Optimalizace trati Horní Dvořiště – České Budějovice dokončena
Rubrika: 2009
Významná železniční stavba pod názvem „Optimalizace trati Horní Dvořiště – České Budějovice“ je dokončena. Hotový je tak další úsek IV. tranzitního železničního koridoru. Úseky IV. koridoru jsou v širších souvislostech součástí jedné z hlavních transevropských železničních magistrál Stockholm – Berlín – Děčín – Praha – České Budějovice – Linz – Villach – Udine – Bologna. Z hlediska vnitrostátního spojuje IV. koridor jihočeský region s hlavním městem České republiky Prahou.
Investorem optimalizace trati mezi Horním Dvořištěm a Českými Budějovicemi je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Generální ředitel SŽDC Ing. Jan Komárek k významu stavby uvedl: „Jedná se o další z významných projektů transevropské dopravní sítě. Právě dokončená optimalizace trati výrazně zlepšuje její technické parametry. Úsek nyní splňuje vyšší traťovou třídu (D4 UIC) a prostorovou průchodnost (UIC GC). Bude tak umožněna vyšší cestovní rychlost. Po trati budou moci jezdit i soupravy s naklápěcími skříněmi.“
Předmětem stavby byla optimalizace vybraných úseků trati v rozsahu od km 80.5 (ŽST Omlenice) po km 119,307 (před osobním nádražím ŽST České Budějovice). Optimalizace traťového úseku navazuje na dřívější elektrizaci, během níž byly některé úseky a většina železničních stanic zrekonstruovány. „Nejsložitějším objektem celé stavby je tzv. dvoumostí v km 118,519 na výjezdu z železniční stanice České Budějovice ve směru na Horní Dvořiště a České Velenice, kde byly původní ocelové mosty nahrazeny mosty železobetonovými,“ řekl projektový manažer stavby ze Skanska DS a.s. Jan Moravec.
Mezi dvoumostím a vlastní železniční stanicí České Budějovice byl rekonstruován železniční spodek a svršek. V celém úseku bylo rekonstruováno 19 mostů a 40 propustků, 11 propustků bylo zrušeno. Na třech místech byla zmodernizována nástupiště. Nástupištní hrana je nyní 550 mm nad temenem kolejnice, což usnadňuje nástup a výstup cestujících. Samozřejmostí je také bezbariérový přístup – byly sníženy obrubníky v místech přechodů pro chodce a instalovány vodící linie, signální a varovné pásy a akustické majáky pro nevidomé a slabozraké.
Projet je zařazen do seznamu prioritních staveb v rámci Operačního programu Doprava na léta 2007 – 2013. Projekt, jehož celkové náklady dosáhnou 1,235 mld. Kč, je financován Státním fondem dopravní infrastruktury a spolufinancován z Fondu soudržnosti EU. Příspěvek z Fondu soudržnosti může dosáhnout maximální částky 903.810.577 Kč.
Zhotovitel projektové dokumentace je METROPROJEKT PRAHA a.s. a hlavní inženýr projektu je Ing. Urban Tahotný. Schvalovací protokol určil závazné ukazatele stavby - průchodnost ZG C dle ČSN 73 6320 a přechodnost UIC D4. Výše uvedené ukazatele jsou v dokumentaci respektovány a splněny.
Práce na optimalizaci trati probíhaly již od roku 1996. Záměrem současné stavby byla dokompletace celého úseku tak, aby splňoval všechny podmínky optimalizovaného koridoru.
Trvalé zábory byly nutné pouze v několika místech, kde byla nedostatečná šířka drážního pozemku.
Pro tuto investici byly zpracovány studie a dokumentace k územnímu řízení stavby jako podklad pro územní řízení. Jednotlivá řešení byla v průběhu let upravována na základě připomínek účastníků územního řízení a schvalování v resortu dopravy. Výsledkem byla přípravná dokumentace na jejímž základě bylo vydáno územní rozhodnutí č.j.:SÚ 10271/03/Bou ze dne 23. 8. 2004.Stavebním úřadem magistrátu města České Budějovice. .
Specifikem této stavby byla nespojitost navrhovaných úprav jednotlivých úseků. To v praxi znamenalo, že se jednalo o diskrétní úpravy úseků v rámci celé trati. Některé úseky trati včetně mezilehlých stanic a zastávek ( s vyjímkou ŽST Holkov a zastávky Chlumec) byly rekonstruovány v rámci předchozích staveb. Úsek trati Horní Dvořiště st. Hranice – České Budějovice byl v roce 2000 elekrifikován. Dále byla trať vybavena novým zabezpečovacím zařízením. Podmínkou zadávacích podkladů pro navazující optimalizaci byl proto požadavek na maximální ohled vůči objektům již provedených v rámci předcházejících staveb.
Základní údaje:
Název stavby: Optimalizace trati Horní Dvořiště st. hranice – České Budějovice
Investor: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Financování: Státní fond dopravní infrastruktury a Fond soudržnosti EU
Termín výstavby: listopad 2007 – červen 2009
Investiční náklady: 1,235 mld.Kč bez DPH
Projektant: Metroprojekt Praha a.s.
Zhotovitel: Sdružení Jižní koridor (Skanska DS a.s. a Viamont DSP a.s.)
Technické údaje optimalizace:
železniční spodek: 25 427 m
železniční svršek: 28 659 m
Nové výhybky: 11
Nové trakční vedení: 8.234m
Protihlukové stěny: 6,6 km (24.690 m2)
Individuální protihluková ochrana: 60 objektů
Nová nástupiště: 3
zastávka Chlumec, ŽST Holkov a Jižní zastávka v Č.Budějovicích
z toho:
úrovňová 221 m
mimoúrovňová 244 m
úrovňové přejezdy 17
mosty (včetně „ Dvoumostí“ v Českých Budějovicích): 19
propustky: 40
Harmonogram realizace stavby:
Zahájení: 16.11.2007
Ukončení 30.06.2009
Více informací o tomto projektu se dočtete v připravovaném čísle časopisu SILNICE ŽELEZNICE 3/2009.