Nový most v Karviné přes Olši je v provozu
Rubrika: Mosty
Most v Karviné přes řeku Olši bude uveden do provozu z 5. 11. na 6. 11. 2011 v nočních hodinách. Nešlo zde o opravu staré stavby, ale vybudování zcela nové konstrukce. Statiku starého mostu na komunikaci, která je velmi vytíženou, byla poškozena při povodních v roce 2010 (podemletí pilíře). Na základě posouzení statika a finanční náročnosti opravy starého mostu bylo rozhodnuto o vybudování nové mostní konstrukce s tím, že bude odstraněn mostní pilíř v profilu koryta.
„Z důvodu snížené únosnosti byl v loňském roce omezen provoz na mostě do dvou jízdních pruhů a na podzim 2010 byly započaty přípravné práce k demolici mostu. Pro zachování co nejdelší doby provozu na mostě byl most odstraňován po třetinách s tím, že po odstranění každé části již probíhala výstavba pilířů a úprava opěr,“ popisuje průběh prací ředitel ŘSD René Poruba.
Nový most měl být původně uveden do provozu již od 1. listopadu 2011. „Prodloužení termínu zprůjezdnění o pět kalendářních dní bylo způsobeno nutností dodržení technologických postupů, kdy zejména v době provádění nátěrů nosné konstrukce a v době, kdy bylo naplánováno provádět izolace, nevyhovovalo počasí a z hlediska zajištění kvality nebylo možno tento skluz v již tak šibeničním termínu dohonit,“ vysvětluje René Poruba. I tak termín realizace této stavby byl skutečně velmi krátký. Práce na stavbě mostu byly zahájeny květnu 2010.
Uzavření provozu trvalo šest měsíců. Navíc oproti původní dokumentaci došlo k úpravě mostní konstrukce a to z důvodu umožnění zavěšení horkovodu na nový most, což si vyžádalo zřízení navíc dvou mostních železobetonových konstrukcí v předpolí ocelového mostu, pro prostup horkovodu. Tímto řešením se zabránilo možné destrukci stávajícího horkovodu při další velké vodě a ohrožení zásobování teplem obyvatelům Karviné.
Délka mostu: 134 m
Délka oblouku: 67m
Výška vzepětí oblouku: 10 m
Váha ocelové konstrukce: 710 tun
Celkové náklady: cca 180 mil. Kč s DPH
Zhotovitel: FIRESTA Fišer