KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Ocelová přesypaná konstrukce SuperCor s velkou výškou vlny na stavbě I/11 Oldřichovice – Bystřice

Ocelová přesypaná konstrukce SuperCor s velkou výškou vlny na stavbě I/11 Oldřichovice – Bystřice

Publikováno: 25.5.2016
Rubrika: Mosty

Na podzim loňského roku začala výstavba objektu SO201 – mostu přes potok Křivec. Pro přemostění byla vybrána ocelová přesypaná oblouková konstrukce SuperCor s rozpětím 17,0 m a výškou 4,82 m, založená na žb pasech šířky 1,6 m. Použití konstrukce tak pomyslně navazuje na realizace tří podobných konstrukcí s rozpětím 21,5 m, dalších tří konstrukcí s rozpětím 12,0 m a dvou konstrukcí s rozpětím 11,75 m, které byly od roku 2007 postaveny jako ty největší na investičních stavbách Ředitelství silnic a dálnic ČR. Ze zmíněných konstrukcí jsou ty první, co se týká rozpětí, stále největší v Evropě. Tato hranice však bude zanedlouho v Polsku posunuta dále, díky realizaci ocelové konstrukce typu UltraCor o rozpětí 25,57 m a s velikostí vlny 500 × 237 mm. Bude se jednat o nový typ ocelových přesypaných konstrukcí, který umožní dále zvětšovat rozpětí konstrukcí a poloměry plechů.

V případě objektu 201 bylo použití ocelového profilu SuperCor o rozpětí 17,0 m umožněno díky jeho stěně konstrukce s velkým zvlněním o rozměrech 381 × 140 mm. Také s ohledem na omezení deformací během zásypu byl profil vyztužen žebry po celém obvodu konstrukce. Žebra tvoří další plech tloušťky 5,5 mm, přimontovaný zrcadlově na plech základního profilu tloušťky 7 mm. Žebra jsou vzdálena osově 1 524 mm, tzn., že je vyztuženo 50% základního profilu. Vzhledem k rozpětí nebylo nutné žebra vyplňovat betonem, tak jako u profilů s rozpětím 21,5 m. Na základě geodetických měření konstrukcí stejného typu s vlnou 381 × 140 mm lze prohlásit, že investor Ředitelství silnic a dálnic ČR i zhotovitel stavby Sdružení Společnost pro výstavbu I/11 Oldřichovice – Bystřice – MOTA-ENGIL a SDS EXMOST mohou očekávat, že i po ukončení zásypových prací bude tvar konstrukce velmi blízký původnímu tvaru, tzn. jen s minimálními deformacemi. Předpokladem je však bezpochyby dodržování obecných zásad pro budování zásypu konstrukce. Byla použita standardně ocel S315MC.

Pro zamezení průsaku srážkové vody často obohacené v zimním období rozmrazovacími látkami, byla nad konstrukcí navržena geomembrána tl. 1,5 mm, která je střechovitě vyspádována od konstrukce. Důležitým prvkem z hlediska životnosti je provedené plnohodnotné obetonování kotvení konstrukce z obou stran, navíc spojené s žb základem výztuží. Z estetických důvodů byl na obou koncích konstrukce navržen žb věnec, který navíc zakrývá svým převisem i samotný okraj ocelové konstrukce. Díky šikmosti konstrukce 90° je konec tvořen neseříznutými plechy. Samotný okraj ocelové konstrukce tak tvoří plynulou křivku, přesně kopírující tvar profilu. Jen na jedné straně byly navrženy prodloužené části šikmo seříznuté konstrukce, tzv. křídla. Vzhledem k malým délkovým tolerancím konstrukce bylo možné výztuž vyčnívající ze základových pasů umístit těsně u kraje následně montované konstrukce. Pro nátěrový systém byly vybrány osvědčené nátěrové hmoty od finského výrobce Teknos, který je má schváleny jako systémy s velmi vysokou životností, a to na základě průkazní zkoušky CHRL II, požadované předpisem TKP19B. Po montáži byl vnitřní povrch konstrukce nastříkán pololesklou polyuretanovou barvou se světle šedým odstínem RAL 7035, v zájmu co největšího prosvětlení mostního otvoru, stíněného přilehlým lesním porostem.

Montáž konstrukce probíhala v říjnu 2015. Díky nízké hmotnosti jednotlivých dílců postačovalo použít běžný jeřáb s nosností 20 tun. Zhotoviteli stavby tak postačilo připravit
jen ekonomicky nevelkou plochu pro pohyb zmíněné relativně lehké techniky a pro skladování plechů.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Řez konstrukcí s betonovým blokem pro kotvení svodidel nad konstrukcíMontáž konstrukce ve směru od vtokové na výtokovou stranuUkončení konstrukce v těsné blízkosti výztuže ŽB věnceSmontovaná konstrukce s osazenými trny pro spřažení s ŽB věncem

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (84x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice