KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Opravy a rekonstrukce – aktuální realizace v ČR

Opravy a rekonstrukce – aktuální realizace v ČR

Publikováno: 2.5.2011
Rubrika: Mosty

V článku předkládáme zajímavé realizace z širokého portfolia společnosti SaM silnice a mosty a. s. z posledního období.

REKONSTRUKCE ZÁMECKÉHO MOSTU V MIMONI
Kamenný most vznikl pravděpodobně ve druhé polovině 17. století, kdy se stal součástí velkorysé barokní přestavby zámku. Počátkem 19. století byl most opraven a patrně prodloužen o další oblouky na straně parku. Most byl několikrát poškozen při povodních a opravován, někdy velice zásadním a necitlivým způsobem. Při poslední opravě v 70. letech 20. století byly dva hlavní oblouky nově provedeny z betonu. Historii mostu bude ale možno zpřesnit až po vyhodnocení průzkumů, které se prováděly v průběhu opravy mostu, zejména průzkumu stavebně historického, archeologického a dendrochronologického.

Zámecký most je 55 m dlouhý, kamenný, klenutý o celkové délce nosné konstrukce cca 40 m a šíři 4,5 m překonávající tok řeky Ploučnice. Pilíře v říčním korytě jsou založeny na náplavu z písku a štěrků. Kvůli ochraně proti povodni byly základy zesíleny mikropilotami kotvenými do skalního podloží. Bylo provedeno nové založení poprsních zdí mostu pomocí tzv. štěrkových matrací, složených z několika frakcí kameniva zabalené do geotextilie a armatexových sítí. Podskružení kleneb bylo provedeno podle korigovaného stávajícího tvaru kleneb. Základy těchto kleneb byly zesíleny devíti kusy mikropilot, každá délky 10 m, které byly spojeny se základem ocelovou konstrukcí. Na vyztuženou obetonávku kleneb se položila izolace z bentonitových rohoží. Pro dozdívky pak byly užity kvádry ze starých staveb pocházející ze severních Čech, které jsou svým charakterem v souladu s původním zdivem. Opravu mostu považujeme za úspěšnou, protože se podařilo naplnit cíle rekonstrukce – zachránit významnou památku, která je dnes jedinou připomínkou barokního urbanistického konceptu města, zachovat autentický výraz, ale i původní technické funkce kamenného mostu.

Stavba byla realizována v období červenec 2009 až duben 2010 nákladem 8,767 mil. Kč, investorem bylo město Mimoň. Akce byla z části financována z prostředků fondů Evropské unie. Projekt vypracovala firma Murus monumenta renovamus spol. s r. o.

REGENERACE ČÁSTI MĚSTSKÉHO CENTRA – BĚLÁ POD BEZDĚZEM I. ETAPA
Řešeným územím byla západní část Masarykova náměstí včetně zhruba jedné třetiny parku a část kolem autobusové zastávky, Kostelní ulice s prostorem před kostelem Povýšení sv. Kříže. Celková plocha regenerovaného a revitalizovaného území činí 1,54 ha.

Revitalizace parku
Obvodový tvar parku byl zachován, lemy živými ploty byly omlazeny a dosazeny. Mlatové cesty byly zrekonstruovány včetně štěrkových podkladů, obrubníky tvoří ocelové pásnice. Hlavní chodníky v parku byly vydlážděny štípanou žlutou mozaikou, chodník na ose radnice-gloriet do čtvercových rastrů se šedou mozaikou. V tomto rozšířeném chodníku byla vybudována nová fontána jako liniová stavba na ose radnice – gloriet. Vlastní gloriet byl zrekonstruován dle požadavku Národního památkového ústavu (NPÚ), sloupy nově omítnuty, provedena nová podlaha z teraca, celý gloriet opatřen novým nátěrem a krytinou z pozinkovaného plechu. Hlavní osa okolo nové fontány a pomník „Na stráž“ je osvětlena zemními svítidly. Fontána je osvětlena přímo světly u trysek.

Komunikace a chodníky
Obslužné komunikace na náměstí byly provedeny ze stávající žulové dlažby kladené do segmentu. Kostelní ulice byla vydlážděna původní divokou dlažbou. V místě autobusové zastávky byla rovněž použita původní žulová dlažba. Obslužné komunikace byly zredukovány a vzniklo 44 parkovacích míst na náměstí. Stání pro čtyři autobusy bylo ponecháno. Byly vybudovány čtyři bezbariérové přechody, rovněž tak naváděcí pruh pro nevidomé u autobusové zastávky. Pro odvod dešťových vod bylo provedeno 17 ks uličních vpustí, svedených do místní kanalizace. Na západní straně náměstí byla použita původní barevná dlažba pokládaná do fragmentu obloukového a kosočtverečného vzoru, vedle radnice potom do fragmentu „tulipán“. Před radnicí byla vytvořena plocha pro reprezentaci města a radnice – do řezané bílé mozaiky byl vsazen městský znak z barevné mozaiky. Chodník byl až k parku proveden z nové žluté žulové štípané dlažby. Veškeré ostatní chodníky na náměstí a v Kostelní ulici jsou provedeny z nové řezané mozaiky barvy bílé a černé, pokládané do čtvercových rastrů. Na cestě vedoucí ke kostelu bylo ponecháno původních šest kusů dlážděných čtverců dle požadavku NPÚ, zbytek cesty až k chodníku byl rozebrán, provedena nová konstrukce a zpětné zadláždění z původního materiálu. Chodník spojující kostel s farou byl rozebrán, provedena nová konstrukce chodníku a zpětně zadlážděn dle původního vzoru. Prostory mezi vstupy do kostela, sakristie a do věže byly vydlážděny ze štípané šedivé mozaiky. Pro celé náměstí i prostor před kostelem bylo zhotoveno nové veřejné osvětlení podél linie komunikací. Jsou nasvíceny veškeré dominanty celého řešeného prostoru a to reflektory umístěnými v dlažbě, zeleni, na domech či samostatných konstrukcích.

Obslužné komunikace byly upraveny na pruhy o šíři 3,5 m, místa pro parkování byla lokalizována a vymezena dle projektové dokumentace. Bylo provedeno nové vodorovné a svislé dopravní značení.

Památky – křížek ve spodní části parku byl restaurován a přemístěn na kostelní náměstí a osazen před objekt fary. Na náměstí i v parku byl umístěn městský mobiliář.

Stavba byla realizována v období únor 2009 až duben 2010 nákladem 30 mil. Kč, projektantem je Ing. arch. Diana Juračková, investor Město Bělá pod Bezdězem. Akce byla z části financována z prostředků Evropského fondu regionálního rozvoje a ze státního rozpočtu ČR.

OPRAVA MOSTU V HORNÍ LIBCHAVĚ
Důvodem opravy byla narušená klenba mostu. Most na p. p. č. 2117/1 v Horní Libchavě je klenbový, kamenný a jednopolový. Oprava spočívala v rozebrání dvou řad pískovců, bylo provedeno založení skořepiny na klenbě do stávajících opěr na betonovém prahu o šířce 500 mm a výšce 400 mm. Do roznášecího prahu byla kotvena výztuž skořepiny a do skořepiny zakotveno nové zábradlí (pozinkované trny proměnlivých délek průměru 35 mm). Nosná konstrukce železobetonové skořepiny je ochráněna hydroizolací z modifikovaných asfaltových pásů. Nově byly provedeny základy zděných křídel na výtokové straně. Dříky zděných křídel byly realizovány z pískovcového kamene na vápennou maltu. Následně bylo zhotoveno nové dno z rovnaného záhozu a osazeno nové zábradlí. Celkově se most očistil vodním paprskem, „opemrloval“ a vyspároval. Celý most byl opatřen ochranným hydrofobním nátěrem. Nová konstrukce vozovky byla napojena na stávající vozovku před a za mostem. Vozovka na mostě je z asfaltového betonu s okrajem u říms mostu z pásu čedičových kostek o šířce 100 mm. Po celou dobu opravy mostu, tedy od října 2009 do května 2010, byla komunikace kompletně uzavřena a byla vytyčena objízdná trasa.

Stavba byla realizována v období říjen 2009 až květen 2010 nákladem 1,053 mil. Kč bez DPH. Investorem byla obec Horní Libchava.

Společnost SaM silnice a mosty a. s. od roku 1991 zrealizovala přes 200 mostních staveb, oprav, rekonstrukcí a novostaveb. Roční obrat skupiny SAM se pohybuje v rozmezí 650 – 720 mil. Kč.

Firma je držitelem značky CZECH MADE za služby mostní a silniční stavitelství a osmi ocenění Mostní dílo roku. Dále má zavedený a certifikovaný integrovaný systém řízení dle ČSN EN ISO 9001, ČSN EN ISO 14001 a ČSN OHSAS 18001. Rovněž má společnost podle zákona č. 22/1997 v platném znění certifikovány výrobky – čerstvý beton, obalované asfaltové směsi, mostní zábradlí a ocelové zábradelní svodidlo.

Repairs and Reconstructions – Current Execution in the Czech Republic
The article submits interesting implementation from the wide portfolio of the company SaM roads and bridges a. s. over the last years. Specifically, it deals with the reconstruction of castle bridge in Mimoň, regeneration of the city centre in Bělá pod Bezdězem and the repair of bridge in Horní Libchava.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Zámecký most v MimoniBělá pod Bezdězem – letecký pohledRekonstrukce mostu Horní Libchava – celkový pohled

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (84x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice