KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Na obnovu českokrumlovských mostů je třeba asi 200 mil. korun

Na obnovu českokrumlovských mostů je třeba asi 200 mil. korun

Publikováno: 4.3.2012, Aktualizováno: 9.3.2012 14:47
Rubrika: Mosty

Asi 200 milionů korun by bylo zapotřebí na rekonstrukci mostů a lávek v Českém Krumlově. Jsou důležitými spojnicemi a turistickým fenoménem. Město jich má na svém území díky meandrujícím řekám a potokům rekordní počet - 27. Kromě radnice je spravují kraj a ŘSD. Navíc unikátní soubor těchto technických památek je v areálu zámku. Na obnovu chybí peníze. Ještě deset let po ničivých povodních v roce 2002 je na Vltavě u pivovaru mostní provizorium. Uzavřen musel být most u sportovního areálu, vyplývá z informací radnice.
 

Jen sedm z 22 mostů a lávek, které spravuje město, se za posledních deset let dočkalo rekonstrukce. Letos k nim přibudou další, třeba lávka pod Plášťovým mostem. Na další se zpracovává projektová dokumentace. Pak radnice musí čekat na dotace. "Mosty a lávky se klenou nad Vltavou, Polečnicí, Slupenickým potokem, přes mlýnské náhony, hradební příkopy i silnice," řekl ČTK starosta Dalibor Carda s tím, že peněz se na rekonstrukci, kterou by si zasloužily, se nedostává. Strategickou roli přitom sehrávají při povodních.

Podle vedoucího odboru investic radnice Petra Peška prakticky neexistuje most, na němž by při loňských prohlídkách nebyly zjištěny závady. Mosty jsou kamenné, dřevěné, klenuté i kryté. Ničí je koroze i hniloba dřevěných částí. Stavební technici na nich našli vypadanou maltu, narušené zdivo, porušená zábradlí i průsaky vody.

Nezapomenutelnými pohledy na panoramata města UNESCO se na mostech kochají turisté z celého světa, místní obyvatelé je vnímají spíše jako důležitou spojnici a po zkušenostech i jako nebezpečí při povodních. Snad právě proto se rozdělili, když šlo o protipovodňová opatření na Polečnici. Jedni požadovali tamní dvouobloukový most z dob baroka kvůli protipovodňovým opatřením rozebrat a posunout mimo řeku, jiní se ho snažili zachránit na původním místě.

Pět mostů je památkově chráněno. K nejznámějším patří dřevěný Lazebnický most spojující centrum s městskou čtvrtí v podhradí - Latránem. Zdobí ho plastiky Ukřižovaného Krista a sv. Jana Nepomuckého a nabízí pohled na krumlovských hrad a zámek. Na jaře 2009 byl s dotací ROP přes šest milionů rekonstruován. Největší škody utrpěl při povodních v roce 2002.

Další turistickou atraktivitou je rechle, tedy krytý dřevěný most pro pěší přes Vltavu v památkové zóně Plešivec. Kopíruje těleso jezu. Most byl po etapách opravován v roce 2010 a 2011 s příspěvkem ministerstva kultury. Na dokončení obnovy žádá město o další dotaci.

Památkově chráněn je i kamenný most u muzea přes mlýnský náhon takzvanou Myší díru a most přes Polečnici u Českobudějovické brány, jenž v roce 1729 nahradil dřevěný padací most. S 65 metry je nejdelším českokrumlovským mostem. Chráněn je i kamenný klenutý most na Chvalšinské přes Polečnice.

Dvě lávky, pod Plášťovým mostem a přes náhon u mlýna, město rekonstruuje a další obnova se chystá. V nejbližší době by se jí měly dočkat lávka u pivovaru, lávka přes náhon u hotelu Dvořák a most v ulici Na Spojce. Stavební povolení je vydáno i pro rekonstrukci Mostu Dr. Edvarda Beneše.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice