KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Nová lávka pro pěší v Hrádku nad Nisou

Nová lávka pro pěší v Hrádku nad Nisou

Publikováno: 7.5.2012
Rubrika: Mosty

Projekt představuje jednopolovou železobetonovou visutou lávku s ocelovými příčníky, která je budována na místě původní lávky. Příčníky nové lávky jsou podporovány svislými ocelovými závěsy zakotvenými na řetězovce složené z průběžných ocelových táhel. Táhla jsou kotveny na každém břehu do pylonů tvaru A. Pylony jsou zajištěny stabilizačními táhly do kotevních bloků.

Původní ocelová konstrukce lávky, která byla poničena během povodní v srpnu 2010, již byla v nevyhovujícím technickém stavu a provoz na ní byl zastaven. Lávka byla určena k  emolici. Poloha nové lávky byla určena do místa původní lávky. K obnovení pěšího provozu byla v blízkosti stávající lávky zbudována provizorní lávka. Nejprve bylo nutné přistoupit ke snesení a  sešrotování ocelové konstrukce a demolici betonových konstrukcí původní lávky. Dále byly provedeny zemní práce pro základy nové lávky. Spodní stavba je založena na 8 pilotách Ø 900 mm délky 9 m. Základy tvoří železobetonová deska rozměru 4,5 × 12,0 o výšce 0,7 – 1,0 m. Opěry 00 a 01 jsou monolitické ze železobetonu třídy C30/37 XF4+XD3. Dříky opěr mají rozměr 4,5 × 1,1 m. Opěry tvoří úložné prahy, na kterých jsou ukotveny pylony. Na opěře 00 byl zřízen vrubový kloub a na opěře 10 jsou ložiska a závěrná zídka.

Spodní stavbu dále tvoří dvojice kotevních bloků pro každý pylon ze železobetonu C30/37 XF4+XD3, do kterých jsou zakotveny stabilizační táhla.

Současně s budováním spodní stavby se vyráběla ocelová konstrukce – 2 pylony, 15 příčníků, 2 ložiska, kotevní přípravky pro stabilizační táhla včetně jejich příslušenství, montážní ztužení, závěsy a systémová táhla.

Po betonáži spodní stavby byla v řečišti smontována podpěrná skruž pro montáž nosné konstrukce, na kterou byly před montáží pylonu rozloženy příčníky.

Oba pylony mají výšku 7,91 m a jsou tvořeny proměnným obdélníkovým průřezem o rozměru 300 × 300 mm ve středu výšky. Plechy mají tl. stěny 22 mm. Každý pylon je spojen příčlí z TR 168/20 ve výšce 7,45 m. Materiál všech částí pylonu je jemnozrnná ocel 355N. Uložení pylonů v patě je řešeno pomocí kulového čepu, kde jsou obě funkční kulové plochy opatřeny žárovým nástřikem bronzem. Každý pylon byl propojen stabilizačními táhly s přípravky zabudovanými v kotevních blocích. Systémová táhla Ø 40 mm byla smontována na příčnících a dále za pomocí dvou jeřábů zvednuta a ukotvena ke styčníkovým plechům ve vrcholech pylonů.

K systémovým táhlům byly přimontovány závěsy Ø 20 mm. Následně byla provedena montáž podélného zavětrování, podlití ložisek a geodetické zaměření OK. Protikorozní ochranu pylonů, ložisek, příčníků, zábradlí a MZ tvoří duplexní systém, u závěsného systému je to vícevrstvý nátěr. Na takto připravenou konstrukci bylo montováno systémové bednění od fy Ulma. Bednění bylo realizováno pomocí závěsných plent, které byly sestaveny pomocí prvkového systému Meccano.

Betonáž NK byla prováděna ve 2 fázích: 1. fáze u polí 8 – 9, 5 – 6, 11 – 12, 14 – 15 a 2 – 3 na podpěrné skruži a 2. fáze u polí 7, 10, 4, 13, 1 a 16 pouze na závěsném systému. Betonáž ve 2. fázi byla realizována pomocí dvou čerpadel na beton od OP 00 a OP 10. Tímto opatřením bylo zamezeno nerovnoměrnému zatěžování konstrukce a snížena doba ukládky betonu. Dilatace na obou opěrách tvoří mostní závěry typu 80J, výrobcem je společnost Doprastav, a.s. Po betonáži mostovky bylo osazeno mostní zábradlí, kde je horní a spodní madlo tvořeno trubkou TR 70 × 40 × 4 mm se svislou výplní P10-40 × 845. Materiál zábradlí je ocel S235. Dodavatelem ocelových konstrukcí byla společnost OK-BE, s. r. o. Dále bude aplikována přímopochozí izolace od firmy Basf, úpravy přechodových oblastí s napojením na stávající živici a demontáž mostního provizoria.

Výstavba nové lávky je financována z prostředků města Hrádek nad Nisou. Ukončení prací je plánováno na konec března letošního roku. Plánovaný termín dokončení je ovlivněn nepříznivými klimatickými podmínkami v této lokalitě. Realizace stavby je prováděna s ohledem na vysokou estetickou hodnotu výsledného díla, optimální spotřebu materiálu a minimální dopady na životní prostředí při výstavbě.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O LÁVCE
Délka přemostění 47,30 m
Délka mostu 70,50 m
Délka nosné konstrukce 48,50 m
Šikmost mostu 90 °
Šířka mostu 2,74 m
Šířka mezi obrubami 2,50 m
Plocha nosné konstrukce 180,42 m2

New Footbridge in Hrádek nad Nisou
The flood in 2010 damaged footbridge steel construction in Hrádek nad Nisou. The traffic on the construction was stopped and it was designated for demolition. Construction that was financed by Hrádek nad Nisou municipality is made difficult by complicated weather conditions in this location. The completion of footbridge is planned in March this year. The original damaged footbridge was demolished and scrapped.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Původní OK lávkyOsazený pylon před montáží stabilizačních táhelSmontovaná řetězovka propojená s příčníky na podpěrné konstrukciBetonáž mostovky ve 2. fázi – na snímku je vidět horní část kotvení bednění.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice