Nový most Barikádníků slouží dopravě v Praze již 30 let
Publikováno: 26.11.2010
Rubrika: Mosty
Rubrika: Mosty
Most Barikádníků nahradil původní Trojský most postavený v letech 1926-28 (otevřen 29. října 1928), který byl po válce přejmenován na most Barikádníků (na počest obránců Prahy v době Pražského povstání v květnu 1945) a který sloužil veřejnosti až do roku 1977. Původní most, po kterém vedla i tramvajová trať, však časem přestal vyhovovat novým dopravním požadavkům a také byl již značně zchátralý.
- Nový most byl budován v letech 1972 až 1980 dle návrhu architekta Jiřího Trnky. Při stavbě byly použity původní pilíře z roku 1928 (do úrovně hladiny), vlastní konstrukci tvoří ocelový rám s železobetonovou mostovkou.
- Starý most Barikádníků byl po částech odvezen na lodích a uložen na dně vytěžené pískovny u Velkých Žernosek.
- Automobilové dopravě po dobu stavebních prací sloužil provizorní ocelový most - jeho mostovka byla vyložena dřevěnými trámy, které dělaly velký hluk, proto získal přezdívku Rámusák.
- Současný most Barikádníků je 212 metrů dlouhý a 33 metrů široký - mostovka má šest jízdních pruhů a dva chodníky.
- Most má zásadní význam pro spojení Prahy se severem, je součástí tzv. severojižní magistrály a mj. přivádí do města dopravu z dálnice D8.
- Most je v současnosti nezastupitelný i v systému vnitřní dopravy metropole, má zásadní význam pro spojení severních sídlišť a například Troji s centrem.
- Most Barikádníků je poslední silniční most přes Vltavu v Praze (po proudu řeky); další místo, kde lze řeku autem přejet, je téměř o 30 km dále (po dálnici D8) v Kralupech nad Vltavou.
- Most je 17. z 19 pražských mostů - dále po proudu je již pouze tramvajový most a Trojská lávka pro pěší.
- Přes most přejede přes 70 000 vozidel denně; ulehčit by mu mohl budovaný vnitřní městský okruh (nedaleko mostu vyústí na povrch tunel Blanka, součástí výstavby okruhu je i nový Trojský most, který propojí Holešovice s Trojou a nahradí stávající tramvajový most) i plánovaný obchvat Prahy s mostem u Suchdola, jehož výstavba je však zatím v nedohlednu.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.