Na obnovu českokrumlovských mostů je třeba asi 200 mil. korun
Rubrika: Mosty
Asi 200 milionů korun by bylo zapotřebí na rekonstrukci mostů a lávek v Českém Krumlově. Jsou důležitými spojnicemi a turistickým fenoménem. Město jich má na svém území díky meandrujícím řekám a potokům rekordní počet - 27. Kromě radnice je spravují kraj a ŘSD. Navíc unikátní soubor těchto technických památek je v areálu zámku. Na obnovu chybí peníze. Ještě deset let po ničivých povodních v roce 2002 je na Vltavě u pivovaru mostní provizorium. Uzavřen musel být most u sportovního areálu, vyplývá z informací radnice.
Jen sedm z 22 mostů a lávek, které spravuje město, se za posledních deset let dočkalo rekonstrukce. Letos k nim přibudou další, třeba lávka pod Plášťovým mostem. Na další se zpracovává projektová dokumentace. Pak radnice musí čekat na dotace. "Mosty a lávky se klenou nad Vltavou, Polečnicí, Slupenickým potokem, přes mlýnské náhony, hradební příkopy i silnice," řekl ČTK starosta Dalibor Carda s tím, že peněz se na rekonstrukci, kterou by si zasloužily, se nedostává. Strategickou roli přitom sehrávají při povodních.
Podle vedoucího odboru investic radnice Petra Peška prakticky neexistuje most, na němž by při loňských prohlídkách nebyly zjištěny závady. Mosty jsou kamenné, dřevěné, klenuté i kryté. Ničí je koroze i hniloba dřevěných částí. Stavební technici na nich našli vypadanou maltu, narušené zdivo, porušená zábradlí i průsaky vody.
Nezapomenutelnými pohledy na panoramata města UNESCO se na mostech kochají turisté z celého světa, místní obyvatelé je vnímají spíše jako důležitou spojnici a po zkušenostech i jako nebezpečí při povodních. Snad právě proto se rozdělili, když šlo o protipovodňová opatření na Polečnici. Jedni požadovali tamní dvouobloukový most z dob baroka kvůli protipovodňovým opatřením rozebrat a posunout mimo řeku, jiní se ho snažili zachránit na původním místě.
Pět mostů je památkově chráněno. K nejznámějším patří dřevěný Lazebnický most spojující centrum s městskou čtvrtí v podhradí - Latránem. Zdobí ho plastiky Ukřižovaného Krista a sv. Jana Nepomuckého a nabízí pohled na krumlovských hrad a zámek. Na jaře 2009 byl s dotací ROP přes šest milionů rekonstruován. Největší škody utrpěl při povodních v roce 2002.
Další turistickou atraktivitou je rechle, tedy krytý dřevěný most pro pěší přes Vltavu v památkové zóně Plešivec. Kopíruje těleso jezu. Most byl po etapách opravován v roce 2010 a 2011 s příspěvkem ministerstva kultury. Na dokončení obnovy žádá město o další dotaci.
Památkově chráněn je i kamenný most u muzea přes mlýnský náhon takzvanou Myší díru a most přes Polečnici u Českobudějovické brány, jenž v roce 1729 nahradil dřevěný padací most. S 65 metry je nejdelším českokrumlovským mostem. Chráněn je i kamenný klenutý most na Chvalšinské přes Polečnice.
Dvě lávky, pod Plášťovým mostem a přes náhon u mlýna, město rekonstruuje a další obnova se chystá. V nejbližší době by se jí měly dočkat lávka u pivovaru, lávka přes náhon u hotelu Dvořák a most v ulici Na Spojce. Stavební povolení je vydáno i pro rekonstrukci Mostu Dr. Edvarda Beneše.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.