Ocelová přesypaná konstrukce SuperCor s velkou výškou vlny na stavbě I/11 Oldřichovice – Bystřice
Rubrika: Mosty
Na podzim loňského roku začala výstavba objektu SO201 – mostu přes potok Křivec. Pro přemostění byla vybrána ocelová přesypaná oblouková konstrukce SuperCor s rozpětím 17,0 m a výškou 4,82 m, založená na žb pasech šířky 1,6 m. Použití konstrukce tak pomyslně navazuje na realizace tří podobných konstrukcí s rozpětím 21,5 m, dalších tří konstrukcí s rozpětím 12,0 m a dvou konstrukcí s rozpětím 11,75 m, které byly od roku 2007 postaveny jako ty největší na investičních stavbách Ředitelství silnic a dálnic ČR. Ze zmíněných konstrukcí jsou ty první, co se týká rozpětí, stále největší v Evropě. Tato hranice však bude zanedlouho v Polsku posunuta dále, díky realizaci ocelové konstrukce typu UltraCor o rozpětí 25,57 m a s velikostí vlny 500 × 237 mm. Bude se jednat o nový typ ocelových přesypaných konstrukcí, který umožní dále zvětšovat rozpětí konstrukcí a poloměry plechů.
V případě objektu 201 bylo použití ocelového profilu SuperCor o rozpětí 17,0 m umožněno díky jeho stěně konstrukce s velkým zvlněním o rozměrech 381 × 140 mm. Také s ohledem na omezení deformací během zásypu byl profil vyztužen žebry po celém obvodu konstrukce. Žebra tvoří další plech tloušťky 5,5 mm, přimontovaný zrcadlově na plech základního profilu tloušťky 7 mm. Žebra jsou vzdálena osově 1 524 mm, tzn., že je vyztuženo 50% základního profilu. Vzhledem k rozpětí nebylo nutné žebra vyplňovat betonem, tak jako u profilů s rozpětím 21,5 m. Na základě geodetických měření konstrukcí stejného typu s vlnou 381 × 140 mm lze prohlásit, že investor Ředitelství silnic a dálnic ČR i zhotovitel stavby Sdružení Společnost pro výstavbu I/11 Oldřichovice – Bystřice – MOTA-ENGIL a SDS EXMOST mohou očekávat, že i po ukončení zásypových prací bude tvar konstrukce velmi blízký původnímu tvaru, tzn. jen s minimálními deformacemi. Předpokladem je však bezpochyby dodržování obecných zásad pro budování zásypu konstrukce. Byla použita standardně ocel S315MC.
Pro zamezení průsaku srážkové vody často obohacené v zimním období rozmrazovacími látkami, byla nad konstrukcí navržena geomembrána tl. 1,5 mm, která je střechovitě vyspádována od konstrukce. Důležitým prvkem z hlediska životnosti je provedené plnohodnotné obetonování kotvení konstrukce z obou stran, navíc spojené s žb základem výztuží. Z estetických důvodů byl na obou koncích konstrukce navržen žb věnec, který navíc zakrývá svým převisem i samotný okraj ocelové konstrukce. Díky šikmosti konstrukce 90° je konec tvořen neseříznutými plechy. Samotný okraj ocelové konstrukce tak tvoří plynulou křivku, přesně kopírující tvar profilu. Jen na jedné straně byly navrženy prodloužené části šikmo seříznuté konstrukce, tzv. křídla. Vzhledem k malým délkovým tolerancím konstrukce bylo možné výztuž vyčnívající ze základových pasů umístit těsně u kraje následně montované konstrukce. Pro nátěrový systém byly vybrány osvědčené nátěrové hmoty od finského výrobce Teknos, který je má schváleny jako systémy s velmi vysokou životností, a to na základě průkazní zkoušky CHRL II, požadované předpisem TKP19B. Po montáži byl vnitřní povrch konstrukce nastříkán pololesklou polyuretanovou barvou se světle šedým odstínem RAL 7035, v zájmu co největšího prosvětlení mostního otvoru, stíněného přilehlým lesním porostem.
Montáž konstrukce probíhala v říjnu 2015. Díky nízké hmotnosti jednotlivých dílců postačovalo použít běžný jeřáb s nosností 20 tun. Zhotoviteli stavby tak postačilo připravit
jen ekonomicky nevelkou plochu pro pohyb zmíněné relativně lehké techniky a pro skladování plechů.