KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Nosná lana jsou již napnuta na 95 procent, most je v podstatě zavěšený

Nosná lana jsou již napnuta na 95 procent, most je v podstatě zavěšený

Publikováno: 24.9.2007, Aktualizováno: 23.11.2008 21:46
Rubrika: Mosty

Na stavbu mostu přes Odru a Antošovické jezero v Koblově přijeli pracovníci firmy VSL Systémy, specialisté na předpínání, výsuv a zesilování nosných konstrukcí mostů a pozemních staveb, koncem června tohoto roku. Začali se připravovat na svůj stěžejní úkol, zavěšení a napnutí přesně 2.176 nosných lan z pylonu do mostovky, která v konečné fázi ponesou celou tíhu mostu i projíždějících automobilů.

Vedoucí projektu Miroslav Strachota z firmy VSL redakci Silnic Železnic řekl, že zpočátku zhruba desítka techniků a dělníků zahájila přípravné práce, osazování osmadvaceti kotevních objímek DR aktivních v mostovce a osmadvaceti DS pasivních v pylonu mostu. Řezali a svařovali na požadovanou délku HDPE trubky, tedy vlastní plastové průchodky, jimiž byla později protahována nosná lana z mostovky na pylon. Dále provedli prefabrikaci předpínacích lan pro první tři páry závěsů mostu, prefabrikaci prvních dvou nosných lan v každém závěsu a osazovali montážní přípravky, navijáky a vrchní ocelový rám s vodícími kladkami, které později sloužily pro zvedání závěsů a prostrkávání lan. V pondělí 30. července zahájili vlastní zvedání osmadvaceti HDPE trubek z mostovky na pylon, zatím s dvěma průchozími lany, což bylo dokončeno o tři dny později. Plynule následovalo prostrkávání zbývajících nosných lan. Od nejkratších, 23 metrových u paty pylonu, po nejdelší, 99 metrová, od okrajů mostu na pylon. Lana jsou opatřena antikorosním voskem a PE obalem pro zajištění dlouhodobé životnosti. Mají hmotnost 1,3 kg na metr délky, ta nejdelší tedy vážila kolem 130 kilogramů, nejkratší „jen“ asi třicet kilogramů. Když si uvědomíme, že každou z dvanácti nejdelších průchodek prochází 91 nejdelších nosných lan, tak si zaměstnanci firmy VSL slušně zavzpírali. Z mostovky k pylonu tak nainstalovali úctyhodných 137 kilometrů nosných lan.


Zaměstnanci VSL napínají první lana.

Důležitým prvním krokem k vlastnímu zavěšování mostu bylo napnutí závěsných lan na 50 % konečné síly odpovídající zhruba 45 % pevnosti lana, která je stanovena na 279 kN (kilonewtonů). Druhou fází bylo další napínání z 50 na zhruba 95 % konečné síly, která se také podařila. Dnes je most v podstatě na lanech zavěšený a v příštích dnech, pokud to počasí dovolí, bude zahájeno odstraňování montážních podpěr. Po jejich demontáži budou následovat výstavba vozovkových vrstev, měření a sledování mostu, jak se v zavěšené poloze chová. Následně pracovníci VSL Systémů s pomocí jednolanových lisů, nebo multilanového lisu napnutí závěsných lan „doladí“ do potřebného stadia.
Zavěšený koblovský most na dálnici D47 je další velkou stavbou v České republice, postavenou touto technologií. Dokončen má být v listopadu letošního roku a snad to bude bez problémů. Pro zajímavost, stejným způsobem, který také realizovali zaměstnanci firmy VSL Systémy, byla u nás postavena i lávka pro pěší přes Žižkovu ulici v Ústí nad Labem.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice