KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Silniční infrastruktura    Nový trend v diagnostice a vyhodnocení stavu vozovky

Nový trend v diagnostice a vyhodnocení stavu vozovky

Publikováno: 17.11.2016
Rubrika: Silniční infrastruktura

Mezi odborníky z oblasti silničního hospodářství je jedním z nejčastěji diskutovaných témat Systém hospodaření s vozovkou (SHV) a moderní technologie sběru dat jako jeho základ. Společnost VARS BRNO a. s., která patří v evropském měřítku k předním odborníkům na tuto oblast, připravila pro český trh vlastní řešení SHV, postavené na zahraničních zkušenostech a pokročilých možnostech diagnostiky vozovek a vyhodnocení vstupních dat.

Stále platí, že základní vstupy pro hodnocení stavu vozovky – jako jsou proměnné parametry (IRI, MPD, hloubka vyjetých kolejí, hloubka vody, součinitel podélného tření), poruchy a únosnost vozovek–, zůstávají zachovány, ale rostou nároky na jejich přesnost, rychlost zjištění a objektivitu. Nové metody sběru dat posouvají úroveň těchto údajů o několik stupňů nahoru.

VYUŽITÍ SYSTÉMU LCMS PRO ZKOUMÁNÍ POVRCHU VOZOVKY

Pro sběr proměnných parametrů VARS BRNO používá multifukční vozidla, která jsou vybavena nejmodernější technikou. Jejich etalonem je LCMS (Laser Crack Measurement System), který umožňuje:

  • vysokou rychlost sběru v běžných provozních podmínkách,
  • přesné zjištění polohy a hloubky poruch,
  • automatizované zpracování,
  • objektivní vyhodnocení.

Systém LCMS slouží k laserovému 3D skenování povrchu vozovek s milimetrovým rozlišením v příčném i podélném směru. Z naměřených dat lze automaticky vyhodnotit poruchy (trhliny, výtluky, vyjeté koleje, ztrátu hmoty, makrotexturu), jejich závažnost, přesnou kvantifikaci a lokalizaci. Výstupem ze systému jsou velmi podrobné 2D kolmé snímky povrchu vozovky s rozlišením až 1 × 1 mm. Velmi precizního prostorového zobrazení povrchu lze dosáhnout pořízením 3D snímků s širokým dalším využitím. Snímky jsou nezávislé na vnějším osvětlení, sběr dat je tak možné realizovat i v noci. Na vozovkách s cementobetonovým krytem navíc lze automaticky měřit výšku schůdku mezi jednotlivými deskami.

V případě sledování poruch vozovky lze postupovat metodou ručního nebo automatického vyhodnocení. Hlavními nevýhodami ručního vyhodnocení jsou především vysoká pracnost a časová náročnost, svou (převážně negativní) roli sehrává i faktor subjektivního hodnocení. Oproti tomu metoda automatického vyhodnocení umožňuje objektivní vyhodnocení poruch v jejich skutečné poloze, tvaru a ploše. Na sledované vozovce se přesně identifikuje celkový objem trhlin, díky čemuž je možné přesně stanovit náklady na jejich opravu. Při opakovaném měření lze na základě degradačních křivek stanovit další rozvoj poruch a vyčíslit, o kolik vyšší budou náklady, pokud nedojde k opravě hned, ale až někdy v budoucnosti. 

Multifunkčními diagnostickými vozidly je možné měřit nejen proměnné parametry, ale také získávat další kvalitní výstupy např. z videokamer, které jsou natočeny pod úhlem umožňujícím zachytit okrajové části komunikace včetně jejího vybavení. Takto získané snímky otevírají další možnosti pro zpracování jak stavu vozovky, tak pořízení nebo aktualizaci pasportních údajů a dopravního značení.

Multifukční vozidla jsou také využívána pro diagnostiku letištních ploch. V této oblasti je vyžadována mimořádná pozornost na sledování změn kvality povrchu dráhy z pohledu komfortu a bezpečnosti vzletu a přistání. Standardní kontroly, prováděné pochůzkou, byly tak doplněny přístrojovým měřením. Specifické požadavky letišť na kvalitu ranvejí byly důvodem pro vývoj nových technologií pro sledování stavu povrchu a analýzy vybraných povrchových vlastností letištních ploch. Metody, původně vyvinuté pouze pro letecký průmysl, se začínají stále více uplatňovat také při sběru a hodnocení povrchových parametrů vozovek.

Předmětem diskusí odborníků je i srovnání systému LCMS se systémy mobilního mapování, které používají odlišné způsoby laserového skenování. Porovnání a možnosti využití obou systémů přináší následující tabulka:

  LCMS Mobilní mapování
Druh skeneru řádkový, pulzní rotační, 360 st.
Skenovaný pás šíře 4,0 m cca 200 m, dle dosahu skeneru
Přesnost skenování 0,5 mm

1 – 2 cm, podle vzdálenosti 5 mm přímo na vozovce

Rozlišení v příčném směru 1 mm

5 – 10 mm, podle typu

Rozlišení v podélném směru 1 – 5 mm, dle rychlosti jízdy

100 – 150 mm dle rychlostí jízdy

Hustota měřených bodů na 1 m2 min. 200 000 bodů cca 10 000 bodů
Vhodné použití

Automatická detekce poruch 
Kolmé snímky vozovky

3D model terénu

S ohledem na údaje uvedené v tabulce doporučujeme použít systém LCMS pro objektivní, přesné a opakovatelné detekování a sledování vývoje poruch vozovek a systémy mobilního mapování používat především pro předprojektovou přípravu stavby. Toto rozlišení technologií z hlediska využitelnosti je možno chápat i jako základní rozdíl mezi systémem hospodaření s vozovkou a systémem hospodaření s majetkem. Do obou disciplín vstupuje čím dál tím více nejrůznějších nových technologií, jejichž vývoj je potřeba průběžně začleňovat do správy silniční infrastruktury. Aby nedošlo k neefektivnímu či kontraproduktivnímu nakládání s finančními prostředky správců komunikací, je důležité využívat pouze ty metody, které jsou pro daný účel nejvhodnější. Systém hospodaření s vozovkou počítá se správou celé silniční infrastruktury z pohledu údržby a oprav vozovek a ke správnému fungování je potřeba získávat data kontinuálně a hlavně přesně a rychle.

ZKUŠENOSTI Z PROVOZU

Na základě zkušeností s více jak ročním provozem multifunkčního vozidla CleveraCAR společnosti VARS BRNO lze konstatovat, že využití moderní technologie LCMS umožňuje provádět diagnostiku vozovky v rozsahu až 250 km denně, v závislosti na provozních podmínkách. Naměřená data jsou automaticky zpracována a vyhodnocena. Naši zákazníci tak získávají objektivně vyhodnocený stav vozovek s použitím multikriteriálního hodnocení na základě kombinace proměnných parametrů a poruch vozovek. Navazujícím výstupem je plán oprav připravený na základě kombinace stavu vozovky, doporučených technologií oprav a předpokládaných objemů finančních prostředků. Z doposud zpracovaných zakázek pro efektivní a správné vyhodnocení stavu vozovky svým zákazníkům doporučujeme v co největší míře využívat multifunkční diagnostické vozidlo a měřit každý jízdní pruh samostatně.

Získaná báze dat z multifunkčního vozidla nám otevírá další možnosti jejího využití. Příkladem je už nyní vytěžování pasportních dat ze získaných videosnímků. Pasportní údaje o vozovce a jejím vybavení a součásti, např. svislé dopravní značení, svodidla, opěrné zdi a další, jsou prostřednictvím specializovaných softwarových nástrojů lokalizovány a tvoří tak základ pasportních evidencí majetkových správců.

Společnost VARS BRNO je technologická firma nabízející inovativní a chytrá řešení pro dopravu. Byla založena v roce 1995 v Brně a řadí se mezi lídry oblasti hospodaření s pozemními komunikacemi. VARS BRNO je od 1. 8. 2014 součástí jedné z nejvýznamnějších nadnárodních skupin VINCI Energies. Mezi nejvýznamnější klienty patří Ministerstvo dopravy, krajské úřady a krajská města, správci komunikací, plavební správa a podniky Povodí, dopravní a výzkumná centra, projektanti a další skupiny odborníků veřejné a státní správy.

Další podrobnosti můžete nalézt na webových stránkách www.vars.cz nebo https://youtu.be/zQ1rDbB4pm0.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Vybavení multifukčního diagnostického vozidla CLEVERA CARUkázka prezentace vyhodnocených parametrů a stavu vozovkyCLEVERA CAR v praxiAutomaticky klasifikované poruchy na asfaltových vozovkáchDetekce trhlin na CB vozovkách s automatickou identifikací schodků

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfalt modifikovaný pryžovým granulátem – tichý a ekologický kryt vozovek nové generaceAsfalt modifikovaný pryžovým granulátem – tichý a ekologický kryt vozovek nové generace (60x)
Použití asfaltu modifikovaného pryžovým granulátem (CRmB, Asphalt Rubber) při pokládkách krytových a podkladních vrstev ...
Silniční obchvat KaznějovaSilniční obchvat Kaznějova (47x)
Na podzim letošního roku dokončíme pro Ředitelství silnic a dálnic ČR dokumentaci pro územní rozhodnutí stavby I/27, Kaz...
Nové pojetí dálniční sítě není zdaleka u konceNové pojetí dálniční sítě není zdaleka u konce (45x)
Osazením značek „dálnice“ na bývalé rychlostní silnice ke dni 1. 1. 2016 a následné změny v mapách či evidenci byl pouze...

NEJlépe hodnocené související články

Ohlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumfOhlédnutí za Gdaňskem: od zoufalství po triumf (5 b.)
Igor Sedláček pracoval v Polsku pět let a vedl suverénně největší projekt Metrostavu v zahraničí. O výstavbě rychlostní ...
Skanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad BečvouSkanska dokončila stavbu čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou (5 b.)
Dnes odpoledne se řidiči poprvé projedou po nové trase dálnice D1 na Moravě. Stavbu v hodnotě téměř 3 miliardy vybudoval...
Modernizace na D1 pokračuje, pravý most Vysočina se opravil za rekordních 70 dníModernizace na D1 pokračuje, pravý most Vysočina se opravil za rekordních 70 dní (5 b.)
Nejtěžší část prací má za sebou tým Jiřího Salavy z divize 4 Metrostavu, která modernizuje úsek dálnice D1 u Velkého Mez...

NEJdiskutovanější související články

Přeložka silnice III/14539 (přes ulici M. Horákové do ulice Strakonická) – stavební část 2 – 1. etapaPřeložka silnice III/14539 (přes ulici M. Horákové do ulice Strakonická) – stavební část 2 – 1. etapa (1x)
Přeložka silnice III/14539 je významnou spojnicí dvou největších českobudějovických sídlišť Máj a Vltava. Zhruba 740 m d...
Výstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – ŠevětínVýstavba dálnice D3 0309/I Bošilec – Ševětín (1x)
Hlavním cílem projektu je výstavba nového, více než 8 km dlouhého úseku dálnice D3 na území Jihočeského kraje mezi obcem...
Přeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončenaPřeložka silnice I/49 Vizovice – Lhotsko je dokončena (1x)
Dne 21. září slavnostně skončila výstavba silnice I/49 v úseku Vizovice – Lhotsko ve Zlínském kraji. Stalo se tak o půl ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice