KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Nejvyšší most ve střední Evropě roste na pomezí Slovenska Česka a Polska

Nejvyšší most ve střední Evropě roste na pomezí Slovenska Česka a Polska

Publikováno: 26.5.2016
Rubrika: Mosty

Téměř šest set metrů dlouhý a devadesát metrů vysoký. To jsou míry, kterými se už brzy bude pyšnit dálniční most na nově vznikajícím úseku dálnice D3 úsek Svrčinovec – Skalité na Slovensku. Vzhledem ke svým parametrům se tak brzy stane nejvyšším mostem nejen na Slovensku, ale v rámci celé střední Evropy. Velkolepost stavby potvrzuje i skutečnost, že bylo nutné využít mimo jiné i stometrový věžový jeřáb. Zajistit nejen tento, ale i další čtyři vysoké jeřáby měl za úkol pronajímatel věžových jeřábů společnost Jeřábový a výtahový servis (JVS). Zhotovitelem tohoto dálničního mostu je společnost Váhostav ‑ SK. Zajímavostí tohoto mostu je i stavba větrolamu, který byl zatím vybudován pouze na dalších dvou mostech v celé Evropě. Ten by měl zabránit působení bočního větru na projíždějící vozidla.

Mostní objekt, který nese pracovní název SO 244 „Valy,“ tvoří celkem devět polí a celková délka přemostění pak dosahuje 588,597 m, přičemž maximální rozpětí mezi jednotlivými poli je 92 m. Výstavba tohoto mostu byla zajímavá, ale i náročná od samotného počátku. Hned první výzvou bylo vybudování přístupových cest na staveniště a v jeho rámci. Území stavby bylo totiž před jejím započetím zalesněné a ve strmém svahu. 

ZPŮSOB VÝSTAVBY A TECHNICKÉ ÚDAJE MOSTU
Vzhledem k výšce mostu nad terénem bylo nutné na jednotlivé části mostu použít rozdílné postupy výstavby. Zatímco krajní pole byla budovaná na pevné skruži, středová pole bylo nutné vybudovat s pomocí letmé betonáže.

Spodní stavba je tvořena dvěma krajními a osmi mezilehlými podpěrami. Založení jednotlivých podpěr bylo vzhledem ke složitým geologickým podmínkám stavby velmi komplikované. Výška jednotlivých pilířů pod zárodky mostu se pohybuje od 24,55 m do 76,2 m. Část bylo nutné založit hlubinně na velkoprůměrových pilotech či mikropilotech a část plošně. Rozdílů mezi krajní a středovou částí mostu je však víc. Zatímco krajní pilíře mají v příčném řezu tvar písmene H s příčnou stěnou orientovanou napříč mostu, vnitřní pilíře budované s pomocí letmé betonáže jsou tvořeny dvojicí stěn, které jsou ještě navíc u pilířů vyšších než 50 m vzájemně propojené stěnou do výšky 20 metrů od nosné konstrukce. Horní část těchto pilířů je s nosnou konstrukcí propojena rámově.

Pilíře byly budovány pomocí šplhacího bednění, které bylo posouvané po pětimetrových záběrech. Zárodky pro letmou betonáž byly po dobu výstavby podepřené na konstrukci kotvené pouze v hlavici pilíře. Na tomto mostním objektu bylo celkem 5 zárodků, přičemž po určitou dobu byly na všech současně nasazeny vozíky letmé betonáže.  Při každém ze zárodkových pilířů byl po dobu celé výstavby postaveni věžový jeřáb, jehož přesné umístění, výška a vyložení několik měsíců dolaďoval jejich pronajímatel společnost JVS spolu se stavbou.

Samotná nosná konstrukce je navržena jako monolitický spojený trám, uzavřeného komorového průřezu s předpjetím. V podélném směru má konstantní spád 3,6 % (stoupá ve směru staničení) a půdorysně přechází z přímé trasy do pravotočivého oblouku.

Šířka mostu je 13,41 m a výška nosné konstrukce se mění od 2,702 do 5,003 m. Nejvyšším místem celého mostu je křížení s Gorilovým potokem, kde se povrch mostu nachází 86 metrů nad terénem. Na konstrukci mostu bylo použito celkem 2 030 tun výztuže a 12 tisíc m3 betonu. Kvůli značné výšce bylo na dopravu betonu na tři nejvyšší pilíře použito stacionární čerpadlo.

Most SO 244 „Valy“ je součástí 12,3 km dlouhého úseku dálnice a nachází se nedaleko Česko – Polsko – Slovenské hranice. Dálniční úsek se staví v náročném členitém terénu. Začíná křižovatkou v obci Svrčinovec a pokračuje přes obce Čierne a Skalité. Na úseku se nacházejí dva tunely a celkem 17 mostních objektů. Stavba byla zahájena v říjnu 2013 a termín ukončení výstavby se plánuje na říjen 2016. Za realizaci stavby odpovídá sdružení „Združení Diaľnica D3 SVRČINOVEC – SKALITÉ,“ jehož lídrem je společnost Váhostav ‑ SK, a. s. a dodavatelem jeřábů společnost Jeřábový a výtahový servis, s. r. o.


JEŘÁBY ÚCTYHODNÝCH PARAMETRŮ
O tom, že se jedná o impozantní stavbu, která se hned tak nevidí, svědčí i velikost jeřábů, bez kterých by stavba nebyla možná. Pro každý z pěti zárodků bylo nutné postavit jeden jeřáb, který je na stavbě k dispozici od začátku až do konce. Všech pět jeřábů přitom bylo nutné kotvit do samostatných základů. Nebylo tedy nutné další boční kotvení. A to i přesto, že nejvyšší jeřáb měl pod hákovnici neuvěřitelných 94,4 m (mimochodem vylézt na nejvyšší z jeřábů trvá trénovanému jeřábníkovi v průměru cca 15 minut, cesta dolů pak zabere okolo 8 minut). Ani ostatní jeřáby však nejsou žádní drobečkové. Dva z nich přesahují svou výškou sedmdesát metrů pod hák, měří konkrétně 78,5 m a 73,6 m. Zbylé dva pak měří 47,9 m a 46,3 m.

Toto technické řešení stavba velmi ocenila při výstavbě pilířů, protože díky tomu nebylo nutné jeřáby překotvovat. Stejně jako byla náročná příprava a plánování celé výstavby mostu, tak i plánování jeřábů byl dlouhý a náročný proces. Bylo nutné navrhnout jejich počet, typ a umístění tak, aby splňovaly požadavky stavby a zároveň aby nabídly co nejefektivnější řešení. Takový návrh, společně se zprostředkováním dodávky kompletního servisu jeřábů a obsluhy jeřábů, zajistila společnost Jeřábový a výtahový servis s. r. o.

HISTORIE MÍSTA A PŮVOD NÁZVU MOSTU
Pojmenování mostu „Valy“ není pouhým výmyslem stavařů, ale má své opodstatnění v historii. V bezprostřední blízkosti nově budovaného mostu se totiž v minulosti nacházelo pohraniční opevnění. Tento hraniční val byl vybudován před 18. stoletím a rozprostíral se na celém vrcholu kopce a jeho jižním svahu a tvořily jej malé pevnosti spojené právě valy a příkopy. Jeho funkcí bylo hlídat tehdejší hranice. S nadhledem by se dalo říct, že podobnou funkci bude plnit i most „Valy“ protože už nyní je z něj fascinující výhled nejen na Slovensko, ale i přilehlé vesničky v sousední České a Polské republice. Nedaleko něj se totiž nachází bod trojmezí, kde se spojuje hranice právě těchto zmíněných tří států.

Bookmark
Ohodnoďte článek:
Diskuse

Nejvyšší most ve střední Evropě roste na pomezí Slovenska Česka a Polska

Fakt nejvyssi jo?
 To si delate asi prdel. Nejvyssi most ve stredni evrope?! Omg... kecy,kecy,kecy.......
počet příspěvků: 1 | poslední příspěvek: 8.10.2019 23:46vstup do diskuse >>

Fotogalerie
Tři nejvyšší pilíře mostního objektu staví jeřáby JVSPodélný řez umístění jednotlivých jeřábů – návrh společnosti JVSPohled na dokončování jednotlivých vahadel. Panoráma mostu a jeřábů v zasněžené krajině doplňuje v pozadí výhled na obec Hrčava na české straně hranice.Na snímku je zachycena stavba v době nejintenzivnějších prací, kdy byly na objektu nasazeny všechny použité technologie, tedy šest věžových jeřábů JVS, tři výtahy, pět párů vozíků a podpěrné skruže.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (58x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Nová železniční estakáda Mendrik v Ústí nad OrlicíNová železniční estakáda Mendrik v Ústí nad Orlicí (57x)
Příspěvek popisuje projekt a průběh výstavby nové železniční estakády, jež je součástí modernizace železničního uzlu Úst...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (57x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice