KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Na konferenci Železniční mosty a tunely se hovořilo o vydařených stavbách i o známých problémech

Na konferenci Železniční mosty a tunely se hovořilo o vydařených stavbách i o známých problémech

Publikováno: 29.1.2007, Aktualizováno: 20.1.2010 00:49
Rubrika: Mosty
Stále plnější je Kongresový sál hotelu Olšanka v Praze v době, kdy se zde koná konference Železniční mosty a tunely. Letošního 12. ročníku akce, kterou pořádá SUDOP Praha ve spolupráci s Českými drahami a SŽDC, se totiž zúčastnilo téměř 380 investorů, projektantů, stavitelů a správců. Ti zaplnili sál doslova až po střechu.

Konferenci již tradičně zahajuje generální ředitel SUDOP
Praha Josef Fidler.

 
Na programu letošního ročníku, jehož mediálním partnerem bylo vydavatelství KONSTRUKCE Media a server www.mosty.cz, bylo 25 odborných příspěvků. Hned po kolečku úvodních slov, které zahájil generální ředitel SUDOP Praha Josef Fidler, se přešlo k přednáškám. Na úvod se hovořilo o železniční estakádě přes Masarykovo nádraží v Praze. Přítomní se mimo jiné dověděli, že v současné době jsou (v hrubé stavbě) hotova tři pole nosné konstrukce a čtvrté pole se realizuje. Most v centru města  s sebou přináší řadu problémů pro zhotovitele i projektanta, zvláště když trasa je vedena přes frekventované komunikace, jakými Trocnovská a Husitská ulice rozhodně jsou. „Do doby uvedení mostu do provozu uplynou ještě dlouhé dva roky, ale již dnes je částečně vidět, jaký mostní objekt propojí hlavní nádraží s vítkovskými tunely,“ uvedl přednášející Jiří Elbel ze SUDOP Praha.


Kongresový sál hotelu Olšanka zaplnilo na 380
specialistů z oboru.

 
Zajímavá byla přednáška o vybraných problémech realizace mostních staveb a jejich řešení. V příspěvku byly uvedly některé chyby, se kterými se setkáváme na stavbách mostních objektů. Jsou to chyby různě závažného charakteru, všechny však vedou ke snížení životnosti nejen SVI, ale i k degradaci železničních mostních objektů, a tím i zkrácení jejich životnosti. „K mnohým by nemuselo a nemusí docházet při pečlivějším návrhu a provádění betonových konstrukcí a SVI. K tomu se může ještě připočítat i ohleduplnější chování všech pracovníků na stavbě k již provedeným pracím včetně vodotěsných izolací. Jak autor příspěvku uvedl, v dnešní době, kdy je připraveno a rozpracováno velké množství staveb a v té souvislosti jsou krátké termíny na přípravu projektové dokumentace a výstavbu, dochází a bude docházet k chybám. Avšak mělo by být snahou, aby jich byl minimální počet, byly to byly nedostatky nedůležité a drobné. Dalším předpokladem ke snížení počtu chyb je dodání projektové dokumentace a technologických předpisů včas a v požadované kvalitě,“ uvedla v závěru svého vystoupení Blanka Karbanová ze SŽDC.


Zástupkyní SŽDC se na 12. ročníku konference Železniční
mosty a tunely stala Anna Kodysová (vpravo).

 
O důvodech novelizace kapitoly 19 Ocelové mosty a konstrukce TKP staveb státních drah hovořil Milan Kučera z Českých drah a Miloslava Pošvářová z Mott MacDonald. Návrh kapitoly byl v průběhu zpracování projednáván s širší odbornou veřejností, zejména s vedoucími výrobci ocelových konstrukcí a projekčními organizacemi. Součástí vyjádření bylo také stanovisko k rozsahu kapitoly, které bylo vesměs hodnoceno kladně. V současné době probíhá závěrečné projednání s drážními složkami, jak na straně SŽDC, tak i ČD. Autoři přednášky věří, že TKP bude přijata kladně a pomůže zvýšit úroveň oboru ocelových konstrukcí, a to jak na straně zhotovitelské, tak i investorské. K tomu by podle nich mělo také napomoci technické školení, které bude provedeno formou technického semináře a bude uspořádáno v tomto roce k vydání kapitoly 19.
Velkému zájmu se těšila přednáška zástupců pražského Metroprojektu o tunelu z Prahy do Berouna. Tunel bude dlouhý 24,7 km, výška nadloží přesahuje 100 m. Autor seznámil přítomné s posledními poznatky ze zpracování přípravné dokumentace nejrozsáhlejšího tunelového projektu v ČR. Jak uvedl, došlo k významnému posunu, byla vybrána a stabilizována trasa tunelu a rovněž krystalizuje velikost příčného řezu. Předjednávají se možná staveniště a shromažďují požadavky na prostory pro vybavení tunelu.


Jiří Schlossbauer z Tension Systems neměl o zájemce
o informace nouzi.

 
Zajímavosti z náhrady původního mostu z roku 1924 za nový zjistili přítomní z přednášky Nový most přes Dyji na trati Břeclav – st. hranice ČR/SR. V místě křížení dvoukolejné železniční trati Břeclav – st. hranice ČR/SR s řekou Dyjí byl v rámci optimalizace trati v r. 2006 vybudován nový železniční jednootvorový most s ocelovou nosnou konstrukcí o rozpětí 67 m. Nosná konstrukce je v každé koleji tvořena trámovou plnostěnnou konstrukci vyztuženou obloukem, s dolní mostovkou a ocelovou vanou s průběžným kolejovým ložem. Spodní stavba nového mostu je založena na velkoprůměrových pilotách. Nový most nahradil most původní, který byl tříotvorový o světlosti 8 + 45 + 8 m.


Diskuze v kuloárech

 
O projektu rychlodráhy na magnetickém polštáři Mnichov hl. n.- letiště a vývoji nových nosníků hovořil Richard Buba ze SSF Mnichov. Jak uvedl, v současné době probíhá projekt rychlodráhy na magnetickém polštáři (Transrapid) mezi mnichovským hlavním nádražím a letištěm. Plánovaná dráha je dlouhá 38 km a bude po Šanghaji druhou komerčně provozovanou trasou na světě. Jednou z největších překážek většího rozšíření Transrapidu je poměrně vysoká cena jízdní dráhy, která je mimo jiné způsobená extrémně vysokými požadavky na její přesnost. „Proto vyvíjí několik firem nové druhy nosníků s cílem snížení ceny a aplikace vlastního řešení na komerčních trasách,“ uvedl.


Akce se zůčastnil i náměstek ministra dopravy
Jiří Hodač (vlevo).

 
Jednou z přednášek o realizaci ze zahraničí vyla výroba a montáž mostu Salzachbrücke v Salzburku. Karel Kovář z MCE Slaný popsal nahrazení stávajícího dvoukolejného pětipolového železničního mostu přes řeku Salzach z roku 1903 novým moderním trojkolejným ocelobetonovým spřaženým mostem s horní betonovou mostovkou o třech polích. Akce je součástí modernizace úseku trati Taxham – Salzburg Rakouských spolkových drah.
Další zajímavou přednáškou byla ta o nadstandardních opatřeních ke snížení vibrací z budoucího provozu metra na trase IV.C2 Ládví – Letňany. Jak uvedl autor přednášky, v současné době probíhá v Praze výstavba prodloužení trasy metra C z Ládví do Letňan. Trasa IVC.2 je vedena pod hustě zastavěnou oblastí Severního města. Vzhledem k malým vzdálenostem tunelového ostění od základových konstrukcí obytných budov bylo nutné přijmout nadstandardní opatření ke snížení emise vibrací z budoucího provozu metra. Tato opatření se ve značné míře realizovala v upevnění kolejového svršku a v použití nových systémů nosných vrstev kolejového svršku.


Počáteční problémy s technikou neodradily Miloslavu Pošvářovou z Mott
MacDonald od opět nebojácného a velmi
přímého projevu.

 
Zástupci Výzkumného ústavu stavebních hmot Brno představili systém kabelových žlabů UNI 121. Ten slouží pro ukládání kabelů vysokonapěťového i nízkonapěťového vedení při výstavbě dopravních a průmyslových staveb, např. v metru, silničních a železničních tunelech a podél železničních tras. Jeho výhodou je nízká hmotnost a zároveň vysoká pevnost, trvanlivost a snadná montáž. Kabelové žlaby jsou nehořlavé a mohou být navrženy také jako požárně odolné. Jsou vyráběny v provedení jednokanálovém i vícekanálovém. Pro vertikální a horizontální přechody slouží speciální tvarové kusy. Systém zahrnuje i kotevní prvky pro uchycení na stěny tunelu a další ocelové podpěrné konstrukce.
Nejzajímavější přednášky uveřejníme postupně v průběhu letošního roku na stránkách odborného časopisu SILNICE ŽELEZNICE a na www.silnice-zeleznice.cz.


O železniční estakádě přes Masarykovo nádraží
hovořil Jiří Elbel ze SUDOP Praha.


Plno nebylo jen v sále, ale taktéž v prostorách
prezentací firem a sponzorů.
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (66x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (62x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (57x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice