Polsko kupuje dvacet vlaků Pendolino, jezdit mají od roku 2014
Rubrika: Kolejový průmysl
Cesta vlakem mezi severem a jihem Polska by se měla od roku 2014 výrazně zkrátit. Společnost PKP Intercity, jež je součástí skupiny Polských drah (PKP), dnes s francouzským strojírenským konsorciem Alstom podepsala smlouvu u koupi dvaceti vlaků Pendolino. Celková hodnota smlouvy, jejíž součástí je i výstavba logistického zázemí a náklady na technickou údržbu vlaků na 17 let, je 665 milionů eur (16,3 miliardy korun). Vlaky Pendolino provozují i České dráhy.
PKP Intercity bude nákup vlaků Pendolino z poloviny financovat penězi z evropských fondů, na zbytek si chce vzít úvěr u Evropské investiční banky. Ručitelem má být polský stát.
Cestující v Polsku se ale nebudou vozit pendoliny s naklápěcí skříni, díky které vlaky mohou rychleji projíždět oblouky na trati. Podle šéfa PKP Intercity Janusze Malinowského by soupravy s touto konstrukcí jezdily jen o něco málo rychleji, náklady na jejich nákup a údržbu by přitom byly o osm až deset procent vyšší.
Cesta pendolinem z Varšavy do Krakova by měla místo dosavadních dvou hodin a 53 minut trvat dvě a čtvrt hodiny. Z Katovic rychlovlaky do polského hlavního města pojedou dvě hodiny deset minut, nyní lidé na cestě stráví nejméně dvě hodiny a 41 minut. Rychlovlaky budou jezdit také mezi Varšavou a Gdaňskem.
Podle odborníka na dopravu Adriana Furgalského se koupí pendolin středo-pravicová vláda premiéra Donalda Tuska především snaží okouzlit Poláky před podzimními parlamentními volbami. "Vysoké náklady na nákup i údržby Pendolina se PKP Intercity vymstí," řekl dnes v listu Dziennik-Gazeta Prawna Furgalski.
PKP Intercity loni hospodařily se ztrátou 140 milionů zlotých (přes 863 milionů korun), letos očekávají ztrátu 50 milionů zlotých.
České dráhy provozují pendolina od roku 2005. V současnosti se cestující těmito rychlovlaky mohou svézt mezi Prahou, Ostravou a Třincem a mezi Prahou, Brnem a Bratislavou.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.