KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Ocelové flexibilní trouby tlamového profilu jsou výhodnější alternativou

Ocelové flexibilní trouby tlamového profilu jsou výhodnější alternativou

Publikováno: 9.5.2006, Aktualizováno: 27.11.2008 19:38
Rubrika: Projektování, Mosty

Počátek výroby ocelových flexibilních trub kruhového profilu sahá do Severní Ameriky do konce 19. století. Později byla vyvinuta i technologie výroby tlamových profilů. Důvodem jejich použití je vyšší průtočné množství při stejné výšce hladiny ve srovnání s kruhovou troubou, dále možnost dosáhnout větší světlé plochy při omezené stavební výšce. V mnoha případech také není, díky velkému poloměru spodní části trouby, nutné zužovat koryto. V Evropě začala výrobu posledně jmenovaných trub v roce 2004 skupina ViaCon.

Tak jako i jinde ve světě, také i u nás je patrná snaha nahradit montované konstrukce s často používaným rozsahem rozpětí od 1,8 do 3,5 m právě troubami Hel-Cor PA tlamového profilu. Obecně lze říci, že ocelové trouby Hel-Cor mají více předností než klasické montované flexibilní konstrukce. Doposud se dodávaly s maximálním rozpětím 2,10 m. V současné době začíná výroba trub tlamového profilu až do rozpětí 3,52 m. K dispozici jsou i produkty s průtočnou plochou až 6,92 m2 ve srovnání s doposud vyráběnými 2,56 m2.
Díky širšímu rozpětí podstatně vzroste možnost použití trub nejen pro propustky, ale i pro malé mosty. Odpadá montáž jednotlivých dílců plechu vyžadující i správné dotažení šroubů. Stěna trouby je totiž celistvá, bez šroubových spojů. Ty jsou nahrazeny tzv. falcovým spojem, viz obr. 1. Již tak velice rychlá realizace objektu je ještě podstatně zkrácená. Trouby se spojují po uložení do výkopu spojkou. Absence šroubových spojů brání i případným průsakům tekuté injektážní směsi, kterou se vyplňuje meziprostor mezi troubou a rekonstruovaným mostem (klenbou). Na obr. 2 je příklad takto použité trouby Hel-Cor PA s rektifikačními šrouby zamezujícími „vyplavání“ trouby při injektáži.


Obr. 1 – Falcový spoj

V neposlední řadě je důležité cenové srovnání klasické montované konstrukce s troubou Hel-Cor. Cena klasické pozinkované konstrukce včetně montáže je srovnatelná s cenou trouby Hel-Cor, která je navíc opatřena nalaminovanou fólií Trenchcoat. Za stejné peníze tak investor získá konstrukci s životností o 40% delší. Pokud nejsou na životnost kladeny tak vysoké požadavky, může být použita levnější pozinkovaná trouba Hel-Cor s jednoduchou a rychlou pokládkou (položení a spojení). Charakter výroby umožňuje zkrátit dodací lhůty přibližně na polovinu. Jelikož jsou trouby Hel-Cor PA vyráběny také kontinuálně (stejně jako trouby kruhové), lze použít stejné druhy protikorozní ochrany. K dispozici jsou čtyři typy:

  • standardně pozinkovaný plech tl. 42 μm,
  • dvojnásobně pozinkovaný plech tl. 71 μm,
  • standardně pozinkovaný plech tl. 42 μm + jednostranně nalaminovaná polymerová fólie Trenchoat tl. 250 μm,
  • standardně pozinkovaný plech tl. 42 μm + oboustranně nalaminovaná polymerová fólie Trenchoat tl. 250 μm.


Obr. 2 – Trouba Hel-Cor PA upravená pro rekonstrukci starého propustku.

Posledně jmenovaný systém protikorozní ochrany prodlužuje, podle literatury, přibližně trojnásobně životnost trouby oproti standardně pozinkované, tj. na více než 100 let.

Použití v oblastech se zvýšenou intenzitou bludných proudů umožňuje izolační vlastnost dvouvrstvé polymerové fólie, která odděluje ocelovou troubu od okolního zásypu. Na obr. 3 je trouba Hel-Cor PA použita pro propustek pod železniční tratí u Mladějova, na které byla provedena v listopadu loňského roku zatěžovací zkouška 80tunovým vagonem. Největší naměřená deformace během zásypu byla +1,22 mm a při pojezdu vlakem -0,64 mm. Samotná výroba trub tlamového profilu spočívá v hydraulickém roztažení trouby kruhového profilu do požadovaného tlamového tvaru. Rozměry jsou kontrolovány s ohledem na přípustné tolerance. Vzhledem k délce hydraulické čelisti je délka trouby omezena na 6 m. Není tedy možné dodávat kusy dlouhé až 13 m, jako u kruhových trub Hel-Cor.

The article describes the advantages of flexible steel pipelines Hel-Cor compared to classic assembled flexible constructions. The reason for more frequent application is a much higher flow volume at the same water level and the possibility of reaching higher clearance at a restricted building height. It is also not necessary, in most cases, to narrow the bed, due to the high radius of the lower part of the oven.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Srovnání doposud vyráběného max. rozměru s novým o rozpětí 3,52 m.Výroba trouby Hel-Cor PA pomocí hydraulické čelistiObr. 1 – Falcový spoj

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (69x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...
Mimoúrovňové křižovatky u nás a ve světě (63x)
S výstavbou nových dálničních úseků souvisí také výstavba nových mimoúrovňových křižovatek vznikajících komunikací, jako...
Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (62x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Zkušenosti s BIM na zakázkách pro Deutsche BahnZkušenosti s BIM na zakázkách pro Deutsche Bahn (5 b.)
Již cca 2 roky se SUDOP PRAHA, a. s. účastní projektových prací v Německu do investora Deutsche Bahn (DB Netz a DB Stati...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice