KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2013    Obchvat Plzně slaví deset let, lidé si už na kamiony ve městě ani nevzpomenou

Obchvat Plzně slaví deset let, lidé si už na kamiony ve městě ani nevzpomenou

Publikováno: 18.12.2013
Rubrika: 2013

V pondělí 15. prosince 2003 se pro veřejnost poprvé otevřel dálniční obchvat kolem Plzně. Byť v té době ještě nebyl kompletní (svého dokončení se dočkal v říjnu 2006), znamenalo již jeho částečné zprovoznění výraznou úlevu od dopravy pro celou západočeskou metropoli. Celý obchvat následně přinesl městu Plzeň odlehčení nákladní i osobní dopravy o desítky procent. Dálnice ubrala dopravní zátěž a zároveň absorbovala veškerou přírůstkovou dopravu z posledních let.

Plzeňský obchvat (součást dálnice D5) dobře funguje jako tranzit při všech dopravních situacích v Plzni a nezřídka je využíván také jako náhrada průjezdem města. Nevyužívají jej tedy pouze řidiči jedoucí mezi Prahou a Německem. Délka obchvatu je 20,5 kilometru (má tedy stejnou délku, jako trasa při průjezdem městem), a na celé trase není jediný semafor. Pro řidiče je tak možnost Plzeň objet nejen rychlejší, ale také ekonomičtější variantou. Zprovoznění obchvatu navíc ulevilo městu Plzni, respektive jeho obyvatelům od hluku a smogu – projekt se tak ukázal jako významný činitel pro životní prostředí města. 

Obchvat je rozdělen na tři části, které kopírovaly jednotlivé etapy výstavby. Východní část plzeňského obchvatu (8,569 km) začala vznikat v dubnu 2002. Úsek byl zprovozněn 15. 12. 2003 v polovičním a 31. 8. 2004 v plném profilu. Zahrnuje lávku pro pěší a 440 m dlouhou odvodňovací štolu. Vyznačuje se značným množstvím zemních prací (např. letkovský zářez). Na tomto úseku je rovněž 530 metrů dlouhý most o 10 polích přes řeku Úslavu. 

Stavba západní části plzeňského obchvatu (8,398 km) byla zahájena v březnu 2001 a úsek byl zprovozněn 15. 12. 2003. V rámci této stavby byla zprovozněna i přeložka silnice I/27, která přivádí dopravu do Plzně od Klatov a východně se vyhýbá městské části Litice. Součástí této části dálnice je MÚK se silnicí I/27, velká oboustranná odpočívka Šlovice a 575 metrů dlouhý most o 14 polích přes řeku Radbuzu. Na odpočívce je informační stanoviště. 

Výstavba střední části plzeňského obchvatu (3,470 km) byla postupně zahajována mezi podzimem 2003 a jarem 2004. Úsek byl zprovozněn 6. 10. 2006, a tím byla dálnice D5 dokončena. Obsahuje dlouho diskutovaný 380 m dlouhý tunel Valík a most přes řeku Úhlavu dlouhý 445 m o 9 polích, který navazuje na „rozvadovský“ portál tunelu Valík. 

Řízení provozu tunelu Valík, ale také celého obchvatu města Plzně od Ejpovic po Sulkov funguje tak, že v případě omezení provozu na obchvatu města Plzně je možné, využít objízdné trasy. Doprava na celém úseku je řízena pomocí měnitelných značek umístěných na portálech celé trasy v příportálových úsecích tunelu a také v tunelu samotném.

Vznik obchvatu kolem Plzně byl přitom nejednou v ohrožení – během jeho přípravy došlo ke komplikacím, které jeho výstavbu zdržovaly (mimo jiné díky diskusím o jeho umístění a vedení, ale také kvůli tunelu Valík). Obchvat byl tak otevřen až 6 let po napojení dálnice D5 na německou dálniční síť, dokončen byl pak až po devíti letech od spojení Prahy s Německem. 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Silnice I/9 Dubice – Dolní Libchava, obchvatSilnice I/9 Dubice – Dolní Libchava, obchvat (63x)
Předmětem stavby je přeložka trasy silnice I/9 jako obchvatu České Lípy a Nového Boru, konkrétně jedna ze tří částí obch...
Silnice I/38: obchvat KolínaSilnice I/38: obchvat Kolína (31x)
V úrodné polabské nížině na obou březích Labe se rozkládá město Kolín. Bohaté archeologické nálezy z města i jeho nejbli...
Stavba silnice „R35 Hořice – Sadová“ (27x)
V prosinci roku 2012 vydal Stavební úřad Městského úřadu Hořice územní rozhodnutí na stavbu „R35 Hořice – Sadová“. S ohl...

NEJlépe hodnocené související články

Na konci příštího týdne zahájí Ředitelství silnic a dálnic opravy na rychlostní silnici R7 ve Středočeském kraji (4.8 b.)
V neděli 27. 10. 2013 budou zahájeny opravy na rychlostní silnici R7 v úsecích mezi Prahou a Knovízí ve Středočeském kra...
Nový bezpečnostní prvek pro dispečink 1. Národního železničního koridoru (4.5 b.)
Dopravny a dispečinky 1. Národního železničního koridoru (1. NŽK) jsou nově vybaveny moderními ovládacími terminály. Jej...
Letos se opraví nejvíce kilometrů dálnic v historiiLetos se opraví nejvíce kilometrů dálnic v historii (4.5 b.)
Už teď je jisté, že v roce 2013 bylo opraveno historicky nejvíce kilometrů dálnic. Tento pozitivní vývoj je možný díky s...

NEJdiskutovanější související články

Pokračuje oprava dálnic D1 a D2 v Brně (1x)
ŘSD tuto neděli zahájí pokračování v rozsáhlé opravě průtahu dálnic D1 a D2 u Brna. Oprava mezi km 193,8 a 199,3 byla z ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice