KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Nový most v obci Baška je hotov

Nový most v obci Baška je hotov

Publikováno: 23.8.2011, Aktualizováno: 29.8.2011 11:36
Rubrika: Mosty

Dnes 23. srpna 2011, přesně po čtrnácti měsících od uzavření smlouvy se zhotovitelem OHL ŽS, a.s., byl za účasti hejtmana Moravskoslezského kraje Jaroslava Palase slavnostně otevřen nově postavený most přes řeku Ostravici v obci Baška. Moravskoslezský kraj tak může předat most do užívání občanům o 100 dnů dříve. Firmě OHL ŽS, a.s. se podařilo postavit most v rekordně rychlém čase.

Původní starý most z roku 1961 byl 16. května 2010 zničen rozvodněnou Ostravicí. Výstavba mostu o původní délce 93,20 m se uskutečnila v rekordně krátkém čase. Vedení kraje rozhodlo v zájmu občanů Bašky o předčasném užívání stavby a to znamená, že se na něm po zprovoznění mostu budou provádět ještě malé dokončující práce. Pro veřejnost bude most zpřístupněn 25.8.2011 od 14:00 hod. Od 26.8.2011 zde bude opětovně zahájena hromadná doprava a budou platit také nové autobusové jízdní řády. Celkové náklady na výstavbu mostu jsou ve výši 91 650 148 Kč z toho 45 825 000 Kč bylo poskytnuto Ministerstvem pro místní rozvoj ČR, neboť stavba byla začleněna do programu na obnovu obecního a krajského majetku postiženého živelní či jinou pohromou. Zbylá část byla uhrazena z pojistného plnění České pojišťovny za škodu, která vznikla na majetku Moravskoslezského kraje a také z rozpočtu MSK ve výši 616.748 Kč .

„Po povodni v roce 2010 jsme stáli před otázkou jak co nejrychleji zabezpečit opravu jediného, povodní poškozeného, mostu přes řeku Ostravici v Obci Baška. Proběhlo hodně diskusí a bylo znát mnoho emocí. Dnes můžeme konstatovat, že jsme se rozhodli správně. Chtěl bych poděkovat občanům Bašky za jejich trpělivost. Musím říci, že požadavek postavit most v co nejkratším termínu je splněn,“ řekl hejtman Jaroslav Palas při slavnostní přestřižení pásky a dodal: „ Děkuji všem, kteří se na tomto projektu podíleli.“

Nový most byl navržen jako spojitá trámová ocelobetonová konstrukce s horní mostovkou. Nosnou konstrukcí tvoří čtyři I nosníky spřažené s železobetonovou monolitickou deskou. Most je navržen jako dvoupolový s pilířem umístěným na bermu řeky Ostravice. Most je založen na velkoprůměrových pilotách a má délku nosné konstrukce 103,5 m, přičemž rozpětí jednotlivých polí činí 52 a 40 m. Pod mostním objektem je vytvořen prostor pro cyklistickou stezku, která je plánována podél toku Ostravice. Návrhem nové konstrukce bylo odstraněno kritické místo, kterým byl pilíř v proudnici toku. Navržená konstrukce respektuje stávající komunikaci i potřebnou rezervu nad hladinou stoleté vody. Místo starých tří pilířů v korytě je pouze jeden pilíř mimo hlavní proudnici řeky.

„Výstavba nového mostu, který nahradil původní, poničený povodní, nebyla jednoduchá. Naši pracovníci se ale snažili, aby jediné spojení obcí Kunčice a Baška bylo plně obnoveno co nejdříve,“ řekl dnes Ing. Michal Štefl, předseda představenstva a generální ředitel OHL ŽS, a.s.

V současné době se dokončují práce, které nemají vliv na užívání mostu, na kamenném opevnění mostního pilíře a následně se provedou jemné terénní úpravy, demontuje se provizorní lávka pro občany a provede se náhradní výsadba stromů a keřů. Tímto bude stavba finálně dokončena a Moravskoslezský kraj požádá příslušný správní úřad o vydání kolaudačního souhlasu.

Z důvodů otevření mostu přes řeku Ostravici v obci Baška dojde s platností od 26. 8. 2011 (pátek), ke změnám ve vedení linek, které zajišťuje dopravce ČSAD Frýdek – Místek a. s. Jízdní řády linek veřejné linkové osobní dopravy jsou nastaveny tak jak byly vedeny před opravou mostu.

  • linka 860305 Frýdek-Místek – Baška
    - dochází k vypuštění zastávky Baška, u cihelny, spoje již nebudou vedeny po objízdné trase přes Frýdlant nad Ostravicí do Kunčiček u Bašky
  • linka 860309 Frýdek-Místek – Baška, Hodoňovice
    - dochází k vypuštění zastávky Frýdlant nad Ostravicí, zahradnictví a vložení zastávky Baška, Hodoňovice, Kamenec, spoje již nebudou vedeny po objízdné trase přes Frýdlant nad Ostravicí
  • linka 860331 Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice – Staré Hamry - Bílá
    - spoje budou opět vyjíždět ze zastávky Frýdek-Místek, Frýdek, aut. nádr. a budou znovu vedeny přes město Frýdek-Místek „Riviéru“ a v Bašce přes Kunčičiky u Bašky, linka již nepojede přes Staré Město
  • linka 860349 Čeladná – Frýdlant nad Ostravicí – Frýdek-Místek – Paskov
    - dochází k vypuštění zastávky Frýdek-Místek, Frýdek, Na Veselé, všechny spoje linky budou opět vedeny přes Bašku, Kunčičky u Bašky

Rozvodněná Ostravice podemlela dne 16. května 2010 pilíř v korytě řeky tak silně, že pilíř poklesl a naklonil se. Most se v místě pilíře prohnul o 300 mm. Poklesem došlo k výrazné změně namáhání mostní konstrukce, která se trvale zdeformovala. Deformace nepříznivě ovlivnila cca 80% délky mostu tak, že most byl v tomto rozsahu nepoužitelný. Navíc případné zřícení pilíře mohlo způsobit další destrukci mostu. Jelikož byl most také vzhledem ke svému stáří celkově ve špatném stavu, bylo obnovení pilíře a provedení opravy starého mostu neekonomické. Navíc by v korytě zůstal opět mostní pilíř omezující volný průtok.


Zpracovala: Bc. Šárka Vlčková, tisková mluvčí
Odbor kancelář hejtmana kraje

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Nový most v obci Baška je hotovNový most v obci Baška je hotovNový most v obci Baška je hotovNový most v obci Baška je hotov

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice