KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Projektování a výstavba železničních mostů – schvalování, přejímky, uvádění do provozu

Projektování a výstavba železničních mostů – schvalování, přejímky, uvádění do provozu

Publikováno: 20.3.2009, Aktualizováno: 27.3.2009 15:54
Rubrika: Projektování, 2009

V roce 2008 došlo k významným změnám v organizaci a fungování železniční infrastruktury včetně těch jejích částí, které se týkají oblasti železničních mostních objektů.

Organizační změny v oblasti železniční infrastruktury
Do konce roku 2002 byly veškeré činnosti spojené s organizací a zajišťováním železniční dopravy v gesci Českých drah a.s. K významné změně došlo od 1. 1. 2003, kdy na základě zákona č. 77/2002 Sb. (tj. Zákona o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb), došlo k částečnému oddělení funkce provozovatele dráhy a vlastníka dráhy. Vlastníkem rozhodující části železniční infrastruktury je v současné době stát, který od 1. 1. 2003 pověřil spravováním svého majetku Správu železniční dopravní cesty, státní organizaci (dále jen SŽDC). Současně s tímto pověřením však nedošlo k převodu důležitých pracovních kapacit zajišťujících provozuschopnost dráhy od ČD k SŽDC. Tyto činnosti nadále (stejně jako před rokem 2003) zajišťovaly České dráhy, tentokrát však již na základě tzv. tříleté smlouvy uzavřené mezi ČD, a.s. a SŽDC. Od roku 2006 pak začala běžet již druhá tříletá smlouva. V tomto období již probíhalo částečné převádění dílčích činností souvisících s provozuschopností od ČD k SŽDC doprovázené přechody příslušných pracovníků. Zcela jistě se nejednalo o ideální stav, neboť tytéž činnosti nebo činnosti obdobné, byly ve větší či menší míře zajišťovány pracovníky obou organizací.

Zásadní změna pak nastala 1. 7. 2008, kdy došlo na základě usnesení vlády České republiky č. 848 ze dne 27. 7. 2007 a zákona 179/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 77/2002 Sb. O akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb. o drahách ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 77/1997 Sb. o státním podniku ve znění pozdějších předpisů k převodu funkce provozovatele dráhy celostátní a drah regionálních v majetku České republiky, kterou do té doby zajišťovala ČD, a.s. na Správu železniční dopravní cesty, státní organizaci (SŽDC). Přeloženo do srozumitelnější řeči, došlo k tomuto datu k převodu všech 13 Správ dopravní cesty (SDC) od ČD k SŽDC. Zároveň došlo i k převodu části pracovníků Generálního ředitelství ČD na ředitelství SŽDC včetně pracovníků Odboru stavebního a provozu infrastruktury (O13). Tak velký přesun majetku, kompetencí, činností, … si zákonitě vyžádal změnu organizačního schématu SŽDC. V této době platné schéma je uvedeno na konci tohoto příspěvku.

Ve vztahu ke zhotovitelům a dodavatelům železničních mostních objektů jsou důležité především tři úseky:

  • úsek provozuschopnosti dráhy, kam spadají Správy dopravní cesty, jejichž součástí jsou Správy mostů a tunelů,
  • úsek modernizace dráhy, pod který jsou zařazeny Stavební správy
  •  úsek technický, ve kterém je jedním z odborů Odbor traťového hospodářství, který dále v sobě zahrnuje oddělení železničních mostů a tunelů.

Platné dokumenty a předpisy SŽDC
V souvislosti s převodem provozovatele dráhy byla do soustavy dokumentů a předpisů (DAP) SŽDC převzata celá řada technických norem a předpisů (TNP) ČD, které jsou nyní v gesci Odboru traťového hospodářství (OTH) ředitelství SŽDC. Současně byly spolu s výše uvedenými předpisy, služebními rukověťmi a technickými normami železnic převzaty také veškeré související obecné technické podmínky, vzorové listy, technické normálie, výkresy ověřovaných konstrukcí, technické podmínky dodací a související výnosy platné ke dni převodu funkce provozovatele dráhy.

