Nosná lana jsou již napnuta na 95 procent, most je v podstatě zavěšený
Rubrika: Mosty
Na stavbu mostu přes Odru a Antošovické jezero v Koblově přijeli pracovníci firmy VSL Systémy, specialisté na předpínání, výsuv a zesilování nosných konstrukcí mostů a pozemních staveb, koncem června tohoto roku. Začali se připravovat na svůj stěžejní úkol, zavěšení a napnutí přesně 2.176 nosných lan z pylonu do mostovky, která v konečné fázi ponesou celou tíhu mostu i projíždějících automobilů.
Vedoucí projektu Miroslav Strachota z firmy VSL redakci Silnic Železnic řekl, že zpočátku zhruba desítka techniků a dělníků zahájila přípravné práce, osazování osmadvaceti kotevních objímek DR aktivních v mostovce a osmadvaceti DS pasivních v pylonu mostu. Řezali a svařovali na požadovanou délku HDPE trubky, tedy vlastní plastové průchodky, jimiž byla později protahována nosná lana z mostovky na pylon. Dále provedli prefabrikaci předpínacích lan pro první tři páry závěsů mostu, prefabrikaci prvních dvou nosných lan v každém závěsu a osazovali montážní přípravky, navijáky a vrchní ocelový rám s vodícími kladkami, které později sloužily pro zvedání závěsů a prostrkávání lan. V pondělí 30. července zahájili vlastní zvedání osmadvaceti HDPE trubek z mostovky na pylon, zatím s dvěma průchozími lany, což bylo dokončeno o tři dny později. Plynule následovalo prostrkávání zbývajících nosných lan. Od nejkratších, 23 metrových u paty pylonu, po nejdelší, 99 metrová, od okrajů mostu na pylon. Lana jsou opatřena antikorosním voskem a PE obalem pro zajištění dlouhodobé životnosti. Mají hmotnost 1,3 kg na metr délky, ta nejdelší tedy vážila kolem 130 kilogramů, nejkratší „jen“ asi třicet kilogramů. Když si uvědomíme, že každou z dvanácti nejdelších průchodek prochází 91 nejdelších nosných lan, tak si zaměstnanci firmy VSL slušně zavzpírali. Z mostovky k pylonu tak nainstalovali úctyhodných 137 kilometrů nosných lan.
Zaměstnanci VSL napínají první lana.
Důležitým prvním krokem k vlastnímu zavěšování mostu bylo napnutí závěsných lan na 50 % konečné síly odpovídající zhruba 45 % pevnosti lana, která je stanovena na 279 kN (kilonewtonů). Druhou fází bylo další napínání z 50 na zhruba 95 % konečné síly, která se také podařila. Dnes je most v podstatě na lanech zavěšený a v příštích dnech, pokud to počasí dovolí, bude zahájeno odstraňování montážních podpěr. Po jejich demontáži budou následovat výstavba vozovkových vrstev, měření a sledování mostu, jak se v zavěšené poloze chová. Následně pracovníci VSL Systémů s pomocí jednolanových lisů, nebo multilanového lisu napnutí závěsných lan „doladí“ do potřebného stadia.
Zavěšený koblovský most na dálnici D47 je další velkou stavbou v České republice, postavenou touto technologií. Dokončen má být v listopadu letošního roku a snad to bude bez problémů. Pro zajímavost, stejným způsobem, který také realizovali zaměstnanci firmy VSL Systémy, byla u nás postavena i lávka pro pěší přes Žižkovu ulici v Ústí nad Labem.