KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Nový most v Naloučanech vydrží stoletou vodu

Nový most v Naloučanech vydrží stoletou vodu

Publikováno: 30.6.2010, Aktualizováno: 1.7.2010 08:31
Rubrika: Mosty

Dnes byl investorovi - kraji Vysočina - slavnostně předán nový most přes řeku Oslavu. Most mezi obcemi Naloučany a Ocmanice byl navržen tak, aby odolal i stoleté vodě. "Rozhodující pro náročnou stavební akci byla v tomto případě dotace Evropské unie a státu ve výši 24 mil. Kč, která byla kraji Vysočina poskytnuta prostřednictvím ROP Jihovýchod. Důležité je i to, že místo dlouhých devíti kilometrů po hlavní silnici to mají k sobě Ocmaničtí a Naloučanští zase pouze pár metrů," uvedl hejtman kraje Vysočina MUDr. Jiří Běhounek.

Jednopolový most bez středového pilíře byl navržen s ohledem na špatné zkušenosti místních obyvatel s mohutnými jarními povodněmi. S velkou vodou bojovali u Naloučan vodohospodáři a silničáři už v roce 2003. Tehdy musela být silnice poprvé rozbagrována, aby se rozšířilo koryto řeky a velká voda nezatopila asi dvacet rodinných domů. Když se situace na jaře 2006 opakovala a hrozilo nebezpečí stržení původního, čtyřicet let starého, železobetonového mostu, začal správce komunikace - kraj Vysočina - zvažovat stavbu nového přemostění. Po povodních 2006 bylo definitivně rozhodnuto, že rozbagrování vozovky už situaci neřeší a je třeba hledat novou alternativu. Původní most byl tedy stržen a zhruba dva roky jezdila auta mezi Ocmanicemi a Naloučany po provizorním 21 metrů dlouhém mostě. Ten na místě strženého přemostění postavila těsně po posledních povodních skupina 22 ženistů 151. ženijního praporu z Bechyně.

Železobetonovou jednopolovou konstrukci mostu tvoří integrovaný rám z předpjatého betonu, založený na vrtaných pilotách. "Most je konstruován na převedení stoleté vody s normovanou rezervou," popsal dílo Jiří Lojda z krajského odboru dopravy a silničního hospodářství. Součástí zakázky byly také přeložky telekomunikačního kabelu a veřejného osvětlení, úprava toku pod mostem (odstranění středového pilíře původního mostu), úprava a zpevnění břehů řeky, vegetační úpravy a náhradní výsadba. Současně s touto akcí si obce Naloučany a Ocmanice dobudovaly část chodníků od mostu ke svým obcím. Most přes Oslavu je pouze dílčí částí protipovodňových opatření, navržených ve studii zpracované pro obec Naloučany.

Stavba nového mostu byla zahájena v červenci 2009 a kompletně dokončena 30. června 2010. Most byl na základě povolení k předčasnému užívání stavby uveden do provozu již 1.6.2010. Investorem díla, jehož celkové náklady dosáhly 26,5 mil. Kč, je kraj Vysočina. Příspěvek EU a státního rozpočtu prostřednictvím ROP Jihovýchod činil více než 24 mil. Kč. Podle projektu společnosti IM-PROJEKT, Inženýrské a mostní konstrukce, s.r.o., most zhotovila sekce Silnice a mosty závodu Dopravní stavby OHL ŽS, a.s.

Základní údaje:
Název: „III/3993 Naloučany – most“
Cena: 26,5 mil. Kč, z toho příspěvek EU a státního rozpočtu prostřednictvím ROP Jihovýchod činí více než 24 mil. Kč.
Termín realizace: VII/2009 - VI/2010.
Délka mostu celková: 44 m, délka přemostění: 30,7 m
Volná šířka mostu: 9 m, šířka mezi zvýšenými obrubami: 6,5 m
Chodník šířka: 2 m (na mostě vlevo ve směru od Naloučan)
Výška mostu nad terénem: 6,5 m
Délka upravovaného úseku komunikace: 226 m
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Nový most v Naloučanech

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice