Nový most v obci Baška je hotov
Rubrika: Mosty
Dnes 23. srpna 2011, přesně po čtrnácti měsících od uzavření smlouvy se zhotovitelem OHL ŽS, a.s., byl za účasti hejtmana Moravskoslezského kraje Jaroslava Palase slavnostně otevřen nově postavený most přes řeku Ostravici v obci Baška. Moravskoslezský kraj tak může předat most do užívání občanům o 100 dnů dříve. Firmě OHL ŽS, a.s. se podařilo postavit most v rekordně rychlém čase.
Původní starý most z roku 1961 byl 16. května 2010 zničen rozvodněnou Ostravicí. Výstavba mostu o původní délce 93,20 m se uskutečnila v rekordně krátkém čase. Vedení kraje rozhodlo v zájmu občanů Bašky o předčasném užívání stavby a to znamená, že se na něm po zprovoznění mostu budou provádět ještě malé dokončující práce. Pro veřejnost bude most zpřístupněn 25.8.2011 od 14:00 hod. Od 26.8.2011 zde bude opětovně zahájena hromadná doprava a budou platit také nové autobusové jízdní řády. Celkové náklady na výstavbu mostu jsou ve výši 91 650 148 Kč z toho 45 825 000 Kč bylo poskytnuto Ministerstvem pro místní rozvoj ČR, neboť stavba byla začleněna do programu na obnovu obecního a krajského majetku postiženého živelní či jinou pohromou. Zbylá část byla uhrazena z pojistného plnění České pojišťovny za škodu, která vznikla na majetku Moravskoslezského kraje a také z rozpočtu MSK ve výši 616.748 Kč .
„Po povodni v roce 2010 jsme stáli před otázkou jak co nejrychleji zabezpečit opravu jediného, povodní poškozeného, mostu přes řeku Ostravici v Obci Baška. Proběhlo hodně diskusí a bylo znát mnoho emocí. Dnes můžeme konstatovat, že jsme se rozhodli správně. Chtěl bych poděkovat občanům Bašky za jejich trpělivost. Musím říci, že požadavek postavit most v co nejkratším termínu je splněn,“ řekl hejtman Jaroslav Palas při slavnostní přestřižení pásky a dodal: „ Děkuji všem, kteří se na tomto projektu podíleli.“
Nový most byl navržen jako spojitá trámová ocelobetonová konstrukce s horní mostovkou. Nosnou konstrukcí tvoří čtyři I nosníky spřažené s železobetonovou monolitickou deskou. Most je navržen jako dvoupolový s pilířem umístěným na bermu řeky Ostravice. Most je založen na velkoprůměrových pilotách a má délku nosné konstrukce 103,5 m, přičemž rozpětí jednotlivých polí činí 52 a 40 m. Pod mostním objektem je vytvořen prostor pro cyklistickou stezku, která je plánována podél toku Ostravice. Návrhem nové konstrukce bylo odstraněno kritické místo, kterým byl pilíř v proudnici toku. Navržená konstrukce respektuje stávající komunikaci i potřebnou rezervu nad hladinou stoleté vody. Místo starých tří pilířů v korytě je pouze jeden pilíř mimo hlavní proudnici řeky.
„Výstavba nového mostu, který nahradil původní, poničený povodní, nebyla jednoduchá. Naši pracovníci se ale snažili, aby jediné spojení obcí Kunčice a Baška bylo plně obnoveno co nejdříve,“ řekl dnes Ing. Michal Štefl, předseda představenstva a generální ředitel OHL ŽS, a.s.
V současné době se dokončují práce, které nemají vliv na užívání mostu, na kamenném opevnění mostního pilíře a následně se provedou jemné terénní úpravy, demontuje se provizorní lávka pro občany a provede se náhradní výsadba stromů a keřů. Tímto bude stavba finálně dokončena a Moravskoslezský kraj požádá příslušný správní úřad o vydání kolaudačního souhlasu.
Z důvodů otevření mostu přes řeku Ostravici v obci Baška dojde s platností od 26. 8. 2011 (pátek), ke změnám ve vedení linek, které zajišťuje dopravce ČSAD Frýdek – Místek a. s. Jízdní řády linek veřejné linkové osobní dopravy jsou nastaveny tak jak byly vedeny před opravou mostu.
- linka 860305 Frýdek-Místek – Baška
- dochází k vypuštění zastávky Baška, u cihelny, spoje již nebudou vedeny po objízdné trase přes Frýdlant nad Ostravicí do Kunčiček u Bašky - linka 860309 Frýdek-Místek – Baška, Hodoňovice
- dochází k vypuštění zastávky Frýdlant nad Ostravicí, zahradnictví a vložení zastávky Baška, Hodoňovice, Kamenec, spoje již nebudou vedeny po objízdné trase přes Frýdlant nad Ostravicí - linka 860331 Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice – Staré Hamry - Bílá
- spoje budou opět vyjíždět ze zastávky Frýdek-Místek, Frýdek, aut. nádr. a budou znovu vedeny přes město Frýdek-Místek „Riviéru“ a v Bašce přes Kunčičiky u Bašky, linka již nepojede přes Staré Město - linka 860349 Čeladná – Frýdlant nad Ostravicí – Frýdek-Místek – Paskov
- dochází k vypuštění zastávky Frýdek-Místek, Frýdek, Na Veselé, všechny spoje linky budou opět vedeny přes Bašku, Kunčičky u Bašky
Rozvodněná Ostravice podemlela dne 16. května 2010 pilíř v korytě řeky tak silně, že pilíř poklesl a naklonil se. Most se v místě pilíře prohnul o 300 mm. Poklesem došlo k výrazné změně namáhání mostní konstrukce, která se trvale zdeformovala. Deformace nepříznivě ovlivnila cca 80% délky mostu tak, že most byl v tomto rozsahu nepoužitelný. Navíc případné zřícení pilíře mohlo způsobit další destrukci mostu. Jelikož byl most také vzhledem ke svému stáří celkově ve špatném stavu, bylo obnovení pilíře a provedení opravy starého mostu neekonomické. Navíc by v korytě zůstal opět mostní pilíř omezující volný průtok.
Zpracovala: Bc. Šárka Vlčková, tisková mluvčí
Odbor kancelář hejtmana kraje