Převzaté DAP budou do doby jejich změny nebo novelizace označovány v souladu s předpisem SŽDC N1 tak, že za zkratku SŽDC se v závorce uvede zkratka ČD (u starších předpisů ČSD) a pak následuje označení řady a číslo DAP, například SŽDC (ČD) S 3/3.

Ve všech výše uvedených dokumentech se do doby jejich změny nebo novelizace odkazy na ČD, ČSD nebo FMD chápou jako odkazy na SŽDC. Kompetence svěřené těmito dokumenty O13, S13, S7/STAV (tedy bývalé službě, odboru, sekci FMD, Správ drah, ÚŘ ČSD, GŘ ČD a DDC) se chápou jako kompetence svěřené Odboru traťového hospodářství ředitelství SŽDC (SŽDC OTH). Výkon ověřování jakosti, pokud je v těchto dokumentech zakotven bez bližšího upřesnění, zajišťuje od 1. 7. 2008 SŽDC TÚDC ÚTAB OJM.

Uvedené DAP SŽDC jsou závazné pro všechny věcně příslušné organizační složky SŽDC, které zajišťují předpisové, správcovské, stavební, kontrolní údržbové, opravné nebo jakékoliv jiné činnosti na železničním svršku, železničním spodku, mostech tunelech a budovách. Na základě smluvního vztahu jsou tyto DAP SŽDC závazné rovněž pro provozovatele železničních drah v majetku České republiky, se kterými má právo hospodařit Správa železniční dopravní cesty, a pro externí zhotovitele projekčních, stavebních, údržbových a opravných prací a kontrol na železničním svršku, železničním spodku, mostech, tunelech a budovách.
Informace o platnosti DAP SŽDC jsou zveřejněny na internetových stránkách www.szdc.cz v záložce „Činnost SŽDC – Soubory ke stažení“. Oznámení o změnách, novelizacích nebo vydání nového DAP SŽDC se uveřejňují ve věstníku Dopravy. Po digitalizaci budou jednotlivé dokumenty zařazeny rovněž do archivu typové dokumentace přístupného pro interní potřebu SŽDC a provozovatelů drah na intranetové adrese http://typdok.tudc.cz.

Distribuci DAP SŽDC v gesci OTH zajišťuje:

SŽDC, Technická ústředna dopravní cesty
Úsek automatizační a telekomunikační techniky
Dokumentace a systémová podpora
Oddělení typové dokumentace
Nerudova 1
772 58 Olomouc
Tel.: +420 972 741 290, e-mail: typdok@tudc.cz

Na této adrese mohou DAP SŽDC v gesci OTH objednávat jak organizační složky SŽDC a provozovatelů drah, tak ostatní organizace a zájemci. Informace o platných DAP SŽDC v gesci OTH a jejich distribuci je možno získat také na již zmíněné internetové adrese http://typdok.tudc.cz.

Základní dokumenty pro projektování a provádění mostů
Dokumentů vztahujících se k projektování a provádění mostů je celá řada. Z hlediska projektování je základním dokumentem, který stanovuje požadavky na projektovou dokumentaci zpracovávanou pro SŽDC:
Směrnice generálního ředitele SŽDC č. 11/2006 – Dokumentace pro přípravu staveb na železničních drahách celostátních a regionálních (účinnost od 30. června 2006).
Uvedená směrnice nahradila dříve platné OTP ČD s.o. pro dokumentaci železničních mostních objektů (účinnost od 29. června 2000).
Směrnice se nevztahuje pouze k projektování mostních objektů, ale k projektování na železnici obecně. Lze však říci, že problematika projektování mostů patří mezi oblasti nejpodrobněji zpracované. Vlastní směrnice je dokumentem poměrně subtilním o rozsahu deseti stran. Obsah jednotlivých projekčních stupňů používaných na železnici je pak uveden v pěti samostatně oddělitelných přílohách:

  • Příloha č. 1 – Přípravná dokumentace (PD)
  • Příloha č. 2 – Projekt (P)
  • Příloha č. 3 – Projektové souhrnné řešení (PSŘ)
  • Příloha č. 4 – Dopracování projektového souhrnného řešení (DPSŘ)
  • Příloha č. 5 – Dokumentace dodavatele (DD)

Směrnice neřeší zpracování „Dokumentace skutečného provedení“. Pro její zpracování lze přiměřeně využít OTP pro dokumentaci železničních mostních objektů, přílohu č. 12.

Pro realizaci mostních objektů lze zcela jistě za základní dokument považovat: Technické kvalitativní podmínky staveb státních drah
Nahradily Technické a kvalitativní podmínky staveb Českých drah, ze kterých vzešly. Obdobně jako výše uvedená směrnice pro projektování i TKP staveb státních drah pokrývají celou širokou oblast stavební činnosti na železnici. Tomu odpovídá i uspořádání, kde kromě kapitoly č. 1 – „Všeobecně“ (obsahující, jak název napovídá, všeobecné zásady, pravidla a podmínky, platné pro veškeré práce na železnici), jsou v kapitolách 2 až 32 uvedeny (v členění dle jednotlivých konstrukčních prvků železničních tratí, rozhodujících činností a materiálů) požadavky na kvalitu stavebních materiálů, technologické postupy a provádění prací, dodávky a skladování materiálů, průkazní a kontrolní zkoušky, záruky, klimatická omezení, odsouhlasení a převzetí prací atd.

Technické a kvalitativní podmínky staveb státních drah (TKP) jsou dle potřeby aktualizovány. V současné době je v platnosti „Třetí – aktualizované vydání“ z roku 2000. V období mezi aktualizacemi dochází k dílčím úpravám zahrnujícím vždy jen některé z kapitol a vydávaným jako „Změna“. K „Třetímu – aktualizovanému vydání“ bylo do dnešního dne vydáno 6 změn. Poslední „Změna č. 6“ s účinností od 1. 7. 2008 se týkala kapitol č. 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13 a 19.

Z mostařského hlediska je důležitá především změna kapitoly č. 19 – Ocelové mosty a konstrukce.

Navazující dokumenty pro projektování a provádění mostů
Dokumentů vztahujících se k projektování a provádění mostních objektů je celá řada a nemusí se jednat o objekty jako celek, ale třeba jen jejich některé důležité části.

Dále jsou jako příklad uvedeny dokumenty, předpisy, normy apod., vztahující se k návrhu a realizaci systémů vodotěsné izolace na železničních mostních objektech ve správě SŽDC. Obdobně by bylo možno uvést dokumenty zabývající se oblastí nátěrových systémů, ocelových konstrukcí, betonových konstrukcí, spřažených ocelobetonových konstrukcí, ložisek, mostních závěrů, železničního spodku a svršku atd. V případě nejasností a pochybností je vhodné, aby se projektanti, zhotovitelé či cizí investoři podílející se na výstavbě železničních mostů, a obdobně i dalších částí železniční infrastruktury, včas informovali například u pracovníků Ř SŽDC Odboru traťového hospodářství. Dále jsou připojeny některé z dokumentů, které se týkají systémů vodotěsných izolací. TNŽ 73 6280 Navrhování a provádění vodotěsných izolací železničních mostních objektů.

V této normě jsou stanoveny technické požadavky a podmínky pro jednotlivé součásti izolačního souvrství:

  • podkladní konstrukce (betonová, ocelová, zhutněná přesypávka),
  • přípravná vrstva,
  • vodotěsná vrstva,
  •  ochranná vrstva.

V normě jsou dále stanoveny požadavky na zkoušení, kontrolu a přejímání izolačních systémů. Jsou zde stanoveny podmínky pro kontrolní zkoušky podkladní konstrukce (pevnost v tahu povrchových vrstev a přilnavost k podkladnímu betonu, pevnost v tlaku betonové podkladní konstrukce, nerovnost povrchu, zkouška makrotextury povrchu pískem, vlhkost podkladní konstrukce, míra zhutnění přesypávky, stupeň přípravy povrchu ocelové konstrukce). Způsoby kontroly přípravné vrstvy (celistvost a rovnoměrnost nátěru a celková spotřeba). Kontrola vodotěsné vrstvy v závislosti na použitém systému (pásy, fólie, bezešvé izolace).

Obecné technické podmínky SŽDC (ČD) pro systémy vodotěsných izolací na mostních objektech
V tomto materiálu je stanoven postup při ověřování vhodnosti SVI pro mostní objekty SŽDC. Požadavky SŽDC na materiály a výrobky – zkoušky, které předepisuje TNŽ 73 6280. Jsou zde podmínky pro vypracování Technických podmínek dodacích (+ ověřovací stavby). Uvedeny jsou náležitosti závěrečného protokolu + vzor Osvědčení o shodě systému vodotěsné izolace s podmínkami SŽDC.

Technické podmínky dodací

Zpracovává je dodavatel izolačního systému dle OTP. Obsahují mimo jiné řešení typických detailů obvykle se vyskytujících na mostních konstrukcích. Řešení těchto detailů se pak využívá při zpracování technologických postupů konkrétních staveb.

Osvědčení systému vodotěsné izolace

Osvědčení pro schválené systémy vodotěsných izolací železničních mostních objektů na základě úspěšného ověřovacího řízení vydává SŽDC OTH. V současné době jsou platná i osvědčení vydaná ČD GŘ O13 či SŽDC Oborem provozuschopnosti. Seznam schválených SVI je pravidelně uveřejňován ve zpravodaji „Železniční mosty a tunely“, který vydává SŽDC OTH OMT. Naposledy byl seznam uveřejněn v čísle 7/2008. Seznam je rovněž uveřejňován na internetové stránce www.mosty.cz.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stavby silnic a železnic zvýšily zisk a mění jménoStavby silnic a železnic zvýšily zisk a mění jméno (115x)
Uplynulý rok byl pro Skupinu SSŽ úspěšný. Dosáhla konsolidovaného obratu 23 miliard korun. Hospodářský výsledek po zdaně...
Mimoúrovňové křižovatky u nás a ve světě (75x)
S výstavbou nových dálničních úseků souvisí také výstavba nových mimoúrovňových křižovatek vznikajících komunikací, jako...
„Krize je příležitostí pro nápravu špatných věcí a to nejen ve stavebnictví“„Krize je příležitostí pro nápravu špatných věcí a to nejen ve stavebnictví“ (46x)
říká v rozhovoru pro SILNICE ŽELEZNICE Ing. Milan Kalný, technický ředitel, jednatel společnosti Pontex, s. r. o., a pře...

NEJlépe hodnocené související články

Zkušenosti s BIM na zakázkách pro Deutsche BahnZkušenosti s BIM na zakázkách pro Deutsche Bahn (5 b.)
Již cca 2 roky se SUDOP PRAHA, a. s. účastní projektových prací v Německu do investora Deutsche Bahn (DB Netz a DB Stati...
BIM World 2018 v Mnichově: nová softwarová řešení na podporu BIMu jsou na vzestupuBIM World 2018 v Mnichově: nová softwarová řešení na podporu BIMu jsou na vzestupu (5 b.)
Závěr listopadu patřil již tradičně mezinárodní konferenci BIM World v Mnichově, která se zaměřuje na digitalizaci ve st...
Easy Bridge – projektování mostů ve 3DEasy Bridge – projektování mostů ve 3D (5 b.)
Easy Bridge je rozšiřující modul pro AutoCAD®, který je navržený pro projektování mostů a ostatních liniových staveb. Pr...

NEJdiskutovanější související články

Děti Země u soudu neuspěly, dostavba dálnice D8 pokračuje! (18x)
Občanské sdružení Děti Země již několik měsíců soudně napadá dostavbu dálnice D8. Ministerstvo dopravy tak již několikrá...
Platnost dálničních známek (6x)
Roční dálniční známky – platí vždy od 1. 12. předchozího roku do 31.1 . roku následujícího, celková platnost je te...
Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice