KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Nové zahájení projektu železnice Crossrail v Londýně v roce 2011

Nové zahájení projektu železnice Crossrail v Londýně v roce 2011

Publikováno: 23.4.2012
Rubrika: Mosty, Tunely

Zahajovací práce na výstavbě projektu Crossrail v Londýně, jedné z největších staveb železnice v městských podmínkách v současnosti v Evropě, byly po volbách v Británii v květnu 2010 do konce téhož roku pozastaveny. Zpráva shrnuje současný stav obnoveného pokračování stavby, které proběhlo v loňském roce.

ZMĚNY ORGANIZACE STAVBY CROSSRAIL V OBDOBÍ 2010-11
Vláda Británie po volbách 05/2010 vstupovala do těchto voleb s programem zastavení předchozí vládou zahájené stavby Crossrail pro její velkou finanční náročnost. Tento přístup nové britské vlády ke stavbě byl, v období 05–12/2010, zřejmě přehodnocován.

Již dříve připravené vyhlášení soutěží na dodávku nejnáročnějších tunelových částí stavby bylo ale proto rozhodnuto v 06/2010 zastavit a přesunout do poloviny roku 2011. V období 05-12/2010 bylo prováděno nové celkové posouzení jak technického řešení, tak zejména nákladů stavby. Výsledkem provedeného posuzování bylo vyhlášení předpokladu snížení celkové ceny stavby o několik procent při zachování navrženého technického řešení. Současně v témže období proběhla výměna osob na vedoucích místech investorské společnosti Crossrail Limited, která je plně ve vlastnictví společnosti Transport for London financované ministerstvem dopravy Británie. Celkové posouzení již v roce 2008 zahájené stavby bylo ukončeno v závěru roku 2010 vyhlášením zadavatele o jejím dalším pokračování s cílem uvedení stavby do provozu místo původního roku 2017 v roce 2018 s podmínkou dodržení snížených celkových nákladů projektu.

PRŮBĚH NOVÉHO ZAHÁJENÍ STAVBY CROSSRAIL V ROCE 2011
Nové vedení investorské společnosti stavby ještě v závěru roku 2010 zahájilo dobře organizované vyhlášení soutěží na dodávku čtyř hlavních úseků tunelové části stavby tak, že na konci prvního čtvrtletí 2011 byl vyhlášen výběr vítězných sdružení dodavatelů.

Tito dodavatelé, zřejmě podle pokynů zadavatele, vyhlásili okamžitě soutěž na dodávku celkem sedmi razících strojů na provádění ražeb a v 06/2010 byla vybrána jako dodavatel všech sedmi strojů německá společnost Herrenknecht.

Postupně byly dále v roce 2011 vyhlašovány soutěže na dodávku jak přípravných prací potřebných pro zahájení ražeb, tak zejména soutěže na dodávku náročných staveb osmi stanic tunelové části trasy stavby Crossrail v centru Londýna.

V závěru roku 2011 bylo možno konstatovat, že se v jeho průběhu podařilo určit dodavatele časově nejnáročnější tunelové části stavby Crossrail prakticky v celém rozsahu této části projektu. Na konci srpna 2011 byly dokonce ukončeny stavební práce na přípravě dvou prvních portálových vstupů pro ražbu s použitím razících strojů na nejzápadnější stanici tunelové části Royal Oak. Tato skutečnost umožní první zahájení prací ražeb tunelů na tomto úseku 2 × 6,16 km již ve druhém čtvrtletí letošního roku.

DALŠÍ POKRAČOVÁNÍ PROJEKTU CROSSRAIL
Nové vedení investorské společnosti, v návaznosti na zkušenosti získané na obdobných stavbách v předchozím období, velmi dobře organizovalo v průběhu roku 2011 důležité zahájení tunelové části stavby s důsledným zaměřením na dodržení základních požadavků na nové zahájení prací. Požadavek na dodržení, nebo další snížení celkové ceny projektu byl, v průběhu roku 2011, kromě uzavření smluv také zabezpečován výzvou zadavatele vybraným dodavatelům ke tříměsíční diskusi o dodavatelských návrzích na snížení potřeby času a ceny, které byl uzavřeny ve smlouvách. V závěru roku 2011, byl, zřejmě na základě jak uvedené diskuse, tak i vlastního průběhu přípravných prací, vyhlášen předpoklad dosažení termínu uvedení stavby do provozu v prosinci 2017.

Koncepčnost činnosti zadavatele projektu potvrzuje také skutečnost, že ještě před závěrem roku 2011 byla dokončena výstavba školy pro vzdělávání budoucích celkem 4 000 pracovníků, kteří budou od letošního roku postupně školeni jako budoucí provozovatelé náročné dopravní stavby.

ZÁVĚR
Stejně jako přede dvěma roky na závěr nezbývá, nežli s trochou závisti britským kolegům, železničářům a tunelářům blahopřát k úspěšnému znovuzahájení evropsky významného projektu dopravní infrastruktury v loňském roce a přát jeho stejně úspěšný další průběh včetně dosažení termínu dokončení projektu v závěru roku 2017.

LITERATURA:
[1] Caravanas, A.; Salák, P.: Design of underground structures for new London railway system – Crossrail Project, 11th Interantional conference Prague, 2010
[2] Smolík, J.: Zahájení výstavby projektu železnice Crossrail přes Londýn, 15. ročník konference Železniční mosty a tunely, 2010
[3] Dulake, Ch.: Crossrail – design and construction, 60th Geomechanic Colloquy Salz, 2011

Newly Initiated Project of Crossrail Railways in London in 2011
The initiation works on construction of Crossrail project in London, one of the biggest railway constructions within urban conditions currently in Europe, was stopped after elections in Britain in June 2010 until the end of that year. The report summarises the current status of renewed construction continuation which was performed last year.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Tunelovací stroje od firmy Herrenknecht připravené pro podzemní stavbu.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (74x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice