Odvoz přebytečného materiálu
Rubrika: Tunel Blanka
Stavba městského okruhu v úseku Myslbekova – Pelc-Tyrolka je rozsáhlou liniovou dopravní stavbou vyvolávající obrovské nároky na přesun hmot, zejména zemin, zásypů, betonu, armovací oceli apod. Celkem bylo ze stavenišť vymístěno cca 2,6 mil. m3 výkopové zeminy.
Tento objem realizovaný v husté městské zástavbě s vysoce frekventovanými komunikacemi byl značně komplikovaný. Celkem jednoduchá byla situace na Trojské straně, odkud byla odvážena většina materiálu z ražené části tunelu. Napojení na místní komunikace ve směru z centra bylo ideální a odvozy z této části stavby byly bez problémů. Jiná situace na nás však čekala v oblasti Letná – Myslbekova, kde je vlastní automobilová doprava velmi komplikovaná.
V rané fázi stavby jsme zvažovali různé alternativy odvozu výkopové zeminy. Jako velmi nadějné řešení se jevil odvoz vlakovými soupravami ze stanice Praha-Dejvice, kde po úpravách kolejiště bylo možno zřídit nakládací kolej. Situace byla dokonce již ve fázi dokončení projektové dokumentace a legislativního projednávání.
Celý projekt však ve finále ztroskotal na nedostatečných počtech speciálních drážních vozů a cenových podmínkách dodavatelů, kteří nebyli ochotni respektovat původní cenové návrhy. Další prověřovanou variantou byla lodní doprava, která se již v minulosti osvědčila při podobných přesunech hmot v centru Prahy. Zde však toto řešení naráželo na absenci přístavu v blízkosti stavenišť. Jako ideální se jevilo zřízení kotviště v Suchdole, kde však přepravci nebyli schopni překonat legislativní podmínky a ve finále od této varianty ustoupili.
Dále byla realizována praktická zkouška odvozu výkopku z přístaviště Holešovice.
Toto řešení však naráželo na komplikovaný provoz Veletržní ulicí a relativně malou kapacitou překladiště. Po vypršení zkušební doby této varianty odvozů jsme byli nuceni odstoupit i od tohoto řešení.
V té době byl na naši a. s. vyvíjen celkem logický nátlak ze strany městských částí Prahy 6, 7 a Středočeského kraje z důvodu nadměrné zátěže místních komunikací těžkou automobilovou dopravou. Byly vytipovány odvozové trasy v rámci Prahy a Středočeského kraje, které byly podrobeny pasportizaci. V rámci koordinace jednotlivých stavenišť byly vypracovány podrobné časové a množstevní plány odvozů s přiřazením k jednotlivým trasám, které byly následně projednávány s jednotlivými MČ a SUS Kadno. Následně po vzájemné dohodě byly odvozy realizovány pod dohledem dispečera.
Kontinuální odvoz takového množství zeminy za všech povětrnostních vlivů rovněž představoval problém s čistotou komunikací a přilehlých ploch, kde opět ve spolupráci s dispečerem docházelo ke koordinaci nasazení čistící techniky na jednotlivých úsecích. Zde se osvědčila ucelená spolupráce s firmou Akrop s. r. o., která tyto práce provádí v průběhu celé stavby.
Redundant Material Removal
Construction of the city circle in section Myslbekova – Pelc-Tyrolka is a large line traffic construction having great demands on material removal, predominantly soil, backfill, concrete, armour steel and so on. A total of 2.6 mil. m3 of excavated soil have been removed from the construction site.