubů na požadovaný moment bylo použito 10 elektrických utahováků.

Biokoridor na dálnici A2 se skládá ze dvou paralelních obloukových konstrukcí SuperCor.
Biokoridor na dálnici A2 se skládá ze dvou paralelních obloukových konstrukcí SuperCor.

Animal overpasses with use of flexible corrugated steel structure were introduced in Europe in late 80–ties of XX century (Janusz et al., 2003). Since development of deep corrugation (380 × 140 mm) in 1975 new opportunities for construction of long span structures occurred. A major growth of use of long span structures occurred in 90–ties of XX century. Nowadays animal overpasses with use of corrugated steel structures can be built with spans up to 24 m.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (123x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Nejdelší železniční tunel Březno v provozu (88x)
Zhruba před rokem byla zprovozněna na železniční trati Praha – Chomutov v traťovém úseku Březno u Chomutova &ndash...
Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (66x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice