KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2009    Konference o bezpečné dopravě a dopravní infrastruktuře

Konference o bezpečné dopravě a dopravní infrastruktuře

Publikováno: 26.11.2009, Aktualizováno: 3.2.2010 14:51
Rubrika: 2009

Ve dnech 24. – 25. listopadu 2009 proběhl v Praze již 4. ročník významné mezinárodní konference na téma: Bezpečná dopravní infrastruktura, její odolnost v mimořádných situacích a řízení rizik“, kterou pravidelně pořádá firma CityPlan, spol s r. o., působící již více jak 17 let v oblasti dopravy, dopravního inženýrství, dopravního projektování, dopravního plánování, ekonomiky a bezpečnosti dopravy.

Konference, která se v minulých letech poměrně rychle stabilizovala a zabydlela v programu stálých a pravidelných akcí na poli dopravy a její bezpečnosti, se letos konala opět na již tradičním místě – v kongresovém sále Masarykovy koleje ČVUT v Praze – Dejvicích.

Oproti předcházejícím ročníkům doznala akce jedné drobné změny. V názvu konference bylo slovo „analýza“ nahrazeno slovem „řízení“. Celý název letošního ročníku konference tedy zněl:

„Bezpečná dopravní infrastruktura, její odolnost v mimořádných situacích a řízení rizik“.

Tato nepatrná úprava změny názvu konference nezměnila její tematické zaměření či obsahový rámec – hlavním důvodem této korekce je skutečnost, že od doby pořádání prvotních ročníků došlo k postupnému vývoji a myšlenkovému posunu názoru na problematiku rizik a věcí s tím spojených. Oborové znalosti a potřeby na poli bezpečné dopravy již v současnosti vyžadují takovou úroveň znalostí, že rizika není možné pouze analyzovat, ale také důsledně řídit. Z tohoto důvodu si pořadatel celé akce dovolil upravit její název do této nové podoby.

Letošní ročník se těšil mimořádné pozornosti ze strany politických představitelů, kteří převzali záštitu nad celou akcí a dodali jí tím patřičného významu. Konference byla poprvé ve své historii pořádána pod záštitou ministra dopravy České republiky pana Ing. Gustáva Slamečky, MBA – jako další převzali záštitu nad akcí primátor hlavního města Prahy pan MUDr. Pavel Bém, hejtman Středočeského kraje MUDr. Pavel Rath, náměstek hejtmana pro dopravu Libereckého kraje pan Martin Sepp, senátor PČR a ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy pan MUDr. Zdeněk Schwarz, senátor PČR a místostarosta města Doksy pan Ing. Karel Kapoun, ředitel služby Dopravní Policie pan plk. Ing. Leoš Tržil, generální ředitel ŘSD ČR pan Ing. Alfred Brunclík, prezident ÚAMK ČR pan JUDr. Oldřich Vaníček, předseda EuroRAP Mr. John Dawson, předseda České silniční společnosti pan Prof. Ing. František Lehovec, CSc. a v neposlední řadě také děkan Dopravní fakulty ČVUT pan Prof. Ing. Petr Moos, CSc.

Význam pořádané akce podtrhla rovněž zvýšená pozornost médií a sdělovacích prostředků, které dorazily také v hojném počtu. Vedle obou mediálních partnerů konference – časopisu Silnice a železnice a časopisu Dopravní inženýrství se aktivně zúčastnili konference zástupci tisku (deník Mladá Fronta), rozhlasu (ČRo – Motožurnál) a televize (Česká televize, TV Nova). Z hlediska profesní odbornosti byl význam konference výrazně podpořen jejím zařazením do programu vzdělávacích akcí pořádaných v rámci programu celoživotního vzdělávání České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT – 2 akreditační body) a v letošním ročníku poprvé také do programu celoživotního vzdělávání České komory architektů (ČKA – 4 akreditační body).

Konference o bezpečné dopravě je již několik let definována stabilním a neměnným logem: „Bezpečná silnice zachraňuje životy“, které zcela vymezuje její obsahovou náplň. Základní půdorys jednotlivých přednáškových bloků vycházel i v letošním ročníku z presentací hlavních výstupů výzkumných úkolů, které zpracovávají odborníci firmy CityPlan v rámci svých výzkumných úkolů. Tento základní tematický přednáškový blok byl dále doplněn o vystoupení představitelů a zástupců organizace EuroRAP – Evropský program hodnocení silnic, sdružující automotokluby jednotlivých států Evropy a dále o další přednášky zástupců akademické obce, jednotlivých složek integrovaného záchranného systému (Policie, HZS a ZZS) a ostatních nezávislých odborníků a expertů působících na poli dopravy a dopravní infrastruktury (profesoři dopravních fakult, projektanti dopravních staveb, odborníci z dopravního výzkumu, pracovníci státní správy a pracovníci firem zabývajících se bezpečností silničního provozu).

Mezinárodní význam konference naplnila velmi zajímavá vystoupení zahraničních kolegů z Velké Británie, Německa a Slovenska, kteří presentovali své zkušenosti se zvyšováním bezpečnosti silničních komunikací a rovněž se zaváděním programu EuroRAP v jejich domovských zemích.
Pořadatel konference na tomto místě děkuje všem přednášejícím a oceňuje jejich přístup, ochotou a zaujetí, se kterým se zhostili svých vystoupení a umožnili posluchačům pochopit z různých pohledů problémy bezpečnosti dopravní infrastruktury.

Dvoudenní konference byla rozdělena do celkem pěti tematických přednáškových bloků obsahujících celkem 29 přednášek. Rozmanitost přednášejících zastupujících různé části a profesní činnosti dopravního spektra a zohledňující různé úhly pohledu na identickou problematiku umožňují konfrontaci různých názorových proudů a vzájemné pochopení základních principů, nástrojů a opatření, které mohou vést k významnému zvyšování bezpečnosti na silničních komunikacích. Referáty byly zaměřeny na několik různých klíčových témat – mezi hlavními tematickými oblastmi lze uvést zejména:
 

  • Bezpečnost silničních komunikací z pohledu IZS (tedy ZZS, HZS a Policie ČR) včetně souvisejících důsledků, činnost IZS při dopravních nehodách, statistiky zranění, počty dopravních nehod, úmrtnosti na silnicích, zvýšení bezpečnosti tunelů, systémy aktivní a pasivní bezpečnosti,
  • principy zvyšování bezpečnosti silničních komunikací, aplikace nových prvků, bezpečnostní inspekce a zavádění evropské směrnice o řízení bezpečnosti v praxi včetně ukázek konkrétních příkladů z různých lokalit ČR, vliv dopravního modelování a simulace dopravy na bezpečnost provozu,
  • pohled silničních správních úřadů na bezpečnost silničních komunikací (kraje, ministerstva, obce), národní strategie bezpečnosti silničního provozu, reklamní zařízení u pozemních komunikací, vliv optimalizace investičních akcí na dopravní infrastrukturu,
  • bezpečnost při přepravě nebezpečných nákladů,
  • EuroRAP – evropský systém hodnocení silnic včetně presentace aktualizované rizikové mapy ČR a pilotních bezpečnostních inspekcí, zahraniční zkušenosti s hodnocením silničních komunikací,
  • bezpečnost silničních komunikací z hlediska specifických skupin účastníků silničního provozu, jako jsou motocyklisté a profesionální řidiči, optimalizace ovládacích prvků pracoviště řidiče z pohledu bezpečné jízdy, informační zátěž dopravního systému na řidiče a jeho mentální kapacita.

Každý z uplynulých ročníků konference si však nad rámec výše uvedených témat kladl za cíl přinést určité nové pohledy na bezpečnost silniční dopravy a dopravní infrastruktury (zejména z hlediska kritické infrastruktury a jejího ohrožení, nových technických možností a informačních technologií pro bezpečnost dopravy,….atd.). Tomuto cíli se podařilo dostát i v letošním ročníku, neboť se stěžejním tématem konference stala prezentace nové – aktualizované „Rizikové mapy“ České republiky, která analyzuje a hodnotí jednotlivé průjezdní úseky silnic a dálnic a na základě bodového hodnocení je zařazuje do odpovídajících kategorií a úrovně. Představení této aktualizované mapy se těšilo velké pozornosti sdělovacích prostředků – v průběhu konference byla aktualizovaná riziková mapa ČR uveřejněna v tištěných denících a televizním a rozhlasovém vysílání. Tímto se podařilo téma bezpečnosti silničních komunikací medializovat a dostat do obecného povědomí všech občanů, čehož si pořadatel celé akce velmi váží.

Vedle výše uvedených hlavních témat konference a představení aktualizované „Rizikové mapy“ ČR je rovněž jedním z hlavních a podstatných závěrů letošního ročníku konference odsouhlasení a podepsání společné petice za urychlené přijetí směrnice Evropského parlamentu z 19. 11. 2008 „O řízení bezpečnosti silniční infrastruktury“ a její rozšíření na silnice I. a II. třídy, tj. nad povinný rámec platnosti.

Petiční výzva je v souladu s doporučením směrnice, kde článek 1.3 směrnice uvádí, že členské státy mohou uplatňovat směrnici jako soubor osvědčených postupů na vnitrostátní dopravní infrastrukturu. Výzva je rovněž v souladu s Revizí a aktualizací Národní strategie bezpečnosti silničního provozu, schválenou usnesením vlády České republiky č. 1584 ze dne 16. prosince 2008.

Uplatnění směrnice, a to zejména nástrojů na zvýšení bezpečnosti silnic a zvýšení odpovědnosti za odstraňování bezpečnostních závad jak v projektech, tak na provozovaných silnicích, formou provádění nezávislých bezpečnostních auditů, bezpečnostních inspekcí a dalších hodnocení doporučuje Světová silniční asociace PIARC, jíž je Česká republika členem.
Tato petice je v současné době rovněž ke stažení na webových stránkách společnosti CityPlan – její oficiální znění bude spolu se shromážděnými podpisy rozesláno příslušným úřadům.

Co však těší pořadatele celé akce nejvíce je skutečnost, že i v letošním roce byl o konferenci mimořádný zájem ze strany posluchačů, a to i přes skutečnost, že byla tentokráte pořádána ve velmi náročném předvánočním čase. V průběhu obou dní konference se v kongresovém sále vystřídalo více jak 150 posluchačů a přednášejících – na základě této skutečnosti si její pořadatel dovoluje vyslovit myšlenku, že pořádání této akce je pro všechny zúčastněné velkým přínosem a téma bezpečné dopravy velmi aktuální.

Bezpečnost dopravy a dopravní infrastruktury představuje v současnosti jedno z hlavních témat dnešního světa, jež významně ovlivňuje ekonomiku i celospolečenskou a geopolitickou stabilitu. Právě organizace akce takovéhoto rozsahu a obsahu je jedním z hlavní nástrojů a přístupů jak upozornit na současnou kritickou situaci na síti silničních komunikací v České republice. Současně je to také jeden z nástrojů jak oslovit širokou laickou veřejnost, aby apelovala na své volené zástupce a vyzvala je k nápravě tohoto stavu.

Všechny výše uvedené skutečnosti a závěry vyplývající z ukončeného ročníku jsou pro pořadatele konference (firmu CityPlan) velmi potěšující a povzbudivé a jsou jím vnímány velmi pozitivně, neboť jasně ukazují, že bezpečná doprava a dopravní infrastruktura je téma zcela apolitické a velmi aktuální pro všechny strany a subjekty v České republice. Zvýšený zájem zástupců všech výše uvedených organizací navíc jasně deklaruje jejich snahu a zájem o řešení a nápravu stávající špatné situace a rovněž je pro pořadatele výrazným povzbuzením do přípravy dalších ročníků.

Představitelé firmy CityPlan se tedy těší na opětovné setkání s Vámi všemi na příštím – tentokráte jubilejním – pátém ročníku na podzim příštího roku!!

 


 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Konference o bezpečné dopravě a dopravní infrastruktuřeKonference o bezpečné dopravě a dopravní infrastruktuřeKonference o bezpečné dopravě a dopravní infrastruktuřeKonference o bezpečné dopravě a dopravní infrastruktuřeKonference o bezpečné dopravě a dopravní infrastruktuře

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Platnost dálničních známek (31x)
Roční dálniční známky – platí vždy od 1. 12. předchozího roku do 31.1 . roku následujícího, celková platnost je te...
Stavby silnic a železnic zvýšily zisk a mění jménoStavby silnic a železnic zvýšily zisk a mění jméno (28x)
Uplynulý rok byl pro Skupinu SSŽ úspěšný. Dosáhla konsolidovaného obratu 23 miliard korun. Hospodářský výsledek po zdaně...
Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (26x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...

NEJlépe hodnocené související články

Nový Dynafleet poskytuje zákazníkům během přepravy dokonalejší kontrolu (3 b.)
Kde je náklad, a kdy se může očekávat jeho doručení? Nyní se už zákazníci během přepravy nemusejí s takovými otázkami ob...
Tatry o krok bližšie k svetuTatry o krok bližšie k svetu (2.5 b.)
Posledná chýbajúca časť diaľnice pod Vysokými Tatrami, od Mengusoviec po Poprad, je hotová. Súčasťou otvorenej zvyšnej č...
Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (1.5 b.)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...

NEJdiskutovanější související články

Děti Země u soudu neuspěly, dostavba dálnice D8 pokračuje! (18x)
Občanské sdružení Děti Země již několik měsíců soudně napadá dostavbu dálnice D8. Ministerstvo dopravy tak již několikrá...
Platnost dálničních známek (6x)
Roční dálniční známky – platí vždy od 1. 12. předchozího roku do 31.1 . roku následujícího, celková platnost je te...
Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice