Mosty Pražského Semmeringu
Rubrika: Mosty
Jedná se o dvojici kamenných mostů převádějící trať Praha Smíchov – Hostivice přes Prokopské údolí, které přemosťují Dalejský potok, ulici Hlubočepskou, Na Srpečku a jednokolejnou trať Praha Smíchov – Rudná – Beroun. Mosty jsou součástí souboru památkově chráněných objektů Buštěhradské dráhy tzv. Pražský Semmering a oba jsou zapsány jako nemovitá kulturní památka, tudíž jsou památkově chráněné. Nosnou konstrukci mostů tvoří v jednom případě kamenné půlkruhové klenby a v druhém pak kombinované kamenno-cihlové půlkruhové klenby. V poli č. 5 jednoho z mostů je nosná konstrukce tvořena ocelovou konstrukcí. Mosty byly postaveny v letech 1870 – 1872 a následně uvedeny do provozu. V průběhu let na nich proběhlo několik oprav během životnosti mostů včetně výměny ocelové konstrukce v r. 1923.
Na začátku září 2018 byla zahájena rekonstrukce obou mostů za účelem udržení chátrající technické kulturní památky a zvýšení bezpečnosti provozování drážní dopravy.
Samotná rekonstrukce je rozdělena do dvou etap: „ve výluce“ a „po výluce“.
V první etapě – během provozní výluky – která byla naplánována na 90 dní, byl kompletně snesen kolejový svršek na obou mostech a stará ocelová konstrukce, která již nevyhovovala technickým parametrům.
Dále se v této fázi odtěžily přesypy kleneb, provedlo se kompletně nové odvodnění rubů kleneb a zhotovil se nový hydroizolační systém. Jak se předpokládalo, starý systém odvodnění se ukázal jako nefunkční a proto docházelo k sycení klenbového a poprsního zdiva vodou, dále pak k průsakům a degradaci klenbového zdiva. Pro nový systém hydroizolací bylo použito natavovaných pásů a systémového potrubí z nerez oceli protaženého skrze stávající kamenné chrliče.
Pro osazení nové ocelové konstrukce byl vybudován nový úložný práh včetně úložných podložiskových bločků, který je spřažen s kamenným zdivem. Během výstavby úložného prahu bylo nutné provést sanaci spodní stavby u pilířů (P4 a P5), na které se ukládá nová nosná konstrukce. Samotná sanace spočívala v očištění pilířů tlakovou vodou, odstranění degradovaného spárování do hloubky až 100 mm a následné přespárování novou výplňovou maltou. Poté se provedly injektážní vrty délek 1,3 m až 2,2 m v rastru 600 × 600 mm respektive 300 × 300 mm s ohledem na šetrnost provádění byly směřovány do stykování stávajících spár a následně byla provedena nízkotlaká injektáž do 0,2 bar cementovou suspenzí. Po provedení sanace spodní stavby byla osazena nová ocelová konstrukce z plnostěnných nosníků s horní zapuštěnou prvkovou mostovkou a uložena na hrncová ložiska.
Po ukončení prací na hydroizolacích byl proveden zpětný zásyp rubů kleneb až po úroveň železničního svršku a byly zahájeny práce na úpravách a opravách kamenného, atypického ocelového zábradlí. Ocelové prvky zábradlí byly kompletně vyrobeny nové, jelikož staré zábradlí nevyhovovalo výškou, stupněm koroze a místy již i jeho absencí. Nová zábradlí jsou replikou starého zábradlí s novými technickými parametry. Kamenné části zábradlí byly omyty tlakovou vodou, dozděny na požadovanou úroveň, posunuty do správné polohy včetně úprav na kamenných římsách. Vzhledem k tomu, že na mostě je úzký průjezdný průřez, tak byla důsledně sledována geometrická poloha sloupků pro dodržení limitních rozměrů dle stavebního povolení. Následně byly sloupky kamenicky zapraveny a zaspárovány.
Po vybudování nového železničního svršku a usazení do správné geometrické polohy koleje se dne 17. prosince 2018 uskutečnily hlavní mostní prohlídky a zatěžovací zkouška nosné ocelové konstrukce s kladným výsledkem a 18. prosince 2018 se trať opět zprovoznila.
V těchto úpravách byl taktéž zrekonstruován přejezd mezi mosty na ulici Slivenecká včetně nového zabezpečovacího zařízení. Tím se ukončila etapa stavby „ve výluce“.
Druhá etapa spočívá v kompletní sanaci spodní stavby. Ta se zahájí v klimaticky vhodných podmínkách na jaře 2019. V této fázi se mosty kompletně vyčistí od vegetace, degradovaného spárování a zdiva. Následně se provede přespárování jak kamenného, tak cihelného zdiva s výměnou vytipovaných poškozených kamenných prvků. Poté zahájíme vrty pro injektáže kleneb a pilířů a provedeme injektáže. Kamenné zdivo se kompletně injektuje cementovou suspenzí, cihelné zdivo pomocí polyuretanové pryskyřice. Po provedení všech úkonů na sanaci se mosty opět očistí tlakovou vodou a zataví se případné kosmetické vady na ústí vrtů a spárování. Veškeré práce se provádějí z ochranného lešení, které bude následně demontováno. Provedeme terénní úpravy a předáme stavebníkovi do konce června 2019 dle harmonogramu prací.
S ohledem na to, že mosty jsou kulturní technickou památkou, tak spolupráce mezi zhotovitelem, projektantem a stavebníkem probíhá za neustálého dozoru Národního památkového ústavu, územního pracoviště v Praze.
Bridges of Prague Semmering
The load bearing structure of the bridges is formed by stone semi-circular arch in one case and combined stone-brick semi-circular arch in the other. The load bearing structure in span no. 5 of one of the bridges is formed by a steel construction. The bridges were built between 1870 and 1872 and subsequently were put into operation. They underwent several reparations throughout their lifespan, including replacement of the steel construction in 1923.