Nový Tyršův most už slouží Přerovanům, výstavbu brzdily zbytky starého mostu
Rubrika: Mosty
Nový Tyršův most již slouží Přerovanům. Přestože slavnostní otevření se uskuteční až v úterý 8. května v rámci oslav výročí osvobození města po 2. světové válce, místní obyvatelé ho zvědavě okukují již několik dní. Moderní stavba, za kterou město Přerov zaplatilo 120 milionů korun, stojí v místech původního mostu přes Bečvu z roku 1903. Nový most vychází z návrhu významné české architektky Aleny Šrámkové. Společnost Skanska, která stavbu realizovala, zahájila práce v září 2010 demontáží staré nevyhovující lávky a hotové dílo předalo počátkem května, přesně podle termínu ve smlouvě.
„Během výstavby jsme narazili v korytě Bečvy na neočekávané množství dřevěných pilot a zbytků starého mostu. Abychom mohli vybudovat základy pilířů nového mostu, museli jsme tento materiál nejdříve odstranit, což znamenalo značné komplikace. Vše jsme nakonec vyřešili, částečné zdržení jsme dohnali a podařilo se nám tuto krásnou stavbu předat Přerovanům včas,“ popsal průběh stavby František Mašek, ředitel závodu Mosty společnosti Skanska.
Nový Tyršův most symbolizuje historii i současnost města. Dominantu mostu tvoří bronzová socha zubra s kruhem v nozdrách, která má původ v heraldice městského erbu a je symbolem energie a sebevědomí. Tato socha je doplněna sochou ptáka, symbolu volnosti a svobody, umístěnou ve středu mostu, a třemi stromy na jeho protější straně. Protože mosty nad řekou bývají také tradičním hnízdištěm ptáků, vzniklo díky spolupráci architektů a ornitologů na spodní straně konstrukce dvanáct umělých vlaštovčích hnízd.
Nový most zachovává členění původního mostu. Vytváří tři mostní otvory a zachovává dvojici pilířů. Pilíře jsou železobetonové, nosná konstrukce je rovněž železobetonová, trámová. Celková šířka mostu je 12,5 metru, délka přemostění 71,5 metrů. Most bude jednosměrně průjezdný a prostor pro vozidla je z bezpečnostních důvodů oddělen od pěší zóny 15 cm vysokou obrubou. Povrch tvoří kamenná dlažba osazená do pískového lože. V případě mimořádných situací by však bylo možné využít most i pro obousměrný provoz. Na okrajích mostu jsou osazeny žulové římsy a atypické ocelové zábradlí. Součástí mostu je osvětlení zabudované v madlech zábradlí, sochy ptáka, zubra a stromu jsou osvětleny samostatně s barevnými světly pro noční efekty.
Původní most, který v této části Přerova překlenul Bečvu, byl postaven v roce 1903. Na konci druhé světové války ho nacisté vyhodili do povětří a břehy Bečvy spojila v roce 1964 jen provizorní lávka. Ta stála nad zbytky původního mostu až do září 2010.