KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2009    Optimalizace trati Horní Dvořiště – České Budějovice dokončena

Optimalizace trati Horní Dvořiště – České Budějovice dokončena

Publikováno: 4.6.2009
Rubrika: 2009

Významná železniční stavba pod názvem „Optimalizace trati Horní Dvořiště – České Budějovice“ je dokončena. Hotový je tak další úsek IV. tranzitního železničního koridoru. Úseky IV. koridoru jsou v širších souvislostech součástí jedné z hlavních transevropských železničních magistrál Stockholm – Berlín – Děčín – Praha – České Budějovice – Linz – Villach – Udine – Bologna. Z hlediska vnitrostátního spojuje IV. koridor jihočeský region s hlavním městem České republiky Prahou.

Optimalizace trati Horní Dvořiště – České Budějovice dokončena

Investorem optimalizace trati mezi Horním Dvořištěm a Českými Budějovicemi je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Generální ředitel SŽDC Ing. Jan Komárek k významu stavby uvedl: „Jedná se o další z významných projektů transevropské dopravní sítě. Právě dokončená optimalizace trati výrazně zlepšuje její technické parametry. Úsek nyní splňuje vyšší traťovou třídu (D4 UIC) a prostorovou průchodnost (UIC GC). Bude tak umožněna vyšší cestovní rychlost. Po trati budou moci jezdit i soupravy s naklápěcími skříněmi.“

Předmětem stavby byla optimalizace vybraných úseků trati v rozsahu od km 80.5 (ŽST Omlenice) po km 119,307 (před osobním nádražím ŽST České Budějovice). Optimalizace traťového úseku navazuje na dřívější elektrizaci, během níž byly některé úseky a většina železničních stanic zrekonstruovány. „Nejsložitějším objektem celé stavby je tzv. dvoumostí v km 118,519 na výjezdu z železniční stanice České Budějovice ve směru na Horní Dvořiště a České Velenice, kde byly původní ocelové mosty nahrazeny mosty železobetonovými,“ řekl projektový manažer stavby ze Skanska DS a.s. Jan Moravec.

Mezi dvoumostím a vlastní železniční stanicí České Budějovice byl rekonstruován železniční spodek a svršek. V celém úseku bylo rekonstruováno 19 mostů a 40 propustků, 11 propustků bylo zrušeno. Na třech místech byla zmodernizována nástupiště. Nástupištní hrana je nyní 550 mm nad temenem kolejnice, což usnadňuje nástup a výstup cestujících. Samozřejmostí je také bezbariérový přístup – byly sníženy obrubníky v místech přechodů pro chodce a instalovány vodící linie, signální a varovné pásy a akustické majáky pro nevidomé a slabozraké.

Projet je zařazen do seznamu prioritních staveb v rámci Operačního programu Doprava na léta 2007 – 2013. Projekt, jehož celkové náklady dosáhnou 1,235 mld. Kč, je financován Státním fondem dopravní infrastruktury a spolufinancován z Fondu soudržnosti EU. Příspěvek z Fondu soudržnosti může dosáhnout maximální částky 903.810.577 Kč.

Zhotovitel projektové dokumentace je METROPROJEKT PRAHA a.s. a hlavní inženýr projektu je Ing. Urban Tahotný. Schvalovací protokol určil závazné ukazatele stavby - průchodnost ZG C dle ČSN 73 6320 a přechodnost UIC D4. Výše uvedené ukazatele jsou v dokumentaci respektovány a splněny.

Práce na optimalizaci trati probíhaly již od roku 1996. Záměrem současné stavby byla dokompletace celého úseku tak, aby splňoval všechny podmínky optimalizovaného koridoru.

Trvalé zábory byly nutné pouze v několika místech, kde byla nedostatečná šířka drážního pozemku.

Pro tuto investici byly zpracovány studie a dokumentace k územnímu řízení stavby jako podklad pro územní řízení. Jednotlivá řešení byla v průběhu let upravována na základě připomínek účastníků územního řízení a schvalování v resortu dopravy. Výsledkem byla přípravná dokumentace na jejímž základě bylo vydáno územní rozhodnutí č.j.:SÚ 10271/03/Bou ze dne 23. 8. 2004.Stavebním úřadem magistrátu města České Budějovice. .

Specifikem této stavby byla nespojitost navrhovaných úprav jednotlivých úseků. To v praxi znamenalo, že se jednalo o diskrétní úpravy úseků v rámci celé trati. Některé úseky trati včetně mezilehlých stanic a zastávek ( s vyjímkou ŽST Holkov a zastávky Chlumec) byly rekonstruovány v rámci předchozích staveb. Úsek trati Horní Dvořiště st. Hranice – České Budějovice byl v roce 2000 elekrifikován. Dále byla trať vybavena novým zabezpečovacím zařízením. Podmínkou zadávacích podkladů pro navazující optimalizaci byl proto požadavek na maximální ohled vůči objektům již provedených v rámci předcházejících staveb.

Základní údaje:
Název stavby: Optimalizace trati Horní Dvořiště st. hranice – České Budějovice
Investor: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Financování: Státní fond dopravní infrastruktury a Fond soudržnosti EU
Termín výstavby: listopad 2007 – červen 2009
Investiční náklady: 1,235 mld.Kč bez DPH
Projektant: Metroprojekt Praha a.s.
Zhotovitel: Sdružení Jižní koridor (Skanska DS a.s. a Viamont DSP a.s.)

Technické údaje optimalizace:
železniční spodek: 25 427 m
železniční svršek: 28 659 m
Nové výhybky: 11
Nové trakční vedení: 8.234m
Protihlukové stěny: 6,6 km (24.690 m2)
Individuální protihluková ochrana: 60 objektů
Nová nástupiště: 3
zastávka Chlumec, ŽST Holkov a Jižní zastávka v Č.Budějovicích
z toho:
úrovňová 221 m
mimoúrovňová 244 m
úrovňové přejezdy 17
mosty (včetně „ Dvoumostí“ v Českých Budějovicích): 19
propustky: 40

Harmonogram realizace stavby:
Zahájení: 16.11.2007
Ukončení 30.06.2009

Více informací o tomto projektu se dočtete v připravovaném čísle časopisu SILNICE ŽELEZNICE 3/2009.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Projektování a výstavba železničních mostů – schvalování, přejímky, uvádění do provozu (46x)
V roce 2008 došlo k významným změnám v organizaci a fungování železniční infrastruktury včetně těch jejích částí, které ...
Platnost dálničních známek (29x)
Roční dálniční známky – platí vždy od 1. 12. předchozího roku do 31.1 . roku následujícího, celková platnost je te...
Sanace 2009 začaly! (28x)
Dnes v podvečer začal ve Staré radnici města Brna další ročník konference Sanace 2009. Odborná část konference pak probě...

NEJlépe hodnocené související články

Nový Dynafleet poskytuje zákazníkům během přepravy dokonalejší kontrolu (3 b.)
Kde je náklad, a kdy se může očekávat jeho doručení? Nyní se už zákazníci během přepravy nemusejí s takovými otázkami ob...
Tatry o krok bližšie k svetuTatry o krok bližšie k svetu (2.5 b.)
Posledná chýbajúca časť diaľnice pod Vysokými Tatrami, od Mengusoviec po Poprad, je hotová. Súčasťou otvorenej zvyšnej č...
Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (1.5 b.)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...

NEJdiskutovanější související články

Děti Země u soudu neuspěly, dostavba dálnice D8 pokračuje! (18x)
Občanské sdružení Děti Země již několik měsíců soudně napadá dostavbu dálnice D8. Ministerstvo dopravy tak již několikrá...
Platnost dálničních známek (6x)
Roční dálniční známky – platí vždy od 1. 12. předchozího roku do 31.1 . roku následujícího, celková platnost je te...
Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice