Oprava mostu ev.č. 69-013 přes Bratřejovku v obci Vizovice
Rubrika: Mosty
Oprava jednopolového trámového mostu v památkové zóně města Vizovice. Oprava spočívala v rozšíření nosné konstrukce o chodníkové konzoly, zesílení konstrukce pomocí externí lepené výztuže a spřažené desky, sanace spodní stavby.
POPIS MOSTU
Most 69-013 se nachází v centru města Vizovice v památkové zóně v blízkosti zámku. Most převádí silnici I/69 přes potok Bratřejovka. Nosnou konstrukci tvoří 6 ks deskových železobetonových trámů 300/1050 mm, uprostřed a na koncích spojených železobetonovým příčníkem. Tloušťka desky 0,22 m, délka přemostění 10,8 m, šikmost mostu levá 97g. Po obou stranách trámového mostu bylo rozšíření o chodníkové části. To bylo tvořeno ocelovými nosníky I 450, spojenými příčníky, na nich nadbetonována železobetonová deska. Spodní stavba je provedena jako betonová monolitická tížní, s kamennými obklady pod chodníkovou částí. Na opěry navazují kamenné nábřežní zdi. Most byl postaven v roce 1938, tedy za tzv. „první republiky“, byl dimenzován na 22 t strojní oračku.
POPIS PORUCH MOSTU
Most byl ve velmi špatném stavu. Závady patrné jak na nosné konstrukci, tak i spodní stavbě. Vlivem špatného napojení izolace mezi trámovým mostem a chodníkovými částmi docházelo k zatékání do nosné konstrukce, zejména krajních trámů, které byly zamáčené včetně vápenných výluhů, závojů a krápníků. Beton zejména krajních trámů byl degradován, povrchově se rozpadal, obnažená výztuž korodovala. Drobné zamáčení bylo patrné i na spodní stavbě, a to vlivem průsaků z rubu. Beton opěr v dolní části na styku s vodou erodován, byly zde kaverny až 25 cm hluboké. Na mostě byla převrstvená vozovka, výška obrub pouze 40-70 mm. Historické zábradlí na mostě korodovalo, sloupky zábradlí byly ve vodorovném směru málo únosné.
POPIS A ZPŮSOB OPRAVY
Opravu provedla v roce 2009 firma REPONT s.r.o.. Vzhledem k nemožnosti vedení krátké objízdné trasy byla oprava prováděna po polovinách, tranzitní a těžká doprava byla odkloněna na objízdnou trasu.
Celková oprava mostu spočívala v:
- demolici mostního svršku a chodníkového rozšíření
- zesílení a rozšíření nosné konstrukce
- provedení mostního svršku
- sanaci spodní stavby
Demolice mostního svršku a chodníkového rozšíření
Bylo provedeno odbourání stávajícího zábradlí, odbourání mostního svršku až na nosnou konstrukci a odbourání chodníkového rozšíření. Vše probíhalo za provozu na druhé polovině mostu.
Zesílení a rozšíření nosné konstrukce
Po odbourání mostního svršku bylo provedeno zesílení nosné konstrukce pomocí lepené externí výztuže. Podhled nosné konstrukce byl otryskán vysokotlakým vodním paprskem, výztuž se opatřila antikorozním nátěrem a nanesla se sanační malta a ochranný, barevně tónovaný sjednocující nátěr. Na koncích trámů se zboku vyvrtaly otvory a přiložila se externí výztuž z pásoviny 150/20 mm do 2 mm epoxidového lepidla a pásoviny se na kraji šroubově spojily. V horní ploše desky byly osazeny spřahovací prvky Hilti HCC-B do otvorů Ø 16 mm a přilepeny lepící hmotou HIT-RE 500. Takto byly realizovány prvky, zajišťující spřažení. Dále byla vyarmována a vybetonována železobetonová deska s konzolovým rozšířením pod chodníkovou částí. Vyložení konzoly 2,0 m.
Provedení mostního svršku
Na spřaženou desku byla položena celoplošná izolace s měděnými okapnicemi, osadily se vodotěsné kotvy římsy, vyarmovaly a vybetonovaly se římsy nové. Povrch říms byl upraven raženým betonem s penetrací, simulující okolní zámkovou dlažbu chodníků. Na izolaci se položila ochrana izolace a obrusná vrstva vozovky. Vzhledem k požadavkům města na zachování původního vzhledu mostu bylo ve spolupráci s Ing. Arch. Liborem Sommrem navrhnuto obdobné zábradlí jako ve stavu před opravou. Zábradlí bylo z vetší části kovářským způsobem vyrobeno nové a zabetonováno do říms. Šířkové uspořádání zůstalo zachováno, šířka mezi obrubami 7,5 m, šířka chodníků 1,75 m, volná šířka mostu 11,0 m.
Sanace spodní stavby
Spodní stavba byla otryskána vysokotlakým vodním paprskem (800 – 1000 bar) až na neporušený beton. Absence izolace rubu opěr byla nahrazena po otryskání penetrací krystalizačním přípravkem XYPEX pro zamezení pronikání vody z rubu opěry. Plochy opěr se opatřily sanační maltou a sjednocujícím ochranným barevně tónovaným nátěrem. V místech hloubkové koroze a rozpadu betonu se nekvalitní beton vyboural a nově dobetonoval. Před opěry se provedla betonová patka jako ochrana před proudící vodou. Části opěr z kamenného řádkového zdiva byly očištěny vodním paprskem a hloubkově přespárovány.
Součástí opravy mostu byla i sanace přilehlé opěrné zídky. Ta byla sanována obdobným způsobem jako opěry. Na opěrné zídce bylo zabetonováno korodující silniční svodidlo, to bylo odstraněno, stávající vrch zídky byl zdrsněn vrypy, opatřen spřahujícími trny a byla nadbetonována římsa, výška obruby - 150 mm. Na římsu bylo umístěno silniční dvoumadlové odnimatelné trubkové zábradlí.
ZÁVĚR
Oprava mostu, kterou prováděla firma REPONT s.r.o., proběhla bez větších problémů. Byla to rekonstrukce sice menšího mostu, ale vyskytly se zde téměř všechny práce, které jsou při rekonstrukci možné (zesilování externí vyztuží, spřažená deska, sanace pohledových ploch, kovářským způsobem vyráběné zábradlí ... ). Věříme, že se oprava povedla udělat ke spokojenosti jak investora, tak uživatelů komunikace a zejména místních občanů a most bude nadále zkrášlovat město Vizovice.
HLAVNÍ ÚČASTNÍCI OPRAVY MOSTU
- Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR, správa Zlín
- Projektant: Ing. Jaromír Rušar – MOSTY
- Zhotovitel stavby: REPONT s.r.o
Článek byl publikován ve sborníku SANACE BETONOVÝCH KONSTRUKCÍ 2010.