KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Nový Tyršův most už slouží Přerovanům, výstavbu brzdily zbytky starého mostu

Nový Tyršův most už slouží Přerovanům, výstavbu brzdily zbytky starého mostu

Publikováno: 9.5.2012
Rubrika: Mosty

Nový Tyršův most již slouží Přerovanům. Přestože slavnostní otevření se uskuteční až v úterý 8. května v rámci oslav výročí osvobození města po 2. světové válce, místní obyvatelé ho zvědavě okukují již několik dní. Moderní stavba, za kterou město Přerov zaplatilo 120 milionů korun, stojí v místech původního mostu přes Bečvu z roku 1903. Nový most vychází z návrhu významné české architektky Aleny Šrámkové. Společnost Skanska, která stavbu realizovala, zahájila práce v září 2010 demontáží staré nevyhovující lávky a hotové dílo předalo počátkem května, přesně podle termínu ve smlouvě.

„Během výstavby jsme narazili v korytě Bečvy na neočekávané množství dřevěných pilot a zbytků starého mostu. Abychom mohli vybudovat základy pilířů nového mostu, museli jsme tento materiál nejdříve odstranit, což znamenalo značné komplikace. Vše jsme nakonec vyřešili, částečné zdržení jsme dohnali a podařilo se nám tuto krásnou stavbu předat Přerovanům včas,“ popsal průběh stavby František Mašek, ředitel závodu Mosty společnosti Skanska.

Nový Tyršův most symbolizuje historii i současnost města. Dominantu mostu tvoří bronzová socha zubra s kruhem v nozdrách, která má původ v heraldice městského erbu a je symbolem energie a sebevědomí. Tato socha je doplněna sochou ptáka, symbolu volnosti a svobody, umístěnou ve středu mostu, a třemi stromy na jeho protější straně. Protože mosty nad řekou bývají také tradičním hnízdištěm ptáků, vzniklo díky spolupráci architektů a ornitologů na spodní straně konstrukce dvanáct umělých vlaštovčích hnízd.

Nový most zachovává členění původního mostu. Vytváří tři mostní otvory a zachovává dvojici pilířů. Pilíře jsou železobetonové, nosná konstrukce je rovněž železobetonová, trámová. Celková šířka mostu je 12,5 metru, délka přemostění 71,5 metrů. Most bude jednosměrně průjezdný a prostor pro vozidla je z bezpečnostních důvodů oddělen od pěší zóny 15 cm vysokou obrubou. Povrch tvoří kamenná dlažba osazená do pískového lože. V případě mimořádných situací by však bylo možné využít most i pro obousměrný provoz. Na okrajích mostu jsou osazeny žulové římsy a atypické ocelové zábradlí. Součástí mostu je osvětlení zabudované v madlech zábradlí, sochy ptáka, zubra a stromu jsou osvětleny samostatně s barevnými světly pro noční efekty.

Původní most, který v této části Přerova překlenul Bečvu, byl postaven v roce 1903. Na konci druhé světové války ho nacisté vyhodili do povětří a břehy Bečvy spojila v roce 1964 jen provizorní lávka. Ta stála nad zbytky původního mostu až do září 2010.

 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Nový Tyršův most Nový Tyršův most Nový Tyršův most Nový Tyršův most Nový Tyršův most

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice